Opinii

Opinie Dorin Oancea, Business Magazin: Găurele în căutarea lui Leonardo

Găurele în căutarea lui Leonardo

Autor: Dorin Oancea

31.03.2012, 17:36 266

Unul dintre primele sloganuri ale companiei Apple era o zicere atribuită lui Leonardo: "simplitatea este suprema sofisticare". Cred că daVinci nu a zis niciodată vorbele acelea. Pentru că el nu a fost niciodată simplu.

Cu numai două săptămâni în urmă jurnalele, mai ales cele străine, informau despre descoperirea rămăşiţelor unei fresce a lui Leonardo pe un perete al Primăriei din Florenţa; pictura, în fapt nişte urme de pigment care ar fi asemănătoare cu cele folosite la Mona Lisa, este acoperită de o frescă a lui Giorgio Vasari.

Pot înţelege demersul celor ce caută tablouri pierdute şi motivaţiile lor complexe - marketing personal şi gloria asocierii cu numele lui Leonardo, dorinţa de a oferi lumii o nouă pictură, pasiunea. Dar cred că datul de găurele într-o operă de artă, cea a lui Vasari, pentru a căuta un eşec, fie el şi al lui Leonardo, este o acţiune nătângă. Suntem într-o zonă unde ierarhiile de genul "Leonardo e mai tare decât Vasari" sunt stupide, chiar dacă de la Dan Brown încoace DaVinci se află pe un pisc de hype.

Să ne întoarcem în 1503, când Marele consiliu al oraşului Florenţa hotărăşte să împodobească sala-i cu două mari fresce. Concurează, la propriu, DaVinci (50 de ani) şi Michelangelo (sub 30 de ani). Câştigă experienţa, subiectul fiind "Bătălia de la Anghinari" (1440, un episod în nesfârşitele războaie dintre oraşele-cetăţi ale Italiei), şi toată lumea oftează de admiraţie în faţa cartonului maestrului. Doi ani mai târziu maestrul capotează: după nenumărate studii, tentative, presiuni ale consiliului, încercări, amânări, pictura este abandonată. Vasari, un artist remarcabil la rândul lui, face ce era de făcut.

Citiţi mai multe pe businessmagazin.ro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO