Prima pagina

Un lant de supermarketuri din banii de napolitane

28.11.2001, 00:00 53



In urma cu un an, compania Joe IBC, producatorul marcii de napolitane Joe, a fost preluata de Nestle Romania, filiala a liderului mondial in produse alimentare. Astfel, cu cateva milioane de dolari in buzunar, Florentin Banu, cunoscut si ca domnul Joe, a intrat din nou in afaceri.

In primavara acestui an, Banu a infiintat societatea romano-austrica Artima care si-a propus sa construiasca o retea de magazine in care clientul sa-si poata cumpara tot ce are nevoie in gospodarie dintr-un singur loc.

"Dupa ce timp de sapte ani am vandut napolitane Joe cu mult suscces, aducand firma la nivelul de performanta la care este acum, m-am hotarat sa incerc si altceva. Am plecat de la Joe fara nimic, doar cu soferul, si m-am reprofilat din vanzator, in cumparator de produse, pe care le vand altora", spune fostul actionar majoritar al companiei Joe IBC.

Valoarea tranzactiei cu Nestle nu a fost niciodata facuta publica, dar analistii pietei estimau ca aceasta s-ar fi situat intre cinci si opt milioane de dolari.

Din primavara si pana acum, noua firma a lui Florian Banu a dat in folosinta trei supermarketuri, in Lugoj, Medias si in urma cateva zile, in Deva.

"Supermarketul din Deva este si ultima investitie Artima din acest an", spune Banu. Anul viitor, urmeaza o noua etapa de extindere care incepe cu orasul Alba Iulia, unde supermarketul va fi construit din temelii.

Artima a investit in parterul magazinului din Deva, Ulpia Shopping Center, peste 700.000 de dolari.

"Am optat pentru o investitie in Deva, datorita firmei locale Quasar, condusa de cinci tineri afaceristi care mi-au oferit o experienta placuta", adauga el.

Florentin Banu nu a dorit sa precizeze la cat se va ridica investitia in lantul de magazine si cat a cheltuit pana acum pe cele doua supermarketuri.



In Romania mai e destul loc pe piata supermarketurilor

Florentin Banu spune ca acum in Romania este vremea comertului modern, civizat, promovat prin supermarketuri si tocmai de aceea s-a axat pe acest gen de afacere.

Daca in tarile est-europene comertul in supermarketuri reprezinta circa 50% din totalul activitatii comerciale (iar cifra este in crestere), Romania abia se ridica la o cota de 12-15%. In Germania, supermarketurile au castigat 90% din piata.

Austria, cu o populatie de cateva sute de mii de locuitori are peste 2.800 de astfel de magazine comerciale, in timp ce in Romania, abia sunt 400. In ultimii ani, pe piata romaneasca si-au facut intrarea mai multe lanturi comerciale occidentale.

"Parerea mea este ca Romania reprezinta deja o tentatie pentru mai multe lanturi nationale europene, care vor sa-si extinda afacerile si aici", a adaugat el.

In ceea ce priveste demararea activitatii in Deva, "dl. Joe" se declara multumit de mersul lucrurilor.

"In Deva, totul a mers ca pe roate, fara negocieri interminabile si mai ales, fara prejudecati si birocratie. Este si meritul administratiei locale care a dat avizele, fara sa traga de timp, dar si meritul patronilor de la Quasar care au stiut sa atraga in zona cat mai multi investitori cu capital. Am mai optat pentru Deva pentru ca este o bijuterie de oras, este capitala de judet si un lucru esential pentru mine, nu are nici un supermarket", mai declara Banu.

Dan Faur, unul din cei cinci asociati ai firmei Quasar, declara la randul lui ca "daca Florentin Banu nu ar fi fost de acord cu propunerea noastra de a-si deschide inca un magazin in Deva, Quasar nu ar fi demarat in acest an investitia pentru supermarket.

Lucrarile de modernizare si amenajarea intregului complex comercial au durat patru luni. "Pentru noi, romanii, termenul de executie a fost considerat un record. In tarile occidentale, este un lucru normal", mai spune Dan Faur.

Quasar a investit din resurse proprii, peste un milion de dolari pentru modernizarea unui vechi magazin universal pe doua nivele, situat in centrul orasului.

In vederea inchirierii cat mai avantajoase, spatiul a fost compartimentat in aproape 30 de module, a fost dotat cu scari rulante, aer conditionat, iluminat modern, parcare gratuita cu 90 de locuri.

"Din pacate, romanii au cam uitat sa munceasca organizat si de calitate. Abia am gasit persoanal pentru cele 60-70 de locuri de munca nou create pentru deveni. S-au prezentat in urma anunturilor, sute de persoane, chiar tinere care absolvisera liceul economic, dar, spre dezamagirea mea, am selectat foarte putine fete din acest domeniu. ai mai putine au acceptat un program prelungit de 12, sau 14 ore pe zi. In afara de o diploma in buzunar, nu aveau nimic altceva. Am anuntat din start ca nu angajez "pile", ca sa evit interventiile si presiunile unor functionari (este binecunoscuta metoda), iar anuntul a starnit valva. Ma feresc de aceasta plaga a societatii, iar la cat este de lucru in Romania, ar trebui sa importam mana de lucru din strainatate, asa cum a facut Germania prin anii '70", este de parere Florientin Banu.

Banu a emigrat in Austria la inceputul anului 1990, dar s-a intors in Romania dupa cativa ani "cu gandul de a face afaceri in tara de bastina".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO