Opinii

Mihai Tanasescu: Sansa de a ne conduce singuri

09.10.2006, 19:32 22

Termenul owner-ship, specific limbajului de specialitate, poate fi tradus in limba romana ca puterea unui guvern, a unei institutii, de a se gestiona in conditii corecte si fara abateri. Mai scurt, inseamna capacitatea de a fi propriul tau stapan. Aceasta calitate presupune atat maturitate (po-litica), cat si consecventa fata de anumite principii si valori.
Cand Romania a renuntat la acordul cu FMI, au fost multi cei care s-au bucurat pentru ca au scapat de monitorizarea severa si riguroasa a institutiei financiare internationale. Ruperea intelegerii cu Fondul a fost prima greseala tactica realizata de guvernanti in 2005. Dupa aceasta eroare, au urmat multe hotarari incoerente, nenumarate modificari legislative, executii bugetare sinusoidale, cu plusuri mari in cea mai mare parte a anului si cheltuieli publice nejustificate pe ultima suta de metri. "Descatusarea" bugetara a fost si mai vizibila anul acesta, cand bugetul de stat a fost rectificat de prea multe ori (urmeaza a patra rectificare cat de curand), cheltuielile publice au ramas doar pe hartie, veniturile bugetare nu se ri-dica la nivelul planificat, iar presiunea cheltuielilor inghesuite pe sfarsit de an (peste 3,5 miliarde de euro in mai putin de 3 luni) va conduce la prabusirea tuturor indicatorilor macroeconomici.
Dupa ce a "scapat" de vigilenta FMI, Romania iese anul acesta si de sub lupa Comisiei Europene. Din 2007, nu va mai fi nimeni in spatele Guvernului sa il traga de maneca atunci cand, de dragul puterii, face greseli de politica fiscal-bugetara si economica, fara sa se gandeasca la consecintele pe termen lung.
Poate Romania sa se guverneze singura? Comportamentul politic si economic al guvernantilor sugereaza ca tara noastra mai are de parcurs pasi importanti pe calea gestionarii eficiente a resurselor si a oportunitatilor. In ultimii doi ani, Executivul condus de premierul Tariceanu a guvernat mai mult pentru interesele politicienilor si partidelor din arcul Puterii si mai putin pentru cetatenii Romaniei. Mai grav, guvernantii par sa se ghideze dupa principiul "dupa noi, potopul". Politicile promovate de guvernul Tariceanu ascund riscuri majore pentru stabilitatea economiei nationale in perioada postaderare. In conditiile unei cresteri economice puternice, incurajarea deficitelor publice interne si externe reprezinta cea mai mare greseala de politica fiscal-bugetara, care va conduce la destabilizare macroeconomica pe termen lung. Este acesta un comportament responsabil? In mod cert nu! Cheltuielile salariale in sistemul bugetar cresc de la o luna la alta. S-a ajuns de la aproximativ 4% din PIB in 2004 la aproape 6% din PIB anul acesta, iar tendinta de crestere se pastreaza si pentru anul care urmeaza. Cresterea salariala nu este un lucru rau in sine, numai ca acest proces trebuie legat de eficientizarea administratiei publice. In lipsa unei strategii coerente, Guvernul reactioneaza impulsiv si complet eronat la cerintele obiective ale unor categorii profesionale importante: doctori, grefieri, juristi, profesori. In acelasi timp insa, reforma in administratie s-a incheiat dupa ce au fost schimbati 10 secretari de stat. Restructurarea cheltuielilor publice a ramas, de asemenea, o promisiune pentru viitoarea campanie electorala. Acum insa nu mai este nimeni sa ne traga de maneca, sa ne spuna ca am gresit, sa ne atraga atentia ca, daca amanam la nesfarsit aceste reforme, imaginea si credibilitatea noastre vor avea de suferit. Din pacate, nu avem nici responsabilitatea necesara pentru a ne administra eficient. Notiunea de owner-ship presupune atat vointa politica, cat si pregatire si profesionalism. Puterea actuala nu dispune de aceste trasaturi, specifice insa comunitatii europene in care dorim sa ne integram.
Misiunea FMI la Bucuresti a criticat zilele acestea guvernul Tariceanu pentru performantele mediocre in domenii precum politica fiscala si cea salariala si amanarea implementarii preturilor administrate. In ciuda acestor reprosuri, nimic nu se intampla si nici nu se va intampla. Acum nu mai exista sanctiuni. Nu mai exista amenintari, fiindca Romania si-a dobandit calitatea de stat membru al UE. Aceasta calitate nu asigura insa si bunastare pentru cetatenii Romaniei, iar credibilitatea, castigata in 7 ani de eforturi intense, poate fi spulberata in cel mai scurt timp, daca nu invatam sa ne gestionam singuri.

Mihai Tanasescu este deputat PSD, fost ministru de finante

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO