Profesii

Efectul crizei: angajaţii lipsesc mai puţin nemotivat pentru a nu pierde tichetele de masă

Efectul crizei: angajaţii lipsesc mai puţin nemotivat pentru a nu pierde tichetele de masă

Foto: Shutterstock

Autor: Corina Mirea

30.05.2012, 00:08 1232

Unu din doi angajaţi români primeşte tichete de masă, iar criza i-a determinat pe tot mai mulţi salariaţi să nu mai lipsească nemotivat de la muncă tocmai pentru a nu pierde din aceste beneficii, arată studiile de specialitate. Angajaţii plătiţi cu salarii minime şi medii primesc tichete de masă în valoare de 9 lei/zi.

"Dacă pentru zilele de absenţă din varii motive, salariul este totuşi plătit, nu acelaşi lucru se întâmplă în cazul tichetelor de masă, care se acordă doar pentru zilele lucrătoare efectuate. Astfel că aceasta este o motivaţie suplimentară pentru angajaţi de a fi prezenţi la locul de muncă", a spus Iulian Alexe, directorul de marketing al companiei emitente de tichete Edenred.

Un studiu realizat de Mercer, companie care activează în domeniul resurselor umane, arată că nivelul de 36% al absenteismului din companii (un angajat din trei lipseşte lunar nemotivat) începe să scadă.

Având în vedere că salariile au crescut în ultimii ani în funcţie de performanţa fiecărui angajat, iar tot mai puţine companii au înregistrat profituri notabile, creşterile salariale s-au lăsat aşteptate. Cei care primesc tichete de masă sunt oameni care nu îşi permit să se lipsească de aceste bonusuri, spun specialiştii.

"Tichetele de masă oferă angajaţilor siguranţă. Ştiu că în felul acesta au hrana asigurată, mai puţin importante fiind plăţile suplimentare, care se pot cheltui uşor. Nemaifiind vorba despre bani fluizi, tichetele devin astfel un fel de depozit care până la urmă asigură o nevoie de bază a omului", explică psihologul Bogdan Lucaciu.

Dacă până anul trecut angajatorii nu plăteau nicio taxă pentru acordarea tichetelor de masă în pachetele de beneficii oferite angajaţilor, începând din 2011 tichetele au fost impozitate cu 16%, în scopul creşterii veniturilor la bugetul de stat.

Pentru o companie cu 100 de angajaţi care acordă tichete de masă, bugetul alocat acestor beneficii este de 4.500 de euro/lună, cu circa 2.400 de euro mai puţin decât s-ar cheltui pentru aceleaşi bonusuri oferite în bani (pentru care se plătesc şi contribuţii sociale), potrivit simulatorului de buget al companiei emitente de tichete valorice Edenred (fostul Accor).

"Angajaţii băncii beneficiază de multă vreme de tichete de masă, dar nu pot spune în ce măsură a afectat acest lucru prezenţa la serviciu. Totuşi, cu siguranţă că dacă nu le-ar mai primi ar ajunge să fie demotivaţi", a spus Nevenca Doca, director de resurse umane al Băncii Transilvania.

În România, peste 35.000 de companii acordă salariaţilor diverse tipuri de tichete precum cele de masă, tichete de cadouri, carduri de cadouri şi tichete de vacanţă.

Principalii jucători de pe piaţa locală a tichetelor de masă sunt Edenred, Sodexo Pass şi Cheque Dejeuner. Din cei 4,2 milioane de salariaţi din România, aproximativ 2 milioane primesc tichete de masă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24
Cele mai citite ştiri