Prima pagina

Cluj-Napoca intra in "anul retailului"

07.01.2005, 00:00 53

Pentru municipiul Cluj-Napoca, 2005 se anunta a fi anul investitiilor in comert mai multe retele internationale, dar si companii autohtone anuntandu-si intentia de a-si extinde afacerile in aceasta zona.
Printre jucatorii importanti care urmeaza sa se stabileasca in orasul de pe Somes se numara Selgros, Kaufland si Carrefour.
"Anul acesta vor incepe cu siguranta lucrarile de constructie pentru magazinele Selgros, Kaufland si se va finaliza noul magazin Billa, iar discutiile privind atragerea Carrefour la Cluj sunt intr-o faza extrem de avansata", a declarat pentru ZF Transilvania Emil Boc, primarul Clujului.
Grupul german Rewe, care detine supermarketuri Billa si magazinele cash & carry Selgros, va realiza doua investitii la Cluj. Billa va lua locul vechiului magazin Feleacul din cartierul Gheorgheni, investitia urmand sa se ridice la aproape doua milioane de euro. Aceasta va fi cel de-a doilea magazin Billa din Cluj-Napoca.
Kaufland a obtinut deja autorizatia de constructie pentru doua magazine de 5.500 de metri patrati in cartierele Marasti si Manastur si s-a stabilit termenul de incepere al lucrarilor pentru luna martie.
"Antreprenorul general al lucrarilor va fi o firma din Germania, iar pana la sfarsitul anului se estimeaza finalizarea lucrarilor de constructie la cele doua magazine Kaufland din Cluj", a declarat Claudiu Botea, director Arhimar, biroul clujean de arhitectura care a realizat proiectarea celor doua magazine si a obtinut aprobarile, avizele si autorizatia de constructie a magazinelor.
Arhitectul clujean estimeaza ca investitia finala se va ridica la 15 milioane de euro, in conditiile in care achizitionarea terenului si amenajarea spatiului costa intre 5 si 7 milioane de euro pentru un magazin.
Kaulfand este marca de hypermarketuri detinuta de grupul german de retail Schwarz. Potrivit datelor din piata, grupul german a achizitionat deja pe piata romaneasca peste 20 de locatii destinate acestui tip de magazine.
In ceea ce priveste Carrefour, oficialii companiei declarau recent ca grupul francez si-a stabilit ca prioritati pentru expansiunea pe piata romaneasca orasele Timisoara, Constanta si Cluj, iar pentru acest an este prevazuta deschiderea unor magazine in Ploiesti si Galati.
Investitiile care urmeaza sa fie realizate in comertul clujean nu se opresc insa la acest gen de magazine: oferte sunt si pentru construirea unor complexe comerciale tip mall.
Firma ieseana Iulius Grup, care detine mall-ul din Iasi si care mai construieste unul la Timisoara, este una dintre companiile interesate in construirea mall-ului clujean.
Investitia ar putea fi realizata in Parcul Est, teren pe care Consiliului Judetean intentioneaza sa-l scoata in curand la licitatie pentru construirea unui mall cu o suprafata de 25.000 - 30.000 metri patrati.
"Reprezentantii Iulius Grup ne-au contactat prin iulie, anul trecut, si doresc sa construiasca un complex comercial care sa acopere exact suprafata pe care o oferim noi. Proiectul lor cuprinde o galerie de cinci cinematografe a cate 120-150 de locuri fiecare, o curte a restaurantelor pe diferite specialitati, galerii comerciale de lux, spatii gen fitness sau de refacere, precum si un mare garaj, de 250 de locuri, care va deservi intreaga zona", a declarat arhitectul sef al judetului, Radu Spanu.
De altfel, firma Iulius Grup a primit deja certificatul de urbanism de la Primarie. Potrivit lui Radu Spanu, investitia pentru un astfel de complex ar fi in jurul a 650 de euro/mp construit.
Consiliul Judetean urmeaza sa dezbata in prima sedinta din acest an, care va avea loc spre jumatatea acestei luni, un proiect de hotarlre privind valorificarea acestui teren. Dupa ce Consiliu aproba licitatia de concesiune a terenurilor, in termen de sapte zile firmele interesate ar putea cumpara caietele de sarcini.
"Clujul are o anumita stacheta. Pentru acel teren avem pretentii sa se realizeze diferite functiuni si, deocamdata, cei de la Iasi par a indeplini conditiile. Oricum, la 30 de zile de la cumpararea caietelor de sarcini se vor depune ofertele si toata licitatia va fi cat se poate de transparenta", spune Radu Spanu.
Nici investitorii privati din Cluj nu raman deoparte si isi anunta intentia a intra in competitia pentru piata retail si alimentara, extrem de slab reprezentata in ultimii ani.
Astfel, firma clujeana Matrix Transilvania, care detine complexul Sorra Shopping Center si care are in acest moment si un mall de 12.600 mp la Targu-Mures, doreste realizarea unui al treilea mall in Cluj.
"Sigur ca suntem interesati de un astfel de proiect. Vrem sa dezvoltam, de altfel, si Sora astfel incat sa ajunga la 12.000 mp. Am putea investi, pentru o suprafata dubla construita, in jur de 15 milioane de euro", a declarat directorul general al Sora Shopping Center, Daniel Dulau.
Pana la finalizarea tuturor acestor proiecte piata de retail din Cluj - Napoca va ramane dominata de jucatorii care sunt deja prezenti acolo: Metro, Praktiker, Billa si Profi (retea detinuta de grupul franco-belgian de comert Louis Delhaize).
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO