Opinii

Mircea Geoana - Despre comportamentul porcesc si falimentul moral

17.05.2010, 00:00 37

De la fluctuatiile cursului monedei euro la prabusireainexplicabila a indicilor bursieri americani, evenimenteleultimelor saptamani reflecta fara vreun dubiu atitudinea pietelorfinanciare fata de economiile emergente. Mesajul este cat se poatede clar: "Pana la noi ordine, sunteti cu totii niste porci."

Cuvantul nu e folosit in sensul propriu, dar modul in care eutilizat este poate la fel de grav. "PIGS" a devenit acronimulinfam care aduna tarile cu probleme economice de natura sadestabilizeze zona euro, Uniunea Europeana si nu numai: Portugalia,Italia, Grecia, Spania. Intr-o lume a pietelor interconectate insa,acelasi termen ajunge sa descrie aproape orice tara care seconfrunta cu dezechilibre macroeconomice. Mai mult, pietelefinanciare sunt foarte putin dispuse sa acorde prezumtia denevinovatie economiilor emergente care dau semne devulnerabilitate. E lunga lista tarilor din UE ale caror deficitesau datorie externa ridicau semne de intrebare. PIGS sunt insatoate in zona euro si ameninta nu doar constructiafinanciar-monetara a Europei, ci si fundamentele coeziuniieconomice europene. Pe scurt, traim intr-un context determinat de oprofunda nervozitate, in care tari ca Romania sunt si vor fijudecate din ce in ce mai mult cu un grad sporit de severitate inpietele financiare.

Ce face Guvernul Romaniei in acest context? Deocamdata nu stimprea multe, dar ce stim nu ne ofera motive sa fim optimisti. Ni s-aspus ca trebuie reduse cheltuielile din sectorul bugetar si ca setaie salariile si pensiile. Nu stim inca metodele prin careguvernul Basescu-Boc va hotari cine sunt cei de care se poatedebarasa, dar e greu de imaginat ca e vorba de oamenii adusi de eiin sistemul bugetar.

Mai grav este faptul ca o examinare sumara a cifrelor de caredispunem arata ca reducerea pensiilor si a salariilor, de o manierauniforma si brutala, nu este medicamentul de care are economianevoie. Cifrele nu se leaga, iar argumentatia guvernamentala aruncasistematic publicul catre piste false pentru a ascunde impotenta infata crizei, lipsa bunei guvernari si protejarea intereseloreconomice de partid. In bugetul de stat al Romaniei crescsistematic cheltuielile administrative. Se arunca cu banii pelicitatii si achizitii, apoi se taie de la pensii si salarii candnu se fac incasari din cauza evaziunii si a economiei subterane.Buna guvernare nu seamana cu o pompa: creste economia - dam pensiimai mari, scade economia - taiem pensii. Pentru asta nimeni nu arenevoie de un guvern! Buna guvernare inseamna utilizarea bugetuluica instrument de gestiune si deci de crestere economica siproductivitate pe termen mediu si lung.

In anul 2009, produsul intern brut a scazut cu echivalentul a5,7 miliarde de euro, la cursul mediu al anului trecut. In aceeasiperioada, creditul intern guvernamental a crescut cu 7,5 miliardede euro. De asemenea, creditul extern guvernamental a crescut cu11,1 miliarde de euro, in total cu 18,6 miliarde de euro, la carese mai adauga un miliard anul acesta. Daca din acesti bani, 9miliarde au fost cheltuite pentru a echilibra bugetul, guvernulBasescu trebuie sa ne spuna: pe ce a cheltuit restul?

La sfarsitul lui martie 2010, bugetele administratiilor localeerau excedentare si doar cel al administratiei centrale eradeficitar cu circa un miliard de euro. Putem pune acest deficitdoar pe seama pensiilor? Tot in aceasta ordine de idei, deficitelecumulative ale fondurilor de pensii, sanatate si somaj reprezentaudoar 8% din totalul deficitului bugetului de stat. In schimb, lasfarsitul primului trimestru al anului 2010, acestea reprezentau41% din deficitul bugetului de stat. Cum se explica aceastaevolutie in doar trei luni de zile?

Din cifrele de mai sus se contureaza schita incompetenteiacestui regim. Este greu de imaginat ca exista explicatiisatisfacatoare la intrebarile ridicate, iar calitatea dubioasa adatelor economice este doar varful aisbergului. In plus, cifrelediferitelor institutii BNR, Guvern, CNPAS nu sunt identice.

Traim intr-un nor de minciuna si ascundere voita a datelor.Aceasta lasa guvernul Basescu-Boc sa evite tocmai asemeneaintrebari, normale in orice democratie, si in consecinta impiedicaevaluarea guvernarii economice a tarii. Cert este ca avem un guvernincompetent si imoral care acum ne apare si iresponsabil. Intremasurile propuse si cifrele emergente numai dupa discutiile cu FMIeste evident ca nu exista o corelatie eficienta. Nu doar ca acestemasuri nu vor rezolva sursa problemei, dar ele vor ameninta oricesansa de crestere eceonomica si reducere a somajului.

Zilele trecute, Sorin Paslaru cerea publicarea detaliilortuturor angajarilor in sectorul bugetar. Transparenta e unobligatoriu inceput. Apoi institutional trebuie clarificate toatejongleriile bugetare efectuate pentru a ascunde dimensiuneafraudei, evaziunii si clientelismului. Numai atunci pot fi judecatecheltuielile prin prisma oportunitatii si eficientei. Vom cereansamblului institutiilor de control sa prezinte cifrele realecatre Parlamentul Romaniei. Buna guvernare economica nu depindeniciunde exclusiv de buna intentie a guvernelor, ci de forta decontrol a ansamblului autoritatilor statului.

Ca tot vorbeam de Grecia la inceput, problemele sale au inceputtot de la cifre care "nu se legau" si care au fost ignorate panacand nu s-a mai putut, cu rezultatele pe care le stim. Pe planinternational, Romania nu isi permite sa repete un astfel descenariu. Pe plan intern, notiunea ca romanii deja napastuiti desoarta trebuie demonizati ca asistati sociali si sacrificati invirtutea incompetentei guvernantilor lor devine un faliment moralla fel de grav ca unul financiar.

Mircea Geoana este presedinteleSenatului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO