Analiză

Cum a ajuns Constantin Toma nr.1 pe piata asigurarilor

26.07.2007, 18:35 52

Pana la ultima lovitura a Vienna Insurance, Toma era challengerul celui mai respectat manager de pe piata, Cristian Constantinescu, de 14 ani directorul general al Allianz-Tiriac. Constantinescu, 57 de ani, care a lucrat la ADAS inainte de 1989, a infiintat in 1993 impreuna cu alti doi colegi, cu bani de la Ion Tiriac, compania care avea sa devina numarul 1 pe piata dupa 11 ani: Allianz-Tiriac.
Cu afaceri de circa 420 mil. euro estimate pentru anul acesta Allianz-Tiriac este depasita acum de grupul creat de Vienna Insurance: Asirom, Omniasig, Unita, Omniasig Viata si Agras, care poate atinge 500 mil. euro.
In spatele companiilor sunt oamenii. Cum va influenta piata schimbarea de lider?
Omniasig a fost construita in 1994 ca o societate afiliata Bancorex, fosta banca de comert exterior, care a fost absorbita de BCR pentru a nu intra in faliment in 1999. Ca si Ardaf in cazul falimentului Dacia Felix, Omniasig a supravietuit.
Compania a fost multi ani unul din cei mai puternici jucatori in asigurarile navale si aeriene, iar in ultimii ani a intrat puternic pe piata asigurarilor auto, precum si in asigurarile de raspundere financiara. Constantin Toma a avut in jurul sau oameni din fosta conducere a Bancorex, carora le-a incredintat functii cheie acum in societatile detinute de Vienna Insurance Group.
Austriecii au cumparat Omniasig in primavara anului 2005 de la fondul de investitii cu capital israelian TBIH, care preluase Omniasig in 1999, cu putin inainte de caderea Bancorex. TBIH a gasit in Constantin Toma omul pe care si-l dorea: un manager tanar, cu pofta de achizitii si de a urca pe o piata cu ritmuri de crestere de 30-40% pe an.
Toma a fost sprijinit de o echipa de tehnicieni ca Fanel Plopeanu, fostul director financiar al Omniasig, actualmente director general la Omniasig Viata sau Bogdan Tudor, unul dintre cei mai reputati specialisti in asigurari property din Romania. Toma a condus Omniasig an de an peste ritmul de crestere general al pietei. Unul dintre contractele cele mai dorite de celelalte companii din piata a fost asigurarea flotei Tarom.
Spre deosebire de Omniasig si Allianz, societatile cu cele mai stabile conduceri din top 10, la Asirom s-au perindat in ultimii cinci ani, dupa plecarea Angelei Toncescu, actualul presedinte al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, doi manageri generali, dintre care unul american. Abia venirea lui Boris Schneider, care fusese pana atunci la conducerea Unita, prima achizitie a austriecilor de la Vienna Insurance facuta in 2000, a consolidat administrarea afacerilor de la Asirom. La momentul numirii sale, piata a presupus - iata, in mod corect - ca el a fost special trimis de catre austrieci pentru a "curata" compania in vederea achizitiei ulterioare. Tatal lui Boris Schneider a fost primar al orasului Viena, unul din fondatorii Vienna Insurance Group.
Vienna Insurance Group a fost mereu in cautarea unor lideri puternici pentru a-si dezvolta afacerile in Romania. In 2004 austriecii l-au cooptat pe Dan Odobescu, cumnatul fostului premier Adrian Nastase si unul dintre oamenii cu mare experienta pe piata asigurarilor din Romania, in functia de director general la Unita. Odobescu a mutat sediul companiei de la Timisoara la Bucuresti, a adus multi oameni tineri in companie si a lansat un puternic program de investitii. Doi ani mai tarziu insa, in 2006, austriecii au decis sa parieze totul pe o singura carte: Constantin Toma.
El si-a pus imediat oamenii la toate companiile din portofoliul austriecilor, semn ca Vienna Insurance i-a dat mana libera. La Unita a fost numit Iulian Dumitru, fost director general al Omniasig pana in 2005. Iulian Dumitru a fost intre 1991 si 1994 membru al consiliului de administratie al Bancorex. Alt om de incredere al lui Toma, Fanel Plopeanu, a preluat conducerea Omniasig Viata.
Asirom si Omniasig au avut de-a lungul timpului o buna cooperare, mergand des in contracte de coasigurare, o forma de impartire a riscului intre societatile de profil. Pe piata asigurarilor s-au creat de fapt spre sfarsitul anilor '90 doi poli: pe de-o parte Allianz Tiriac si celelalte companii din cadrul Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR) si de cealalta parte, Asirom si Omniasig.
Aceste doua companii au creat la un moment dat impreuna cu sucursala din Romania a celei mai mari societati de asigurari din Romania, AIG din SUA, o alta asociatie, APAR, care s-a dorit o contrapondere pentru UNSAR. Intre timp insa, rivalitatea a mai scazut, orgoliile s-au mai linistit si probabil ca noua configuratie a pietei prin care a crescut concentrarea va duce la o cooperare mai buna.
Ce se va intampla insa pe piata dupa aceasta ultima achizitie si care va fi raportul de forte intre Allianz Tiriac si grupul de companii Vienna Insurance? Austriecii probabil vor merge in continuare pe o strategie multibranding ca si in celelalte tari din Europa Centrala si de Est, inclusiv pe piata romaneasca.
Dupa preluarea Omniasig, procesul de optimizare in interiorul grupului a luat destul de mult timp si este de presupus ca absorbtia Asirom in interiorul unei noi structuri, chiar daca multibrand, va dura cel putin un an sau doi.
Austriecii vor avea foarte mult de schimbat la Asirom. Atractivitatea principala a companiei consta in brandul sau, fiind perceputa undeva intre un BCR si un CEC al industriei asigurarilor. Asirom are, conform ultimelor statistici, cel mai mare awarness (recunoastere) printre clientii persoane fizice, existand pe piata chiar expresia "ma duc sa imi fac Asiromul", in loc de "ma duc sa imi cumpar o asigurare RCA".
Compania a avut parte insa de un management confuz in ultimii anii, cu dese schimbari de directie si fara o solida politica de marketing si de servicii pentru clienti. Ca urmare, cota sa de piata s-a diminuat progresiv, trecand pe locul 2 si apoi pe 3, intai pe piata asigurarilor de viata si apoi pe piata asigurarilor generale.
Daca pana acum a fost un "rechin", chiar cu banii si sprijinul altora, Constantin Toma va trebui sa devina acum un constructor, adica sa consolideze cinci retele de asigurare cu peste 5.000 de angajati, cu departamente care se suprapun si cu competitia inerenta intre vanzatori. Tehnica Omniasig a fost de-a lungul timpului de a creste prin achizitii de companii a caror structura de portofoliu aproape ca nu mai conta, ci numai faptul daca erau la vanzare sau nu.
De cealalta parte, Constantinescu de la Allianz a refuzat mereu sa adopte acest tip de politica. El s-a declarat chiar sceptic cu privire la sanatatea unei cresteri prin achizitii. Desi Allianz-Tiriac a dispus de destui bani de-a lungul timpului, nu a cumparat nicio companie, ci a preferat o crestere organica. Singurul punct comun intre cei doi manageri este constanta echipei - au alaturi aceiasi oameni de 14 ani incoace.
Odata cu preluarea Asirom, Constantin Toma nu mai are unde sa urce pe piata. A ajuns in varf. Anii urmatori vor arata daca muntele este din piatra sau nisip.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO