Politică

Traian Basescu propune un New Deal care sa repare inechitatile sociale

Traian Basescu propune un New Deal care sa repare inechitatile sociale

Seful statului a cerut Guvernului si partenerilor sociali un Pact national al asistentei sociale care sa fie dezbatut in 2010

23.09.2009, 00:00 33

Sistemul social din Romania este in criza si nu are viziune, searata intr-un raport de 382 de pagini al comisiei prezidentialeprivind analiza riscurilor sociale si demografice, prezentat ierila Cotroceni si insusit de presedintele Traian Basescu. Membriicomisiei, condusi de doctorul in sociologie Marian Preda, sustin cala 20 de la ani de la revolutie, politicile sociale sunt incaincoerente, ineficiente si ofera solutii ad-hoc la crize specifice,au obiective contradictorii, sunt lipsite de viziune.

Pe scurt, in Romania, diferentele si nedreptatile suntconsfintite prin lege, daca este sa urmaresti veniturile realizatede aceleasi categorii sociale in functie de regiuni, pensiilediferentiate sau ajutoarele acordate categoriilor defavorizate.

Nedreptatea sociala este cuvantul cheie al radiografieiprezentate ieri la Cotroceni, seful statului cerand partidelorpolitice si partenerilor sociali, un pact national pentru echitateal asistentei sociale, care sa fie dezbatut incepand din ianuarie2010, dupa prezidentiale.

"Sustin necesitatea unui Pact National pentru Protectie Sociala.Avem nevoie de o viziune pe termen lung, avem nevoie desolidaritatea societatii, dar si a intregii clase politice care, pede o parte, sa garanteze ca inceteaza utilizarea sistemului deprotectie sociala in scopuri electorale, iar pe de alta parte caisi insuseste o viziune pe termen lung, pentru ca (...) ce nu facemastazi va fi un dezastru pentru 2030. In materie de protectiesociala si de asigurare a resurselor financiare pentru ca protectiasociala sa poata avea loc pe termen lung deciziile care nu se iauastazi intind factura celor care vor avea nevoie de protectiesociala in anii 2025-2030. Deci masurile trebuie luate acum", adeclarat ieri Traian Basescu.

El a mai spus ca, in prezent, exista 179 de acte normative carereglementeaza protectia sociala si care instituie 202 categorii deasistati social.

Va prezentam mai jos principalele concluzii si propuneri aleraportului "Riscuri si Inechitati Sociale in Romania", prezentatieri la Cotroceni.

Concluzii

  • Interesele politice interne au presupus, pentru fiecare partidsau coalitie, plasarea in functii a clientelei de partid care safie rasplatita pentru serviciile aduse si sa asigure protectia dela nivel central la nivel local a propriilor sustinatori sialimentarea cu resurse a segmentelor sociale si comunitatilor caresustin partidul, mai ales in anii electorali. In structurasistemului de protectie sociala au intrat sistematic oportunistiincompetenti care, in plus, au inceput de fiecare data de la "zero"ignorand proiectele anterioare ca fiind proiecte ale opozitiei, ale"celorlalti". Este un obicei pe care nici actuala coalitie PD-L-PSD nu l-a ignorat, promovandu-si apropiatii in functii care nu aulegatura cu pregatirea lor.
  • Pensionarile anticipate succesive, pensionarile frauduloase (inspecial de invaliditate si din agricultura), pensionarile de luxdin MApN, MIRA, SRI au condus la cresterea numarului de pensionaride la aproximativ 3,5 milioane in 1990 la peste 6 milioane in 2000,in timp ce numarul de salariati a scazut in aceeasi perioada de la8,1 la 4,6 milioane, creand dezechilibre majore in sistemul deprotectie sociala si lasand multe persoane si familii fara venituriprimare, sub pragul de saracie.
  • Alocatiile pentru copii, drepturile persoanelor cu handicap,copiii institutionalizati si tinerii care parasesc serviciile deprotectie sociala, persoanele fara locuinta, familiile sarace cumulti copii sau monoparentale, somerii de lung termen, persoaneleseropozitive, victimele violentei si traficului si alte segmentesociale in situatii de risc au fost ignorate complet sau protejatedoar superficial, prin programe cel mai adesea ineficiente si/saunesustenabile.
  • Ineficienta politicilor sociale a contribuit suplimentar laprocesele de scadere a natalitatii si a ratei casatoriilor; multitineri, mai ales din mediul rural, s-au indreptat treptat spretarile vest-europene pentru a gasi locuri de munca. Potrivitestimarilor, populatia Romaniei va ajunge in 2050 la 11,5 milioanede oameni, fata de 22 de milioane in prezent.
  • S-a ajuns la o "patologie" a sistemului de distribuire siredistribuire a bunastarii: parlamentarii si-au votat singuripensii speciale fara niciun suport contributoriu, magistratii audat verdicte in favoarea lor pentru a avea un sistem privilegiat desporuri salariale si de pensionare, la fel s-a procedat cupersoanele pensionate in structurile militare influente (MApN,MIRA; SRI, SIE) si cu cele din Ministerul de Externe.
  • Economia Romaniei a parcurs o perioada de opt ani de crestereeconomica sustinuta, care a permis si o crestere accentuata aveniturilor populatiei, crestere inregistrata la nivelul tuturorcategoriilor de gospodarii. Dupa un deceniu de cadere a economiei,reflectata si de scaderea dramatica a veniturilor reale alepopulatiei, produsul intern brut pe locuitor a crescut, in perioada2001-2007, cu 57,5% (cu o rata medie anuala de 6,7%). Venituriledisponibile ale gospodariilor au crescut, in perioada 2002-2007, inmedie cu 76% (9,9% anual).
  • Dar veniturile disponibile medii ale gospodariilor din Romaniareprezinta mai putin de un sfert din media veniturilorgospodariilor din UE-15 si jumatate din cele ale populatiei dinprimele zece noi state membre. In 2007, veniturile disponibilemedii ale gospodariilor din Romania erau mai mici de 4,5 ori decatmedia UE-15 si de 1,9 ori decat media primelor 10 noi state membre.Un locuitor al Romaniei isi putea asigura, in medie, pe bazaveniturilor disponibile, un nivel al consumului de cinci ori maimic decat cel pe care si-l putea permite un locuitor din Germania,Austria si Regatul Unit; de 2,5 ori, 1,8 ori si, respectiv, de 1,7ori mai mic comparativ cu un locuitor din Cehia, Ungaria siPolonia.
  • Decalajul dintre venituri este determinat, in primul rand, dedecalajul dintre productivitatea muncii in Romania si in celelaltestate membre ale Uniunii Europene. Productivitatea muncii este 2,5ori si, respectiv, de 1,5 ori mai mica in Romania decat media lanivelul UE-15 si noile state membre. Decalajul este determinat denivelul si structura ocuparii populatiei Romaniei: pondereapopulatiei ocupate, in total populatie, este mai scazuta inRomania, iar ponderea salariatilor in populatia ocupata este multmai mica decat in celelalte tari europene.
  • Cea mai mare parte a veniturilor este utilizata pentruacoperirea nevoilor de baza (alimentatie, locuinta, sanatate,imbracaminte si incaltaminte, transport la locul de munca); parteacare ramane pentru acoperirea altor nevoi (educatie si odihna,conditii mai bune de locuit etc.) este mult mai mica.
  • Romania este una dintre tarile cu un grad de inegalitate aveniturilor superior celui mediu la nivelul Uniunii Europene sicelui inregistrat in majoritatea statelor membre ale UE, fiinddepasita numai de tarile sudice ale Uniunii Europene (Italia,Portugalia, Grecia), de Regatul Unit si de tarile baltice.
  • In 2007, suma veniturilor de care dispunea chintila (20% dinpopulatie in functie de venituri) cea mai "bogata" a distributieipopulatiei dupa nivelul veniturilor disponibile a fost de 5,3 orimai mare decat suma veniturilor din chintila cea mai saraca fata de4,9 pentru UE-15. Inegalitatea veniturilor populatiei din Romania acrescut in perioada 2001-2006, iar in 2007 a inregistrat o scaderesensibila fata de 2006. Aceste efecte s-au datorat si introduceriicotei unice de impozitare din 2005.

Propuneri

  • Comisia propune infiintarea unei noi institutii, ObservatorulSocial, care sa se ocupe de publicarea unor rapoarte periodicedespre politicile sociale.
  • Premierul Emil Boc a propus o lege unitara a pensiilor, care saegalizeze veniturile acestei categorii in functie de contributii,si nu de legi inechitabile care confera privilegii unor anumitecategorii.
  • Presedintele Traian Basescu a propus elaborarea unui pactnational al asistentei sociale, care sa fie dezbatut incepand dinianuarie 2010, dupa prezidentiale. "Avem nevoie de o viziune petermen lung, avem nevoie de solidaritatea societatii, dar si aintregii clase politice care, pe de o parte, sa garanteze cainceteaza utilizarea sistemului de protectie sociala in scopurielectorale, iar pe de alta parte ca isi insuseste o viziune petermen lung, pentru ca (...) ce nu facem astazi va fi un dezastrupentru 2030. In materie de protectie sociala si de asigurare aresurselor financiare pentru ca protectia sociala sa poata avea locpe termen lung deciziile care nu se iau astazi intind factura celorcare vor avea nevoie de protectie sociala in anii 2025-2030. Decimasurile trebuie luate acum."
  • Intre propunerile privind reducerea riscurilor de sanatatepublica, Comisia prezidentiala propune dezincriminarea consumuluide droguri si legalizarea sexului comercial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO