Prima pagina

Al treilea aeroport al Capitalei se face in sud, dar locul este secret pentru a nu atrage "rechinii" imobiliari

Al treilea aeroport al Capitalei se face in sud, dar locul este secret pentru a nu atrage "rechinii" imobiliari

Anul trecut traficul de pasageri pe cele doua aeroporturi din Capitala a crescut cu peste 40% fata de 2006

21.08.2008, 19:17 54

"In sedinta de guvern s-a aprobat studiul de fazabilitate, in urma caruia va fi precizat cu exactitate si locul de constructie a viitorului aeroport. Locul exact nu va fi inca dezvaluit pentru ca rechinii imobiliari sa nu profite de aceasta informatie si sa achizitioneze terenuri in zona aceasta", au declarat pentru Mediafax surse ministeriale.
Printre zonele nominalizate de autoritati in ultimii ani pentru realizarea noului aeroport s-au numarat comuna Berceni si comuna Adunatii Copaceni, judetul Giurgiu. Ultimul anunt pe aceasta tema a fost facut de ministrul transporturilor Ludovic Orban care declara la inceputul lunii iunie ca, cel mai probabil, aeroportul va fi la Adunatii Copaceni, la 2 kilometri de centura localitatii, "in dreapta cum vii de la Bucuresti".
Ministerul Transporturilor (MT) spune ca principalul motiv pentru care este nevoie de un nou aeroport il reprezinta cresterea traficului si limitarea posibilitatilor de extindere si de absorbtie a celor existente (Henri Coanda si Baneasa - Aurel Vlaicu). "Din analizele si previziunile de trafic efectuate, rezulta ca, in perioada 2008-2014, urmeaza sa se inregistreze o crestere medie anuala a traficului aeroportuar de 6,9%, cu o rata de crestere sensibil mai mare in zona municipiului Bucuresti", se arata in nota de fundamentare a proiectului de hotarare pentru aprobarea realizarii unui aeroport in zona Capitalei elaborat de MT.
Datele ministerului arata ca anul trecut traficul de pasageri pe cele doua aeroporturi a crescut cu peste 40% fata de 2006, ajungand la circa cinci milioane de calatori pe Henri Coanda si la aproximativ un milion pe Baneasa.
Analistii imobiliari considera ca anuntul Executivului va determina o crestere a interesului investitorilor pentru zona respectiva, dar ca impactul asupra pretului terenurilor nu va fi atat de mare pentru ca pe fondul zvonurilor lansate in ultimii ani au fost deja achizitionate suprafete mari.
Costin Barbu, evaluator terenuri in compania Colliers, este de parere ca in zona de sud, care este complet nedezvoltata, vor aparea proiecte imobliare industriale si chiar rezidentiale.
"Vom asista in urma construirii unui aeroport in aceasta zona la cresterea interesului investitorilor fata de zona de sud. Deja, pe fondul zvonurilor lansate in urma cu cativa ani, s-au achizitionat suprafete foarte mari de teren la preturi reduse", a declarat el.
La randul sau, Laurentiu Badea, senior broker al CBRE Eurisko, spune ca este imosibil de cuantificat cu cat a crescut pretul terenului in zona de sud a Capitalei pe fondul zvonurilor construirii unui aeroport, lansate in urma cu cinci ani. "In acest timp am asistat atat la o crestere naturala, dar si la o crestere determinata de zvonuri. Se poate spune insa ca vremea speculatiilor in aceasta zona a trecut. Construirea acestui aeroport ar putea influenta piata, insa nu atat de mult incat sa asistam la un boom imobiliar in zona respectiva pe termen scurt", a spus Badea.
El a adaugat ca pretul terenurilor din sudul Capitalei variaza astfel ca in zona de centura un metru patrat se vinde cu 100 de euro, in timp ce in Berceni, Giurgiu, Oltenita un metru patrat de teren ajunge chiar si la 150 de euro.
"Daca ne indepartam cu 20-30 de km de sudul Capitalei, atunci pretul variaza intre 10 si 30 de euro pe metru patrat de teren", a precizat el.
Calin Clinciu, director de dezvoltare al companiei imobiliare Euroest, considera ca este o decizie gresita construirea unui aeroport in sudul Capitalei. "O idee mai buna ar fi fost sa se dezvolte aeroportul din Otopeni, deoarece ar implica costuri mult mai reduse decat realizarea de exproprieri, construirea unei infrastructuri care sa asigure legatura cu centrul orasului si tot asa", a explicat el. Clinciu a mai mentionat ca impactul construirii unui aeroport in sudul Capitalei se va resimti prin atragerea unor proprietari care vor dezvolta spatii logistice, sedii de productie sau eventual hoteluri in zona respectiva, ceea ce nu va contrabalansa insa cu zona de nord a Capitalei. "Daca ne referim la partea rezidentiala, consider ca sunt sanse foarte mici sa se dezvolte astfel de proiecte", a spus el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO