Profesii

Personalitatea CEO-ului contribuie la 17% din profit

Personalitatea CEO-ului contribuie la 17% din profit

Robert Hogan, presedinte al Hogan Assessment Systems

11.02.2008, 20:22 101

Dat fiind faptul ca majoritatea companiilor sunt conduse in prezent de oameni de afaceri, intre 50 si 75% dintre managerii generali din lume sunt "lideri negativi, insa ei sunt si cei care definesc eficienta in afaceri", a declarat pentru ZF Robert Hogan, presedinte al Hogan Assessment Systems, firma de consultanta in managementul talentelor si dezvoltarea lidership-ului.
"Oamenii de afaceri, in general, nu sunt oameni 'de treaba'. Ei au un simt al eticii foarte scazut, sunt montati in propriile obiective si nu sunt lideri veritabili. Desi nu sunt pe placul angajatilor, ei pot duce compania spre profit intr-un mod cat mai simplu. Si tot ei sunt cei de care piata are nevoie pentru a merge inainte", afirma Hogan.
In Romania, unde majoritatea companiilor de pe piata sunt IMM-uri, pentru ca un antreprenor sa fie eficient pentru dezvoltarea companiei, el trebuie sa respecte anumite conditii.
"Piata din Romania este o piata care produce lideri. Oportunitatile din prezent fac sa apara pe piata numerosi antreprenori care nu au avut contact anterior cu mediul de afaceri, intrarea pe piata fiindu-le usurata de conditiile de crestere rapida a afacerilor noi, care exista in prezent si de care multi antreprenori profita", Rostislav Benak, managing director al Assesment Systems din Cehia.
Pentru a fi lider insa, este nevoie de ceva mai mult decat un simt dezvoltat al afacerilor. Personalitatea managerului este unul dintre factorii care contribuie in mod clar la evolutia companiei. Spre exemplu, din totalul profitului unei companii 17% invariabil se datoreaza personalitatii CEO-ului, concluzioneaza studiile realizate de Hogan Assessment Systems ale carei teste de evaluare a personalitatii managerilor sunt utilizate de peste jumatate din companiile americane din Topul 500 al revistei Fortune si de catre unele dintre cele mai cunoscute branduri australiene. "Intre personalitate si lidership exista o legatura foarte puternica. Companiile nu constientizeaza importanta acestui aspect datorita implicarii anumitor factori in mediul de afaceri mondial cum ar fi factorul politic. Datorita importantei acesteia, personalitatea managementului trebuie definita si masurata. In cazul in care ea este stabila va avea semnificatie majora in rolul de lider si implicit efecte asupra organizatiei", subliniaza presedintele Hogan Assessment Systems.
Insa, urcarea pe scara ierarhica
intr-o companie aduce cu sine riscuri majore si exista mai multe sanse de a deveni un om de afaceri decat un lider atunci cand avansezi in cariera. Ceea ce se pierde pe drumul inspre varf este etica, care, desi nu ajuta in afaceri, este un ingredient obligatoriu pentru leadership.
"Cu cat urci mai sus pe scara ierarhica intr-o companie cu atat discretia ta creste datorita responsabilitatilor si informatiilor la care ai acces. In acest context iese la suprafata partea negativa, respectiv omul de afaceri, ale carui obiective devin personale si nu mai coicid cu obiectivele organizatiei", mentioneaza Hogan.
Nu exista insa o reteta sigura pentru lidership, nu exista contexte in care liderii se formeaza mai usor si nu in ultimul rand, nu exista piete care sa formeze anumite tipologii de lideri. Certitudinea sta in faptul ca nu oricine poate deveni lider, iar cei care reusesc sunt la fel peste tot. Lidershipul este la fel peste tot, atata timp cat poate fi categorisit in lidership pozitiv si negativ, iar contributia pe care aceasta tipologie o aduce businessului este de doar 17%.
Potrivit unui studiu al Centre for entrepreneurship&business research (CEBR) din Spania, realizat in 2007 cu privire la efectele pe care le are capitalul uman asupra dezvoltarii afacerii, factorii care contribuie la eficienta unui lider in afaceri sunt: absolvirea studiilor universitare, experienta profesionala anterioara si motivatia care a stat la baza deschiderii afacerii. In ceea ce priveste absolvirea studiilor universitare, studiul arata ca antreprenorii care au parcurs acest nivel de studiu au mai multe sanse sa fie lideri eficienti, sa ia decizii corecte in cadrul companiei si, mai mult decat atat, sa atraga mai multa forta de munca in organizatia pe care o conduc.
Experienta profesionala relevanta joaca si ea un rol foarte important in evolutia antreprenorului roman deoarece aceasta ofera managerului capacitatea de a dezvolta strategii viabile pentru companie si de a face fata competitivitatii de pe piata. Desi pare ciudat, antreprenorii care au decis sa-si deschida propria firma pe motiv ca nu aveau un job la momentul respectiv nu au la fel de mult succes ca cei care si-au deschis o afacere avand alte motivatii la baza. In cazul celor care duceau lipsa de un loc de munca, studiul CEBR sustine ca exista mai multe riscuri ca firma sa nu functioneze eficient deoarece in acest context antreprenorul nu este un cunoscator al mediului de afaceri si va incerca sa grabeasca dezvoltarea companiei fara cunostintele necesare unui astfel de demers.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO