Profesii

Stiinta si arta cresterii eficientei personale

26.01.2004, 00:00 90



In goana noastra catre succese, catre realizarea obiectivelor propuse, suntem preocupati sa gasim cele mai ingenioase si sofisticate metode de crestere a eficientei personale si uneori ignoram tocmai acele elemente simple, dar importante, care se afla la indemana fiecaruia dintre noi.



Un astfel de exemplu il constituie elementele de programare neurolingvistica. Prima impresie generata de sintagma programare neurolingvistica (PNL) este, de multe ori, aceea ca desemneaza ceva "pompos" si complicat. Cu toate acestea, programarea neurolingvistica reprezinta un instrument care poate fi utilizat cu usurinta si care nu implica eforturi foarte mari din partea celor interesati de cresterea eficientei personale.



PNL se constituie ca o imbinare armonioasa intre elemente ale stiintei si artei, dovedindu-se foarte utila in comunicare - care reprezinta un element central al unor domenii precum: recrutare, training, management, vanzari, psihoterapie etc.



De ce stiinta si de ce arta? Iata in continuare cateva argumente in favoarea fiecareia dintre aceste optiuni.



Insusi termenul de "programare" semnifica existenta anumitor elemente stiintifice care implica unele legitati si cadre bine structurate, pe baza carora putem realiza o crestere a eficientei personale. Astfel, pornind de la gandirea sistemica si luand in considerare modul in care se organizeaza gandurile, emotiile si comportamentele noastre si ale celor din jurul nostru, este necesar sa acordam atentie atat modului in care este perceputa lumea exterioara, cat si modului in care aceasta este reprezentata in plan intern.



Lumea exterioara este perceputa de catre om prin intermediul simturilor, iar PNL opereaza cu trei dintre acestea, utilizand canalul vizual, auditiv si kinestezic (care include senzatiile tactile, gustative, olfactive si emotiile). Modul in care informatiile senzoriale sunt preluate, stocate si codate in plan mental constituie sistemele reprezentationale. In activitatea cotidiana, oamenii folosesc cu preponderenta numai unul din aceste canale senzoriale; acest lucru nu inseamna ca restul simturilor nu sunt utilizate, ci faptul ca exista o preferinta manifestata pentru unul dintre ele. Valorificarea identificarii sistemului reprezentational preferat conduce la cresterea semnificativa a eficientei comunicarii si respectiv a beneficiilor pentru toti partenerii implicati in comunicare, care se vor simti confortabil si "pe aceeasi lungime de unda". Acordand atentie sistemului reprezentational utilizat de partenerii de discutie, ne putem adapta la acesta; in acest mod ei vor intelege corect si mult mai repede mesajul pe care vrem sa-l transmitem si vor fi mai deschisi catre comunicare. Ce se intampla insa daca nu suntem atenti la sistemul reprezentational preferat al partenerilor de discutie? Insemna oare ca nu ne vom atinge scopul propus? Il vom atinge, dar intr-o masura mult mai mica, deoarece pot aparea distorsiuni in receptionarea mesajului, precum si frustrari si nemultumiri din partea celor implicati in discutii.



Identificarea sistemului reprezentational preferat se poate realiza prin intermediul unor elemente ca:



* Miscarile oculare. Acestea indica ariile cerebrale care sunt activate intr-o masura mai mare la un moment dat si ofera informatii esentiale despre modul cum gandesc oamenii si cum acceseaza ei informatiile. Astfel, cand accesam informatii din experientele noastre anterioare, ochii se indreapta in stanga sus; cand ne imaginam ceva ochii se indreapta in dreapta sus; in mod similar, miscarile oculare laterale la stanga si la dreapta semnifica sunete amintite si respectiv sunete construite; ochii indreptati in stanga jos indica dialogul intern, iar ochii indreptati in dreapta jos indica sentimente si senzatii corporale. Exersarea abilitatii de a identifica aceste miscari oculare poate aduce mari beneficii; de exemplu, la un interviu de selectie, daca observam cu atentie aceste miscari, putem sa aflam daca persoana intervievata raspunde sincer, apeland la o experienta anterioara sau incearca sa-si imagineze o situatie, inventand un raspuns care crede ca se potriveste, ca "face impresie buna"; in procesul negocierii, se poate observa daca partenerul poarta un dialog interior, identificand astfel acele aspecte care trebuie detaliate sau pentru care trebuie aduse argumente suplimentare etc.);



* Utilizarea anumitor verbe, adverbe, adjective: pentru comunicarea aceluiasi lucru pot fi utilizate fiecare din cele trei sisteme reprezentationale amintite anterior: "din prezentare, produsul se vede tentant si tot ce ne-a aratat vanzatorul indica o calitate excelenta" (vizual); "prezentarea produsului suna interesant, tot ce-am auzit sugereaza ca este produsul ideal pentru mine" (auditiv); "am senzatia ca este chiar produsul pe care mi-l doresc" (kinestezic). Analizand limbajulul utilizat de partenerul de discutie, identificam sistemul reprezentational preferat si il adaptam corespunzator pe al nostru. De exemplu, in cadrul unui program de training, in functie de feedback-ul oferit de catre participanti, trainer-ul trebuie sa utilizeze in procesul comunicarii o imbinare a sistemelor reprezentationale, astfel incat sa se adapteze sistemelor reprezentationale preferate ale tuturor participantilor la training;



* Ritmul vorbirii: persoanele al caror sistem reprezentational preferat este cel vizual vorbesc mai repede, deoarece imaginile se succed rapid, spre deosebire de cei care au ca preferinta sistemul kinestezic: la ei, vorbirea este mai lenta, deoarece emotiile au nevoie de timp pentru a se forma; persoanele care prefera sistemul reprezentational auditiv au, cel mai adesea, o voce placuta, melodioasa, vorbesc expresiv.



Pentru a percepe toate aceste semnale, este nevoie de curiozitatea de a intelege modul de a gandi si a simti al partenerului, precum si de o atentie sporita si de deschidere catre noi perspective de abordare a problemelor luate in discutie.



Daca toate aceste elemente prezentate anterior sunt incluse in sfera stiintei, procesele denumite in PNL peacing si leading pot fi considerate ca fiind mai mult de domeniul artei.



Peacing-ul presupune crearea unui raport de rezonanta empatica, armonizarea cu partenerul de discutie; semnifica insotirea partenerului de discutie in lumea lui si aprecierea punctului sau de vedere. Peacing-ul incepe de la reflectarea limbajului nonverbal al partenerului si continua cu reflectarea limbajului verbal, cu realizarea unei foarte bune rezonante empatice. In acest fel, comunicarea "curge" de la sine si partenerii implicati in dialog devin constienti de atmosfera destinsa si situarea lor "pe aceeasi lungime de unda". Un aspect foarte important insa referitor la aceasta reflectare este faptul ca trebuie sa exprime sinceritate si interes, si nu sa fie o copiere a limbajului verbal si nonverbal al partenerilor de discutie, care ar conduce la efecte dezastruoase in procesul comunicarii: apar reactii de reticenta si chiar adversitate, care conduc in final la distorsiuni ale transmiterii si perceperii mesajelor si chiar la blocarea comunicarii. Peacing-ul presupune armonie, complementaritate si crearea unei stari de confort pentru toti partenerii implicati in comunicare, toate acestea favorizand dezvoltarea unei relatii de influentare reciproca.



Leading-ul presupune modificarea propriului comportament astfel incat sa-i oferim partenerului posibilitatea de a sesiza noi aspecte ale problemelor luate in discutie, noi posibilitati de redefinire a lor si de gasire a unor solutii pe care nu le intrezarise pana atunci.



Atat peacing-ul, cat si leading-ul au ca elemente de baza sinceritatea, empatia si respectul reciproc; de asemenea, sunt acele elemente care vin in sprijinul afirmatiei ca PNL este si arta cresterii eficientei personale: arta de a te armoniza cu partenerii de discutie, arta de a utiliza cu dezinvoltura toate cele trei sisteme reprezentationale pentru a ajunge la compatibilitate si sincronizare, arta de a valorifica la maximum potentialitatile de care dispunem pentru a sti sa ne bucuram in fiecare moment de interactiunile cu semenii nostri.





Utilitatea in management



Utilizarea PNL in management se dovedeste a fi foarte utila in abordarea unor aspecte referitoare la motivare, indrumare, evaluare etc. In ceea ce priveste motivarea, este important ca managerul sa identifice valorile si criteriile dupa care se calauzesc membrii echipei sale. Valorile reprezinta ceea ce este important pentru o persoana si se constituie ca o forta calauzitoare in toate demersurile persoanei respective (exemple de astfel de valori sunt iubirea, puterea, succesul, prestigiul etc); criteriile sunt mai putin generale si deriva din valori, reprezentand valorile aplicate intr-un context particular (ce este mai important pentru o persoana in alegerea locului de munca, in alegerea locului de petrecere a vacantei etc.).



Pentru a-si motiva membrii echipei, managerul trebuie sa identifice valorile fiecaruia, deoarece exista diferente semnificative intre tipurile de motivatii: un angajat care valorizeaza bogatia va fi mult mai motivat daca va primi un salariu mai mare decat daca va fi promovat acordandu-i-se o marire de salariu simbolica; invers se va intampla cu acel angajat care valorizeaza puterea si prestigiul. De asemenea, ramanand in aria motivatiei, un alt aspect important este acela al standardelor fiecarui angajat: cat de inalte sunt acestea? De exemplu, daca un angajat doreste sa promoveze, dar numai pana la nivel de "middle management", pentru ca dupa acest nivel considera ca responsabilitatile sunt prea mari pentru el si nu este dispus sa si le asume, atunci promovarea lui intr-o pozitie de "top management" nu numai ca nu ar fi motivanta pentru el, dar s-ar dovedi ineficienta pentru organizatie.



Toate aceste exemple evidentiaza inca o data efectele benefice pe care elementele de programare neurolingvistica le pot avea in viata noastra cotidiana, precum si faptul ca obtinerea acestora nu necesita eforturi mari, ci mai degraba disponibilitate pentru a intelege cat mai bine partenerii, pentru a crea relatii interpersonale bazate pe sinceritate, empatie, respect reciproc, intr-un cuvant - armonie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24