Prima pagina

Pe valul creditarii au urcat si companiile de asigurari

Pe valul creditarii au urcat si companiile de asigurari
02.02.2004, 00:00 26



Explozia din 2003 a creditarii a adus zeci de milioane de dolari in contul asiguratorilor care au avut relatii stranse cu bancile. Asiban, controlata de patru banci, si BCR Asigurari, fondata de banca omonima, sunt printre castigatori: ambele si-au triplat afacerile in 2003, ajungand impreuna la 10% din piata asigurarilor.



Pana anul trecut probabil ca nici nu visa unde a ajuns acum: era o companie in trena pietei, cu un loc onorabil, in primele 10, dar fara pretentii la top 3. Insa cartea pe care a jucat-o de ani de zile s-a dovedit castigatoare in 2003: relatia stransa cu bancile. Cu afaceri de 44 milioane $, de trei ori mai mult decat in 2002, Asiban si-a facut loc printre cei mai mari jucatori, dand peste cap clasamentul pietei asigurarilor generale.



Evolutia companiei i-a luat prin surprindere chiar si pe sefii companiei, care au trebuit sa se tina bine in sa cand a inceput vartejul: la inceputul anului 2003, vanzarile de polite datorate cresterii creditarii au explodat.



Privind retrospectiv, lui Mugurel Ceraceanu, directorul general al companiei, ii da mana sa glumeasca.



"Sa stiti ca n-a fost cu intentie. Cand am facut bugetul, am prevazut o crestere de 35% a cifrei de afaceri in 2003. Estima cineva in noiembrie 2002 boom-ul creditarii din 2003?", se intreaba el.



Soldul creditele in lei pentru populatie au crescut de la circa 13.000 miliarde (400 mil. $) in noiembrie 2002 la 47.000 mld.lei (1,4 mld. $) in noiembrie 2003, conform datelor Bancii Nationale. Soldul creditelor in valuta a urcat in acelasi ritm ametitor: de la 153 milioane $ la 600 milioane $.



Companiile de asigurari castiga pe mai multe canale ca urmare a extinderii creditarii: o data din vanzarea politelor de asigurari de viata si de locuinta in cazul creditelor ipotecare, apoi din vanzarea politelor de asigurari de viata in cazul creditelor de consum (cu destinatie nedeclarata, pentru achizitia de electrocasnice, de automobile), sau din vanzarea politelor de asigurari casco.



In ambele cazuri este vorba polite cumparate de debitor, cerute de banca (sau de societatea de leasing) drept conditie pentru eliberarea imprumutului. Dar bancile pot cumpara ele insele asigurare pentru riscul de neplata al clientilor lor - asa-numitele asigurari de credite si garantii. Daca cel care isi cumpara un frigider in rate nu plateste la timp, banca primeste banii de la societatea de asigurari, iar societatea de asigurari urmeaza sa recupereze de la el restul ratelor sau, dupa caz, frigiderul.



Cresterea acestui tip de asigurari, de credite si garantii, a alertat chiar Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, care tot lucreaza, din august anul trecut, la un proiect de norme privind restrictia acestui tip de asigurare. Normele urmeaza sa apara.



De fapt, Asiban a intrat pe piata in 1997 avand ca misiune tocmai drenarea contractelor de asigurare ale clientilor celor patru banci fondatoare: BCR, BRD-SocGen, CEC si Banca Transilvania.



Intre timp, compania a incercat sa fie tot mai independenta, mai ales ca BCR si-a facut propria companie de asigurari (BCR Asigurari, care joaca de asemenea acum o carte mare), BRD, sub influenta noilor proprietari, colaboreaza si cu alte companii de pe piata, iar Banca Transilvania dezvolta si ea propria companie de asigurari, SAR Transilvania.



De partea cealalta, BCR Asigurari a avut o evolutie si mai accelerata decat Asiban. Abia infiintata, in 2001, compania a beneficiat din plin de cresterea creditarii, dar si a renumelui bancii-mama, care detine aproape jumatate din piata bancara din Romania. Compania a ajuns la 22 milioane $ prime brute subscrise anul trecut, fata de 6 milioane in 2002.



"Sigur ca a fost o influenta a cresterii creditarii, dar trebuie spus ca in portofoliul nostru circa 50% o reprezinta asigurarile casco si sub 20% asigurarile de credite si garantii. E normal acest ritm de crestere avand in vedere ca suntem la inceput. Vizam o pozitie pe piata pe masura pozitiei BCR-ului in sistemul bancar", a spus Romeo Jantea, director general al companiei.



Piata asigurarilor a crescut cu 40% anul trecut, pana la circa 720 de milioane $. Companiile care nu si-au dezvoltat suficiente contacte cu bancile incearca acum sa recupereze terenul pierdut.



De pe urma cresterii creditarii au avut de castigat anul trecut si retailerii din electrocasnice Flanco, Domo sau Altex, care de asemenea si-au vazut afacerile dublandu-se sau chiar triplandu-se.
sorin.pislaru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO