Prima pagina

DoMo, aproape de o tranzactie cu RAEF

DoMo, aproape de o tranzactie cu RAEF
06.09.2004, 00:00 31

Retelele de magazine electronice si electrocasnice, ale caror vanzari au urcat vertiginos in ultimii ani, au intrat in atentia fondurilor de investitii.
Chiar daca Altex si Flanco au fost cele mai mediatizate nume de pe piata anul trecut, pana la urma  prima tranzactie de acest tip va fi facuta de o alta retea, Domo. In urma unor tranzactii succesive, Domo va primi un influx de capital de la un fond de investitii si va deveni actionar al unei societati de consumer finance.
Fondul de investitii Romanian American Enterprise Fund (RAEF), unul din cele mai importante de pe piata romaneasca, este aproape de a cumpara un pachet de actiuni reprezentand circa 15 - 20% din capitalul companiei care detine reteaua de magazine Domo, sustin surse din piata.
Tranzactia este destul de complexa si are ca punct final dezvoltarea unui societati de consumer finance (specializata in credite de consum), fie cea deja detinuta de RAEF (RALFI - Romanian American Leasing and Finance), fie una noua, infiintata de Domo si RALFI.
Conform surselor citate, tranzactia, care este intr-un stadiu avansat si ar putea avea loc in cursula cestei luni, va include si o operatiune prin care Domo va cumpara circa 20% din capitalul RALFI.
"De cand a crescut interesul pentru retailul de electrocasnice si electronice, Domo a primit oferte de la diversi investitori potentiali", a declarat Lorand Szarvadi, directorul general al Domo Retail, compania care detine reteaua de magazine Domo.
Nici Szarvadi, si nici Horia Manda, senior vicepresident al RAEF, nu au dorit sa comenteze informatiile privind tranzactiile.
Oficialul RAEF, Horia Manda, anuntase insa cu cateva luni in urma ca fondul pregateste un parteneriat strategic cu unul dintre lanturile de magazine de electrocasnice de pe piata.
Un potential impediment in aceasta tranzactie era faptul ca Interexpo, compania care detinea reteaua Domo, desfasura atat activitati de retail (comert cu amanuntul) prin intermediul magazinelor Domo, cat si wholesale (comert cu ridicata).
De putin timp, activitatea companiei s-a impartit intre doua companii de sine statatoare, una urmand a se ocupa strict de retail, iar cealalta de logistica si distributie.
"Grupul Domo a continuat procesul de eficientizare si optimizare inceput anul trecut, separand activitatile de retail de cele de wholesale (distributie - n. red.)", explica Szarvadi.
Din luna iulie, Domo Retail SA, succesorul de drept al lui Interexpo, are ca obiect de activitate exclusiv comertul cu amanuntul si coordoneaza activitatea celor 104 magazine Domo, din 64 de orase, care insumeaza o suprafata comerciala de 30.000 mp.
Domo Distribution Group srl, companie nou infiintata se ocupa exclusiv de vanzari en-gros catre comercianti independenti, si segmentul Hypermarket si Cash & Carry, avand relatii cu aproximativ 200 de magazine.
"Actualmente cele doua companii au actionariat identic", adauga Szarvadi.
Este posibil astfel ca RAEF sa cumpere actiuni doar in cadrul societatii de retail.
In aceste conditii, principala miza a tranzactiei pare a fi dezvoltarea unei societati de consumer finance, care sa beneficieze intr-o prima faza de baza de clienti reprezentata de lantul Domo.
Creditele de consum au fost cele care au permis anul trecut o adevarata explozie a pietei romanesti de produse electronice si electrocasnice.
Astfel, daca in medie la nivelul ultimilor ani, cresterea generala a pietei era situata in jurul a 15%-20%, in anul 2003 piata a explodat ajungand la aproximativ 550 de milioane de euro, ceea ce corespunde unei cresteri de aproape 70%.
Fondurile de investitii sunt interesate tocmai de acest potential al sistemului de creditare, iar retelele de magazine electronice si electrocasnice sunt la randul lor constiente ca doar prin achizitii cu banii jos piata romaneasca nu se va apropia de potentialul estimat, iar o crestere mai serioasa si pe termen lung va veni doar daca creditele de consum se vor dezvolta.
O prima dovada a faptului ca dezvoltarea pietei romanesti este inca sensibila la creditele de consum este evolutia din primele luni ale acestui an. O data cu anuntarea intorducerii noilor norme de creditare din partea Bancii Nationale a Romaniei, in luna februarie a acestui an, clientii au devenit din ce in ce mai atenti la costurile implicate de creditele pe care le-au contractat si mai ales pe care intentionau sa le faca.
Caracterul inhibitor al noilor norme a facut ca vanzarile de electronice si electrocasnice sa scada pe ansamblul pietei cu valori estimate intre 10-15% sau chiar mai mult in anumite segmente, cum este cazul centralelor termice.
Daca achizitiile cu banii jos s-au mentinut in mare la acelasi nivel, in unele segmente chiar inregistrandu-se cresteri, cumpararile in rate au scazut, spun jucatorii din piata ajungand sa reprezinte doar putin peste 50% din totalul cifrei de afaceri, fata de anul trecut cand se situau intre 80%-90%.
Cifra de afaceri a Domo Retail va ajunge pe ansamblul acestui an, potrivit lui Szarvadi, la 100 de milioane de euro, iar Domo Distributin Group va ajunge (pentru perioada iulie-decembrie) la 30 de milioane de euro.
Anul trecut, Interexpo a realizat o cifra de afaceri de aproximativ 88 de milioane de euro, din care peste 60 de milioane de euro a fost reprezentata de contributia retelei Domo.
Principalii concurenti ai Domo pe piata romaneasca sunt Flanco si Altex, care au anuntat pentru anul trecut cifre de afaceri de 120 milioane de euro si, respectiv, 115 milioane de euro.
RAEF este unul dintre cele mai importante fonduri de investitii din Romania, fiind administrat de societatea Romanian Capital Advisors (RCA). Infiintat in 1995 cu fonduri de la Guvernul american, RAEF, cu o capitalizare de aproape 60 de milioane de dolari, a investit puternic in primii ani de existenta in sectoare "traditionale", precum industria vopselurilor (RAEF detine 32,95% din Policolor Bucuresti), a cauciucului sintetic (31,38% din Rolast Pitesti), industria alimentara (15,85% din Tec Miaco) sau a explotarilor de cariere (24,51% din Titan Mar - Marmosim).
In ultimii doi ani, RCA, prin intermediul RAEF, a acordat o atentie speciala serviciilor financiare.
RAEF a devenit in 2002 actionar majoritar (80% din capital) al Motoractive, cea mai mare societate independenta de leasing, achizitionand actiunile detinute de alte doua fonduri de investitii. Anul trecut, RAEF a devenit actionar majoritar al Domenia Credit, una din primele companii de credit ipotecar din Romania, si al societatii de administrare de fonduri mutuale Certinvest.
De asemenea, RAEF este actionar majoritar al RALFI (Romanian American Leasing and Finance), societate de consumer finance.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO