Prima pagina

Italienii de la Agip au pus ochii pe statiile Shell

Italienii de la Agip au pus ochii pe statiile Shell
07.09.2004, 00:00 19

Grupul italian Eni, unul dintre cele mai mari grupuri petroliere din Europa, este interesat de achizitia retelei de 58 de statii din Romania a gigantului anglo - olandez Shell, au spus pentru Ziarul Financiar surse apropiate discutiilor.
Compania Agip, care se ocupa de afacerile de pe piata distributiei carburantilor in cadrul grupului italian Eni, a intrat in discutii cu reprezentantii Shell in conditiile in care grupul ungar MOL este deja in discutii avansate, spun sursele citate, care adauga ca un alt posibil ofertant ar fi chiar grupul austriac OMV.
Jucatorii de pe piata estimeaza valoarea tranzactiei in jurul a 70 de milioane de dolari.
Preluarea SNP Petrom, cea mai mare companie petroliera din Romania, de catre austriecii de la OMV in vara acestui an a rasturnat ierarhia si pe piata benzinariilor, unde OMV devine lider incontestabil. Dupa ce au ratat achizitia Petrom, MOL cauta alte optiuni pentru extinderea retelei din Romania, iar achizitia statiilor Shell ar ajuta compania sa-si atinga obiectivul strategic: o cota de piata de 10% pe termen lung.
De cealalta parte, interesul Agip pentru o achizitie de proportii pe piata romaneasca ar insemna nu numai o schimbare de strategie, de la o stare de expectativa orientata mai degraba spre eliminarea pierderilor catre o abordare expansiva si agresiva. O asemenea mutare ar propulsa Agip in primii patru jucatori ai pietei si o lupta cu sanse pentru pozitia a doua pe piata. In plus, liberalizarea pietei de carburanti de dupa privatizarea Petrom face ca piata interna sa devina atractiva pentru companiile internationale, care multi ani au inregistrat pierderi tocmai pentru ca preturile la pompa nu erau stabilite in functie de evolutia cotatiei titeiului pe pietele internationale, asa cum se intampla pe celelalte piete din Europa.
Oficialii Shell Romania SRL, care opereaza reteaua de benzinarii a grupului din Romania, sustin ca informatiile se bazeaza pe zvonuri si speculatii, in timp ce conducerea Agip Romania, filiala locala a grupului Eni vorbeste despre o extindere a operatiunilor fara a da alte detalii.  "Agip este interesata sa-si extinda operatiunile ", a comentat pentru ZF Antonio Cambiotti, presedintele Agip Romania. El nu a dorit sa comenteze varianta unei tranzactii cu Shell.
"Articolele care continua sa apara in presa privind interesul comercial pentru reteaua de benzinarii Shell din Romania sunt bazate pe zvonuri si speculatii. Noi nu le vom comenta pe acestea. In iulie 2003, Shell a semnat un contract cu MOL privind vanzarea a 23 de statii de benzina. Avand transferate pana acum 22 de statii, Shell opereaza in prezent 59 de statii", afirma Angelica Iva, purtator de cuvant al Shell Romania SRL.
Potrivit acesteia, activitatea Shell este din ce in ce mai performanta, luand in considerare rezultatele financiare din 2003 (profit net de 3,7 mil. $), precum si rezultatele primului semestru din 2004, perioada in care s-a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri cu 18% fata de perioada similara a anului trecut si cu 24% fata de planul pe 2004.
"Tocmai am incheiat o campanie de marketing avand ca scop cresterea vanzarilor, cu rezultate excelente, iar alte activitati sunt in pregatire. Cel mai important, Shell Romania doreste sa asigure pe toti clientii sai si partenerii de afaceri ca va oferi aceeasi calitate a produselor si serviciilor ca intotdeauna si va incerca sa vina in intampinarea dorintelor clientilor sai", adauga Angelica Iva.
Filiala Shell din Romania a vandut in vara anului trecut un lot de 23 de statii, care nu corespundeau standardelor de calitate impuse de grup in cadrul unei tranzactii estimate la 20 - 25 milioane dolari.
Vanzarea celor 58 de statii ale Shell ar insemna practic retragerea definitiva a grupului de pe piata petroliera, fiind posibila chiar o vanzare a firmei Shell Romania SRL in acest context, potrivit ultimelor informatii din piata.
Primele zvonuri privind o discutiile dintre MOL si Shell pe marginea unei asemenea tranzactii au aparut in primavara acestui an. Achizitia Petrom de catre OMV a fost de natura sa accelereze interesul MOL pentru statiile Shell din Romania pentru a da o replica principalului sau concurent la nivel regional.
Pe plan intern, alte doua companii cu pozitii foarte bune au anuntat investitii masive pentru extinderea rapida a retelelor - grupul rus LUKOil si Rompetrol.
In acest moment, reteaua distributiei de carburanti cuprinde peste 2.200 de statii din care Petrom (preluat de OMV) are peste 620 de benzinarii, LUKOil si Rompetrol cumuleaza circa 500 de statii impreuna, avand proportii sensibil egale, urmati de MOL (Ungaria) cu peste 74 de statii, Shell cu 59 de statii (inca una urmand a fi transferata catre MOL), OMV (cu peste 60 de statii), iar Agip avea circa 20 de statii la inceputul acestui an, la care se adauga statiile aflate in proprietatea particularilor.
Shell activeaza din 1992 pe piata romaneasca si este prezenta acum prin companiile Shell Romania SRL si Shell Gas Romania (joint venture cu Petrom, din care Shell are circa 55% din actiuni). Grupul a investit circa 230 milioane dolari si a recuperat prea putini bani, reteaua de statii fiind aproape an de an pe pierderi. In 1999, compania a avut pierderi de 13,2 milioane dolari, in 2000 - 2,8 milioane dolari, in 2001 - 3,8 mil. milioane dolari. Societatea si-a revenit in 2002, reducandu-si pierderea la numai 100.000 $, iar in 2003 a trecut pe profit.
Agip a intrat pe piata romaneasca in 1997 si a investit circa 20 mil. euro pana acum in reteaua de distributie. Agip Romania opera la inceputul anului circa 20 de statii. Compania a inregistrat in 2003 o pierdere neta de 300.000 euro la afaceri de 39 mil. euro.
MOL Romania a incheiat si anul trecut pe pierderi la afaceri de circa 150 - 160 milioane dolari, investitiile companiei apropiindu-se de circa 100 milioane dolari, potrivit ultimelor informatii disponibile.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO