Prima pagina

Jacuzzi si sauna, o afacere in fierbere

18.07.2003, 00:00 163

Produsele pentru relaxarea dupa o zi de munca - saune si jacuzzi - sunt din ce in ce mai cautate de clientii romani, vanzarile urmand sa creasca puternic in acest an. Daca saunele sunt cumparate in general de cumparatori avizati, multi clienti achizitioneaza cazi sau cabine de dus cu hidromasaj - jacuzzi - mai degraba pentru a fi la moda, decat ca sursa de sanatate.
Vanzarile de cazi si cabine de dus cu hidromasaj - vor creste puternic in urmatoarea perioada, insa clientii privesc aceste instalatii ca pe un moft, sau ca pe o tendinta, cei mai multi necunoscand efectele asupra sanatatii, apreciaza Cristian Halmajan, director de marketing la Delta Distribution, una dintre cele mai importante firme de pe piata amenajarilor interioare.
Cu toate acestea, el afirma ca deja multi cumparatori stiu ce doresc, iar compania intentioneaza sa diversifice oferta, lansand produse pentru cromoterapie sau aromoterapie. "Acestea se adreseaza mai ales centrelor de sanatate, dar pot fi adaugate si cazilor normale", precizeaza reprezentantul Delta Distribution.
Compania vinde anual circa 350-400 de cazi sau cabine de dus cu hidromasaj prin reteaua proprie de magazine, la preturi care pleaca de la 270 de euro, dar pot ajunge si la 3.500 de euro. Echipamentele sunt produse chiar de o fabrica a grupului Delta, din care face parte si Delta Distribution.
Pe de alta parte, Carmen Grama, director de marketing la Kasta Metal, considera ca piata este mai educata in acest an fata de anii precedenti. "Clientii stiu ce sa ceara cand vin la magazin. Oamenii cauta si se documenteaza, la fel ca si in cazul piscinelor. Chiar daca in general pentru produsele de lux exista un oarecare snobism, oamenii au invatat ca se pot relaxa foarte bine, folosind instalatiile de hidromasaj".
"O dovada ar fi si faptul ca modelele cele mai sofisticate se vand cel mai bine", adauga ea. Grama estimeaza, de asemenea, ca vanzarile de cazi cu hidromasaj vor creste in 2003 mai mult decat in anii precedenti.
Kasta Metal vinde cazi cu hidromasaj de dimensiuni mai mari (3-6 persoane), care au preturi cuprinse intre 6.000 si 16.000 de euro. "Vanzarile au crescut foarte mult in acest an, deja am vandut 10-15 bucati si am terminat stocul. Pana la sfarsitul anului cred ca piata cazilor cu hidromasaj va creste cu 30-40%", estimeaza Grama.
In ceea ce priveste saunele, vanzarile vor ramane relativ constante, apreciaza reprezentanta Kasta Metal, mai ales ca saunele se cauta mai putin in perioada de vara. "Compania noastra le importa chiar din Finlanda, astfel ca preturile sunt mai ridicate, dar cumparatorii nostri sunt avizati si stiu ca sauna este un concept finlandez", afirma ea. Pretul unei saune la Kasta Metal variaza intre 1.000-4.000 euro cu toate dotarile.
La randul sau, Halmajan de la Delta Distribution afirma ca vanzarile de saune au o evolutie constanta. "Delta vinde circa 100 de bucati pe an la un pret mediu de 500 de euro", afirma el. Halmajan apreciaza ca piata saunelor nu va avea o evolutie spectaculoasa in acest an. "Concurenta nu este foarte mare, nu pentru ca nu ar exista producatori, ci pentru ca nu prea este cerere", este de parere directorul de marketing al Delta Distribution.



Istoria Jacuzzi
Cada cu hidromasaj a fost inventata de Candido Jacuzzi, fiul unor emigranti italieni stabiliti in California la inceputul secolului trecut. Baietii familiei Jacuzzi au devenit mecanici, infiintand Jacuzzi Brothers Inc. Primul produs a fost o elice botezata "scobitoarea" Jacuzzi, care a echipat avioanele militare americane din primul razboi mondial. Cand razboiul era pe sfarsite, compania a proiectat monoplanul cu cabina Jacuzzi J-7. Ulterior, Jacuzzi Brothers a cunoscut o ascensiune puternica, cucerind piata mondiala cu pompele submersibile. In 1943, Candido isi ducea baietelul de numai 15 luni, care suferea de artrita reumatismala, la sedinte regulate de hidroterapie. El s-a gandit sa adapteze una din pompele produse de Jacuzzi Brothers pentru uz industrial, astfel incat, scufundata in cada de baie, sa genereze jeturi aer-apa, redand astfel linistea copilului. In 1948 a fost creata o pompa submersibila portabila, cu ajutorul careia tratamentele hidroterapeutice puteau fi urmate si acasa. Din 1955 Jacuzzi a inceput sa comercializeze produsul in magazinele de accesorii pentru baie si in farmacii. 13 ani mai tarziu, compania Jacuzzi a promovat prima cada cu hidromasaj, complet echipata, avand jeturi perimetrale, asemanatoare cu cele care se vand astazi. Jacuzzi a ajuns lider in domeniul cazilor cu hidromasaj, aceasta marca devenind sinonima cu produsul in sine, desi din 1968 incoace au aparut mai multi care si-au creat un nume in domeniu. bogdan.neagu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO