Prima pagina

Pretul cimentului incinge spiritele intre producatori si Guvern

18.08.2003, 00:00 115

Cei trei producatori de ciment de pe piata romaneasca, care sunt in ierarhia mondiala a industriei de profil - Lafarge (Franta), Holcim (Elvetia) si HeidelbergCement (Germania), sunt in centrul unor acuzatii grave privind o intelegere "in trei" asupra stabilirii unui pret ridicat al cimentului pe piata.
Acuzatiile, infirmate de cei trei producatori, sunt cuprinse intr-un raport prezentat la finele saptamanii trecute in sedinta guvernului de catre ministrii economiei si comertului, transporturilor si constructiilor, respectiv cel al finantelor. In plus, la nivelul Consiliului Concurentei este in derulare o investigatie privind piata cimentului. Aceasta este prima luare de pozitie a autoritatilor fata de marii producatori privati dintr-un sector al economiei intr-o maniera atat de dura, incriminatorie.
La mijloc este o piata a cimentului, integral privatizata in perioada 1997 - 1999, care anul trecut a fost de 4,7 mil. tone. Cererea pe piata romaneasca la nivelul anului trecut a fost acoperita in proportie de 35% de HeidelbergCement, Lafarge - 34% si Holcim - 31%, fiecare operator detinand trei fabrici de ciment.
Concret, in raportul ajuns pe masa Executivului se afirma ca producatorii din industria de ciment practica un pret mediu pe piata interna de 80 $ / tona/. "Exista suspiciunea ca anumite intelegeri nedovedite intre grupurile industriale ar putea controla piata autohtona a cimentului", se arata in raport, citat de Mediafax.
Reprezentantii CIROM, organizatie patronala din industria cimentului care cuprinde cei trei investitori, sustin insa ca preturile au fost in 2002 mai mici pe piata romaneasca decat in celelalte state fost socialiste, avand un nivel mediu de 48 euro (54 $) / tona de ciment.
Autoritatile dau ca exemplu ca pretul cimentului nu depaseste 60 $ (53 euro) / tona pe pietele concurente precum Polonia, Ungaria si Cehia. Producatorii de ciment spun ca pretul in Cehia este de 71 euro / tona, deci peste valoarea avansata in raport, iar in Polonia de 51 euro, Ungaria - 52 euro, Bosnia - 54 euro, iar Bulgaria - 46,5 euro.
De aceeasi parere sunt reprezentantii firmelor de constructii, adica clientii producatorilor de ciment, care vin insa cu alte date privind pretul cimentului.
"S-a creat un monopol al producatorilor ce au cumparat fabricile de ciment. Acestia vand pe piata interna cu 60 $ (54 euro) / tona si exporta afara la 26 - 27 $ (24 euro) / tona. Ei vand afara ieftin si pe piata interna scump. Cu certitudine este o intelegere de pret intre producatori. Daca ne uitam la pietele altor state, unde nu exista un monopol, cum este Ucraina, pretul este de 35 - 40 $ (31-36 euro) /tona. Acesta este pretul la care ar trebui sa se vanda cimentul si la noi", comenteaza Liviu Daschievici, director general al ARACO, asociatie patronala care grupeaza peste 1.000 de firme de constructii.  Si intre unii cumparatorii de ciment de pe piata romaneasca exista suspiciunea unei cooperari anticoncurentiale intre cele trei grupuri industriale.



Nemultumirile constructorilor
"Avem probleme cu platile. Avem mari intreruperi de activitate, cu foarte mari opriri, stagnari, iar fabricantii (n.r. - producatorii de ciment) au monopolizat acest segment. La noi e 60 euro/ tona, in timp ce in Europa pretul este de 38 - 40 euro/ tona. Noi am cerut intr-un an oferte de pret din Ungaria si Ucraina, si cand au vazut atra am avut parte de reduceri substantiale de pret. In alt an, am vrut sa importam, cu plata tuturor taxelor, vamale , TVA, dar nu eram organizati cu transportatoare de ciment", a declarat pentru Ziarul Financiar Nicolae Constantinescu, directorul general al CCCF, una dintre cele mai mari companii de constructii din Romania.
De partea cealalta, reprezentantii producatorilor de ciment spun ca preturile sunt rezultatul concurentei si contesta faptul ca ar putea fi vorba de un cartel.
"Nu exista nici o intelegere pe piata si nici un argument pertinent in acesata privinta. Se vede clar, cu ochiul liber cat de concurentiala este piata in toate zonele, dar in special in marile orase, unde clientii fug de la un furnizor la altul si pentru 1.000 lei/ sac", raspunde Mihai Rohan, presedintele organizatiei patronale din industria cimentului CIROM, care ocupa si functia de director general al CarpatCement Romania, filiala locala a grupului german HeidelbergCement.
Faptul ca preturile sunt foarte apropiate nu este un semn de intelegere prealabila, ci rezultatul pietei libere, mai spune Rohan. "La fel cum dimineata in piata vine primul cu rosii si stabileste pretul 10.000 lei pe kilogram, si api stabilesc ceilalti stabilesc preturi foarte apropiate, acelasi lucru se intampla si in pietele industriale". El adauga ca preturile si piata cimentului sunt supravegheate de peste doi ani.



Investigatia neterminata
Oficialii Consiliului Concurentei spun ca din 2001 se afla in desfasurare o investigatie pe piata cimentului.
“Pana acum nu a fost finalizata, deoarece au aparut de fiecare data elemente noi, avand in vedere ca aceasta piata este foarte dinamica. Cimentul este insa in acest moment un obiectiv prioritar, astfel ca se incearca finalizarea investigatiei cat mai repede” a declarat Georgeta Gavriloiu, purtator de cuvant al Consiliului Concurentei.
“Nu avem un termen limita pana la care sa fie finalizata investigatia, insa acest lucru se va intampla cat se poate de repede”, a adaugat reprezentantul Coansiliului Concurentei.
Potrivit raportului inaintat de cei trei ministri Executivului, nivelul prea mare al pretului nu este justificat de costurile de productie si transport deoarece acestea sunt de aproximativ 45 $ /tonã si mai putin de 6 $ pe tona de ciment transportat la o distantã de 218 kilometri. "Producãtorii de ciment sunt constienti cã, in Romania, consumatorii autohtoni nu se pot aproviziona cu ciment din import, din cauza tarifelor mari de transport, permitandu-si cresteri nejustificate ale preturilor", se arata in raport. In perioada 1996 - 2003, pretul cimentului pe piata romaneascã a crescut de 2,7 ori, iar cel de export a scãzut cu 12%. Tariful de transport al cimentului pe calea feratã din Romania a crescut de 1,66 ori, conform aceluiasi document.
In replica, reprezentantii CIROM spun ca pe baza datelor cuprinse in Anuarul Statistic, din 1998 si pana acum, cimentul s-a scumpit cu un indice de 359,8%, fata de extractia de petrol si gaze cu 461,3%, prelucrarea titeiului si cocsificarea cu 588,8%, metalurgia - 358,7% sau chimia cu 328%. Cimentul a urmat trendul crescator al tuturor industriilor, avand cresteri influentate de pretul energiei electrice, situat intre 42 - 45 $/ MWh in Romania, si al produselor petroliere (motorina, pacura), ajunse la preturi in dolari de trei ori mai mari decat in 1996, spun reprezentantii celor trei grupuri internationale.



Componenta neglijata
De asemenea, o componenta care pana acum a fost neglijabila in costuri - amortizarea - a ajuns acum, datorita investitiilor importante si reeevaluarii activelor, la valori semnificative de 2 -3 euro / tona. Un alt factor ce are o influenta negativa este cel al gradului de utilizare care in prezent este in functie de fabrici intre 45% si 65%, inducand prin costurile fixe ridicate costuri generale mai mari pe tona de ciment, spune Rohan, in numele producatorilor de ciment.
Producatorii de ciment mai spun ca preturile la export sunt altele decat cele luate in calcul de statistica. Pretul FOB (frre on board-n.red.) este cel al marfii incarcate pe nava si nu cel al marfii ajunse la destinatie, care este mult influentat de pietele de vanzare si cotul navlului (transportul naval). Astfel, cimentul ajunge in Nigeria, Spania, Egipt sau Africa Continentala cu 55-75 pe tona.
O alta acuzatie adusa producatorilor de ciment este aceea ca "exista legaturi istorice puternice intre membrii consiliilor de administratii ai celor trei societãti comerciale, unii dintre ei lucrand anterior ca si colegi in fosta centralã a industriei cimentului", potrivit raportului, ceea ce ar favoriza aparitia unor intelegeri intre producatori.
Pe de alta parte, reprezentantii industriei cimentului afirma ca dintre persoanele cheie din fosta centrala a cimentului, numai Mihai Rohan mai lucreaza in prezent la HeidelbergCement, ceilalti fiind fie pensionati, fie transferati la alte societati, care nu se ocupa de ciment.
In opinia celor trei ministri, principalele solutii pentru reducerea preturilor la cimentul destinat pietei interne sunt majorarea de la 62% la 82% a gradului de utilizare a capacitãtilor de productie, reducerea consumurilor specifice de energie cu 15 - 20%, prin modernizarea echipamentelor de lucru, inlocuirea combustibililor lichizi si gazosi scumpi, respectiv pãcura si gazele naturale, cu combustibili mai ieftini precum cãrbunele si cocsul de petrol. O alta solutie propusa este si negocierea contractelor mari de vanzare-cumpãrare a cimentului prin acordarea unor reduceri de preturi de panã la 15%. Alte propuneri vizeazã negocierea unor tarife mai reduse de transport feroviar in cazul unor trenuri de mare capacitate, acordarea unor resurse financiare din fondul de mediu pentru fabricile implicate in lucrãri de investiþii pentru protectia mediului, sprijinirea de cãtre autoritãtile romane a agentilor economici din industria cimentului pentru a beneficia de fondurile nerambursabile acordate prin programul ISPA si prin Fondul International de Mediu.
Pe de alta parte, cei trei producatori de ciment au avut deja discutii cu directia de specialitate din Ministerul Economiei si Comertului, fiind puse in discutie propuneri ce vizeaza reducerea costurilor de productie.
Lafarge a fost primul investitor privat strain intrat pe piata romaneasca in 1997, urmat de Holcim si apoi de HeidelbergCement in 1998. Cei trei jucatori internationali au investit aproximativ o jumatate de miliard de dolari in cele noua fabrici de cimentce dispun de o capacitate totala de productie de circa 10 mil tone pe an. adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO