Profesii

Girl power: Femeile pun mana pe posturile de top management

31.10.2005, 18:05 49

Femeile incep sa devina o forta in afaceri, iar pentru a demonstra acest lucru nu trebuie decat sa ne uitam la cateva dintre firmele de pe piata romaneasca. De la inceputul acestui an si in special in ultima luna o serie de companii importante au anuntat schimbari la nivel de top management, predand conducerea femeilor. Analistii spun ca acesta este doar inceputul si ca in mod sigur vom mai asista la astfel de anunturi.

Cel mai mare operator de telefonie mobila din lume, grupul britanic Vodafone, a schimbat conducerea operatorului Connex si a numit-o pe pozitia de director executiv pe Liliana Solomon, 41 de ani, care a fost adusa din Marea Britanie. Liliana Solomon va conduce operatiunile companiei in urmatorii ani, preluand conducerea de la Ted Lattimore, fostul presedinte si director de operatiuni al Connex.

Anca Ioan, 43 de ani, unul dintre cei mai apreciati consultanti de pe piata locala, a fost aleasa de omul de afaceri Ion Tiriac sa-i conduca afacerile, care depasesc in acest moment nivelul de un miliard de euro pe an. Anca Ioan a condus din 1999 biroul local al firmei germane de consultanta de management Roland Berger Strategy Consultants.

La fel, Ilona Ciausoiu, actualul manager general al diviziei de electrocasnice din cadrul Philips Romania, va deveni directorul general al reprezentantei din Romania a grupului olandez. Ea urmeaza sa ii succeada actualului CEO, Paul Hansen, aflat la carma companiei din mai 2001.

Avon Romania, filiala locala a grupului american de cosmetice, a decis, de asemenea, sa incredinteze conducerea unei femei: Angela Cretu, 31 de ani a preluat functia de director general venind din functia de director general interimar al Avon Serbia si Muntenegru. Si exemplele pot continua.

Care sunt elementele care au determinat aparitia unei astfel de tendinte la nivel managerial?

"Romania avanseaza rapid catre un mediu de lucru vestic in care valoarea conteaza si nu sexul. Competitia se intensifica si trebuie sa te bazezi pe cei mai buni profesionisti", explica Minerva Cernea, country managerul companiei de recrutare Pedersen & Partners.

In opinia sa, promovarea femeilor pe pozitii de top management este si efectul faptului ca tot mai multe romance acorda o atentie din ce in ce mai mare carierei. "Se pare ca romancele sunt tenace si serioase si reusesc sa se impuna", a mai spus Cernea.

Cristian Scholtes, senior consultant in cadrul TMI Romania, are doua explicatii pentru aceasta schimbare de gen la nivel de top management.

"Acest trend al promovarii femeilor pe pozitii de top management este determinat de doua elemente. In primul rand exista o presiune externa exercitata prin legi care promoveaza egalitatea de sanse intre femei si barbati, iar in al doilea rand exista o presiune interna determinata de viteza cu care se produc schimbarile. Presiunea schimbarilor este din ce in ce mai mare si din acest punct de vedere componenta soft, umana a managementului devine din ce in ce mai importanta. Iar pe partea de soft skills femeile sunt mult mai bune", spune Scholtes.

Totusi, el sustine ca lucrurile se misca inca destul de lent in aceasta privinta, dar ca nu trebuie sa ne ingrijoram pentru ca si in Occident femeile care ocupa astfel de pozitii nu sunt o realitate statistica, ci o exceptie.



Dupa 15 ani

Promovarea femeilor pe o pozitie de top management vine destul de tarziu pentru Romania, dar exista o serie de elemente care explica aceasta intarziere. Revolutia a prins foarte putine femei in pozitii de conducere, astfel ca aceasta categorie manageriala a trebuit sa fie construita aproape de la zero. Mai intai a fost nevoie de demolarea stereotipurilor privind rolurile traditionale ale barbatilor si femeilor conform carora femeia trebuie sa aiba grija de familie, iar barbatul sa aduca banii in casa.

"Femeile, pe langa cariera au si copii si adesea acorda un focus mai mare o perioada de timp cresterii lor si apoi se concentreaza pe cariera", spune Minerva Cernea.

Apoi au avut nevoie de o perioada de timp in care sa acumuleze experienta, sa se specializeze urmand diverse cursuri. Ca asa stau lucrurile o demonstreaza datele furnizorilor de educatie de business care arata ca procentul barbatilor care urmeaza cursuri de MBA a scazut anul trecut la 60%, ceea ce inseamna ca persoanele de sex feminin incep sa patrunda mai mult in zona manageriala.

"In primii zece ani de dupa revolutie societatea romaneasca a fost una anomica - adica fara norme, fara reguli foarte bine puse la punct. Toata lumea cauta agresiv castiguri rapide, indiferent cum se realizau acesta. Iar aceasta agresivitate este specific masculina", explica Cristian Scholtes crearea clasei manageriale preponderent masculine.

"Situatia s-a mai stabilizat si acum accentul se pune pe cladirea unui business pe termen lung, lucru care presupune personal de calitate. Iar personalul de calitate poate sa implice prezenta unei femei", a mai spus reprezentantul TMI Romania.



Ce au in plus?

Studiile internationale au aratat ca in general, capacitatile manageriale ale femeilor sunt superioare celor ale barbatilor. Astfel, femeile au performante mai bune decat barbatii mai ales in ceea ce priveste cresterea productivitatii si inventivitatea.

"In general femeile sunt mai intuitive, mai emotionale, sesizeaza mai usor nuantele, rezolva mai bine conflictele. Adesea barbatii prefera ÇluptaÈ directa, in arena, sunt mai ÇvanatoriÈ", spune Minerva Cernea. Ea a adaugat ca fiecare stil are plusurile proprii si se potriveste unui anumit moment in evolutia companiei.

Pe de alta parte, cercetatorii spun ca femeile nu se descurca atunci cand trebuie sa-si stapaneasca frustrarile. Femeile sunt egale cu barbatii intr-o privinta - delegarea responsabilitatilor, dar nu au capacitatea de a face fata presiunilor si frustrarilor proprii. miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO