Profesii

Business pentru România: Cum a cucerit o româncă lumea cu creaţiile ei. A ajuns din demisolul propriei case la o afacere internaţională, iar acum îşi vinde produsele în cele mai mari oraşe din lume

Business pentru România: Cum a cucerit o româncă lumea...

Autor: Business Magazin

30.11.2018, 22:53 330

Un aport important la popularizarea brandului a fost adus de prezenţa pe plan internaţional. Aceasta a fost posibilă, mai întâi, prin participarea la târgurile internaţionale de profil, apoi prin vânzarea către magazinele din străinătate. „Noi am început invers, din cauza lipsei de distribuţie în propria ţară. Teoretic, orice afacere când începe, încearcă să îşi facă o bază de clienţi acasă şi apoi să iasă în afară. A fost hotărârea mea de la început de a aduce conştientizare şi confirmări mai întâi din afară, ştiam că această abordare va aduce clienţi la noi în primă fază.” În cel de al treilea sezon de funcţionare, începuseră deja să vândă pe artera dedicată magazinelor de lux Luisaviaroma din Roma, după ce fuseseră descoperiţi la un târg, dintre mii de branduri. După încă un sezon, un articol de trei pagini în Vogue UK a apărut, iarăşi ca urmare a unei întâlniri anterioare din Paris.

Au livrat apoi în câteva magazine high end – „locuri care sunt atât de bune încât adună oameni foarte specializaţi, care pot deveni ambasadori sau reprezentanţi, oameni care contează mult pentru brand”. De pildă, într-un magazin de acest tip din New York, Murmur a fost remarcat de alţi stilişti. În afară de aceste lucruri, Andreea Bădală a dus, împreună cu echipa ei, o muncă de cercetare, în limitele posibilităţile create de lipsa unui departament dedicat care să gestioneze aceste lucruri. „Tot timpul suntem atenţi cui trimitem prezentarea de brand; facem acest lucru într-un mod foarte personal şi potrivit, nu cred că orice brand funcţionează oriunde şi în niciun caz Murmur nu e pentru oricine, nici nu îmi doresc să fie.” Povestea vedetelor care au început să îi poarte hainele în contextul diverselor proiecte a început prin colaborările cu stiliştii internaţionali.

Faptul că Beyoncé a purtat o ţinută creată de ea într-un videoclip, iar Madonna într-un turneu, au fost proiecte rezultate din aceste colaborări. Spre exemplu, ţinuta de călugăriţă purtată de Madonna în turneul de promovare a albumului Rebel Heart, a fost creată de Andreea Bădală; iniţial, ea a trimis câteva haine pentru o şedinţă foto a artistei în publicaţia Haarpers Bazaar. S-a gândit ca, pe lângă solicitarea stilistului, să trimită şi ceva Madonnei – „eu am crescut cu imaginea ei, astfel că i-am trimis un produs însoţit de un bilet, iar trei luni mai târziu, am aflat că i-a plăcut atât de mult, încât ea personal a venit la o costumieră care s-a ocupat de toate costumele pentru Rebel Heart, pentru a solicita costumaţia pentru turneu”.

Asistenta stilistei le-a scris că Madonna vrea să folosească rochia de călugăriţă creată de ea; a primit apoi încă un mail în care i se solicitau opt astfel de rochii, pe care cântăreaţa să le poarte în tot turneul. „Un lucru de genul acesta duce la creşterea notorietăţii brandului”, explică Bădală. În schimb, când vedeta TV americană de doar 19 ani Kylie Jenner a purtat un articol de-al lor, într-un context real, spune că „a luat razna shopul online”, datorită comenzilor din SUA. „Am fost nevoiţi să comandăm materia primă în culoarea respectivă care nu era pe stoc şi să prelungim livrările de pe shopul online până la 30 de zile, fiindcă nu avem cum să le producem.”

La fel s-a întâmplat când modelul Gigi Hadid a purtat un articol al lor. „Am ajuns să nu mai punem ca barieră faptul că avem doar trei zile ca să trimitem modelele peste oceane, adică să lucrăm atât de repede şi bine, încât pentru ei să nu fie un impediment care să îi determine să nu ne mai solicite propuneri. Am încercat să fac totul atât de uşor încât să nu conteze faptul că suntem departe, fie că a fost vorba despre Skype la 4 noaptea, lucrat, terminat la 7 dimineaţa şi trimis produsele. Nu ai cum altfel.” Lucrurile nu s-au derulat însă tot timpul conform planului. „Evident că mi-au căzut proiecte pentru că s-a blocat proiectul în vamă şi atunci da, m-am enervat, dar se întâmplă să lucrezi efectiv pentru un proiect de azi până mâine - ţi se dă un brief în care se descrie atmosfera, ai o zi să te gândeşti - nu ai nevoie să te blochezi, trebuie să trimiţi propunerile care trebuie să arate cumva, să insişti să primeşti răspunsul cât se poate de repede şi să opreşti tot atelierul ca să produci piesa - originală - şi în trei zile să o trimiţi. Şi poate să ajungă la timp, poate să nu ajungă la timp, s-a întâmplat să ajungă şi să fie folosită, s-a întâmplat să ajungă şi să nu fie folosită. S-a întâmplat să nu ajungă şi să nu aflu niciodată ce s-a întâmplat, să aflu de la curierat că a fost blocat în Vamă.”

Tot pe seama colaborărilor cu stiliştii, a reuşit ca în urmă cu un an şi jumătate, să pună bazele unui showroom şi la Hollywood; de acesta se ocupă una dintre stilistele cu care au colaborat. În mod normal, vânzarea wholesale are cel mai important aport valoric în business. Anul trecut a fost o excepţie în acest sens, în contextul în care, din a doua jumătate a lui 2016, Bădală a decis să renunţe la un sezon de a expune colecţia, într-un proces de orientare a strategiei spre un stoc mai mare, calitate mai bună. „Când treci de la cantităţi mici la medii, ai foarte multe de rezolvat - logistic, operaţional, investiţii în softuri, care să ne ajute în producţie, în planning. Suntem în continuare o firmă mică şi era nevoie să ne concentrăm cu toate forţele pe aceste aspecte.” Sezonul acesta s-a întors însă la târg, de unde a preluat comenzi, astfel că apreciază că în jur de două treimi din producţie va merge peste hotare.

Ce urmează? Andreea Bădală îşi doreşte să-şi crească brandul pe pieţele externe, în special în SUA, Rusia şi Asia. „Acest lucru înseamnă cu paşi siguri şi programaţi, să ne găsim reprezentanţe pe zonele respective. În prezent, potenţialul e atât de mare încât noi primim comenzi din State, clienţii de acolo plătesc taxe imense de import, fac comandă fără să vadă produsul apoi fac precomandă. Trebuie să avem reprezentanţi în toate zonele, de pildă unul în New York, dar care să călătorească şi care să ducă brandul mai departe.”

Pe plan intern, îşi doreşte un showroom care să tindă mai mult spre ideea de magazin. „Comerţul stradal în domeniul acesta este aproape zero. Ceea ce mi-aş dori cel mai mult este ca la un moment dat să pot să am un showroom care să tindă spre magazin, dotat cu o vitrină şi în care lumea să ştie că poate veni oricând.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO