Profesii

Romanii sunt atrasi de sefie

07.07.2008, 21:23 48

"Eu as spune ca romanii sunt atrasi de sefie. Posturile care contin cuvantul 'manager' in denumire, au cu minimum 20-30% mai multi aplicanti decat cele de specialisti. Ca si domenii, predomina in prezent 'moda' marketingului si a resurselor umane, acestea fiind posturile pentru care primim cele mai multe aplicatii spontane. In IT, par a conta mai putin ierarhiile si mai mult pachetele salariale si de beneficii, insa cu certitudine cel mai ravnit este postul de project manager", explica Valentina Neacsu, senior consultant la Itex, companie care se ocupa de recrutare IT&C si consultanta in HR.
Cu o situatie similara se confrunta angajatorii din banking, domeniul cu cele mai mari salarii medii la nivel de economie.
"Cele mai cautate posturi sunt cele de manager de relatii, director de agentie si posturile din zonele de trezorerie si dezvoltare de produse", spune Manuela Dragomir, directorul de resurse umane al ING Bank Romania, explicand ca angajatii sunt motivati de impactul direct asupra rezultatelor businessului pe care il au aceste pozitii, cat si de expunerea si recunoasterea financiara si non-financiara aferenta.
Dar candidatii nu isi doresc sa fie manageri la orice companie, ci este de preferat ca aceasta sa fie o multinationala, lucru valabil si in randul tinerilor.
"Chiar si candidatii tineri isi doresc cat mai rapid posturi de manageri. Ce e important pentru majoritatea candidatilor este sa lucreze in companii multinationale. Avem ceva mai putini candidati care-si doresc sa lucreze in companii romanesti", explica Mihaela Perianu, director general al grupului de firme cu activitati de recrutare Aims, precizand ca motivele sunt diverse, cele mai importante fiind tipul de cultura organizationala si nivelul salarial, care este mai mic decat in multinationale.
Constantin "Noro" Ferseta, marketing manager Neogen, companie care detine site-ul cu anunturi de angajare bestjobs.ro, are o parere putin diferita. "Nu toti candidatii vor sa devina manageri sau medici. Unii vor sa fie buni depozitari-facturieri sau shawormeristi", spune acesta, adaugand ca cele mai cautate cuvinte cheie pe site-ul bestjobs sunt secretara, sofer, director, part-time, inginer, economist, contabil, manager, director general, operator, part-time, casier, operator calculator, gestionar sau agent vanzari. In concluzie, cele mai cautate sunt pozitiile de entry-level, de manager si cele part-time.
Cu toate acestea, cea mai mare concurenta intre candidati este pentru posturile de management, cum sunt cele de marketing manager, country manager, project manager, in special la firme mari sau multinationale. "Dar si pe marketing, vanzari si pe juridic este interes foarte mare", adauga Ferseta. Ca exemplu, pe site-ul bestjobs.ro pozitiile de project manager aduna peste 120 de aplicatii, in timp ce un job de marketing assistant numara 300 de aplicatii, la aproximativ doua saptamani dupa postarea ofertei.

Nu putem fi toti manageri
Apetitul pentru pozitii manageriale explica intr-o oarecare masura deficitul de oameni pe care il invoca tot mai des specialistii in resurse umane si angajatorii. Mai exact, principala problema a pietei fortei de munca este faptul ca angajatii, in special cei tineri, au tendinta de a "arde" etapele evolutiei profesionale. In plus, o pozitie manageriala inseamna si un salariu mai mare.
"Un titlu de manager suna mult mai bine decat operator statie de tone, spre exemplu, iar lumea isi imagineaza ca viata este mult mai roz atunci cand esti manager. Sunt candidati care cred ca li se cuvine sa fie manageri dupa numai un an de experienta", spune Nicoleta Salajan, director de resurse umane la Holcim Romania, subsidiara locala a grupului elvetian Holcim, unul dintre cei mai mari producatori de materiale de constructii din Europa.
Mai mult, Salajan crede ca numai dupa trei - cinci ani poti deveni un manager de calitate si doar la un calibru mai mic.
In cadrul Holcim, spre exemplu, exista 130 de manageri din totalul de 1.400 de angajati, adica ceva mai putin de 10%, motivul fiind ca in industria cimentului marea masa a personalului este formata din personal care activeaza in zona executiva, fiind vorba despre o industrie grea, complexa, care necesita multa experienta.
"Pe piata s-a creat un curent artificial, perceptia pe care o au candidatii este una distorsionata, insa o parte din vina o au si angajatorii. De fapt, managerii sunt niste administratori, intelegerea lumii legat de acest aspect este gresita. Nu putem sa fim toti manageri. Piramida structurii organizatorice ramane cu varful in sus si nu poate fi rasturnata", spune Salajan. Dintotdeauna au existat figuri profesionale dezirabile, acest lucru fiind o consecinta fireasca a cursului pe care o ia economia la un moment dat.
In urma cu cativa ani, erau la moda inginerii si doctorii.
"Acum sunt la moda managerii. Nu tine neaparat de salarii, mai ales ca acolo unde oferta de candidati este mai mare decat cererea, intotdeauna salariul este mic, cat tine de statutul conferit. In ceea ce priveste joburile in zona de HR si marketing, exista falsa idee ca oricine si le poate asuma, ca nu exista un cumul de competente pe care candidatii trebuie sa le aiba pentru a performa", explica Neacsu.

Asteptari nerealiste de ambele parti
In opinia specialistilor, pe piata muncii din Romania nu exista inca un echilibru din nici un punct de vedere. O parte din vina o au si companiile.
Atat candidatii, cat si companiile au asteptari nerealiste. Candidatii au senzatia ca simplul fapt ca au urmat o facultate le ofera suficienta experienta, incat sa-si asume posturi manageriale, companiile nu au criterii clare si transparent comunicate de eligibilitate in anumite pozitii. De asemenea, angajatorii "uita" de multe ori sa-si flexibilizeze profilurile de job si sa le adapteze la piata muncii. "De aici, o gramada de frustrari de ambele parti", apreciaza consultantul Itex.
Revenind, candidatii sunt cel mai mult atrasi de joburi din domeniile marketing, IT, bancar, vanzari, incepand sa ia amploare, de asemenea, si HR mania, potrivit reprezentantilor companiei de recrutare Lugera & Makler. "Cred ca mai mult tine de imaginea din piata pe care o au aceste domenii, fie ea una reala sau o Fata Morgana. Se remarca un interes cu mult crescut fata de aceste domenii moderne, comparativ cu preferinta pentru cele clasice, gen industrial sau administrativ", spune Eliza Simion, junior human capital consultant la Lugera & Makler.
Pe langa acestea, mai exista o serie de motive cum ar fi: perceptia, gresita sau nu, asupra recompensei materiale, "popularitatea" domeniului, care tine de trendul pietei. "Multi candidati, mai ales din segmentul absolventilor, considera ca e 'cool' daca lucreaza in advertising sau recrutare de exemplu, fara sa aiba un sistem de referinta corespunzator asupra responsabilitatilor pe care le presupune postul respectiv sau abilitati specifice", spune Simion.

Tinerii, atrasi de marketing, media sau PR
Cei mai multi absolventi din sunt interesati de domeniul financiar-bancar, consultanta si inginerie. "Acest lucru este oarecum de asteptat, deoarece o mare parte dintre absolventii din Cluj, Iasi, Timisoara si Bucuresti termina facultati cu profil economic si tehnic", spune Dragos Gheban, senior consultant la Catalyst Recruitment Solutions, companie care organizeaza Targul Online pentru Absolventi ce are loc intre 16 iunie si 15 august pe site-ul www.hipo.ro
Potrivit lui Gheban, posturi precum junior risk analyst, auditor intern, coordonator PR si evenimente, Java programmer, marketing coordinator sau junior business analyst atrag un numar foarte mare de aplicanti. In medie, la un post aplica de la 10-20 pana la chiar 300-400 de persoane. Exista insa si domenii in care variatiile raportului dintre cerere si oferta sunt mai mari, in ceea ce priveste numarul de aplicatii. Acestea sunt domeniul farmaceutic si cel al constructiilor.
Pe de alta parte, se observa si tendinta absolventilor de a se indrepta spre joburi din domenii precum marketing, media, relatii publice si advertising, datorita noutatii acestora si aerului proaspat pe care il transmit. "Am observat in ultimul timp tendinta candidatilor de a se orienta spre joburi care permit o evolutie ierarhica in timp. Tinerii adera din ce in ce mai mult la conceptia potrivit careia dezvoltarea personala si profesionala trebuie sa fie un criteriu important in alegerea unui loc de munca", spune Gheban.

Recrutarea nu mai tine cont de anotimpuri
La doua saptamani de la lansarea targului online de joburi hipo.ro, numarul aplicatiilor pentru joburile existente a ajuns la 6.700. In plus, s-au inscris inca 1.000 de candidati pe site in acest timp. Organizatorii se asteapta ca numarul aplicatiilor sa creasca dupa finalizarea examenelor de licenta.
Organizatorii nu pot estima un numar de angajari, intrucat procesul de recrutare se poate prelungi chiar si la doua luni de zile. Oferta de joburi numara 1.000 de pozitii.
"In anii trecuti, pe perioada verii, oferta de locuri de munca nu era foarte bogata. Anul acesta un numar mare de companii au proiecte ambitioase de recrutare in aceasta perioada si nu se simte o incetinire a ritmului de recrutare", explica Dragos Gheban, senior consultant in cadrul firmei care organizeaza targul online de joburi.
Asadar, pe piata fortei de munca se diminueaza ciclicitatea toamna - primavara, care se manifesta printr-o oferta puternica in lunile februarie, aprilie, mai, septembrie, octombrie, noiembrie. "Acest lucru este mai ales in favoarea absolventilor care se pot angaja imediat dupa licenta si nu mai trebuie sa astepte valul de oferte din toamna", explica Gheban.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO