Profesii

Team building: de la moft, la necesitate

08.12.2003, 00:00 100



In ultimii ani, din ce in ce mai multe companii apeleaza la asa-numitele programe de "dezvoltare a echipei". De ce se manifesta acest fenomen? Sa ne oprim o clipa atentia asupra modificarilor survenite in mentalitatea consumatorilor de astfel de programe. Ce mutatii au survenit in comportamentul organizatiilor astfel incat sa justifice actuala tendinta?



Relativ recent, companiile au inteles ca diferenta dintre o pozitie de top si una de pluton rezida si in climatul organizational din firma. Spre deosebire de anii trecuti, cand a face team building era echivalent cu a fi in pas cu moda, companiile apeleaza acum la programe de dezvoltare a echipei constiente fiind ca avantajul competitiv pe o piata nu inseamna numai strunguri mai bune sau autocamioane mai multe ci si echipe mai eficiente. Cum facilitezi insa eficienta unei echipe? Fiind o suma de indivizi, imbunatatirea intregului inseamna, in primul rand, eficientizarea partilor. Aceasta axioma declanseaza consumul de training atat pe partea de soft-skills, cat si consumul de programe de instruire specifice. Dar ... ajuta toate aceste lucruri? Binanteles ca ajuta insa nu sunt suficiente. La fel ca orice mecanism complex, functionarea unei echipe nu este data numai de performantele individuale ale partilor sale componente, ci, mai ales, de modul in care acestea isi demonstreaza capacitatea de a se sincroniza, de a coopera si, mai ales, de a integra valoarea adaugata produsa individual. Aici intervine cu adevarat nevoia de programe de team building.



Trebuie mentionat din capul locului ca astfel de programe nu urmaresc (desi multe sfarsesc asa) crearea unei "gasti" de prieteni la locul de munca, ci, mai cu seama, declansarea unor reactii de incredere reciproca in calitatile umane si profesionale dintre membrii echipei. La urma urmei, dupa un program de team building e mai putin important faptul ca stiu cate beri "poate duce" colegul meu de echipa (nu ca asta n-ar fi important din punctul de vedere al relatiilor sociale), daca n-am constientizat ca pot avea incredere in abilitatile sale si n-am simtit ca avem acelasi scop ("tragem" in aceeasi directie).



Fireste ca, la fel ca orice piata care a ajuns la un anumit grad de dezvoltare / profesionalizare (a nu se citi neaparat profesionalism) si in Romania au inceput sa existe oferte ce iau in calcul eficienta programelor de team building, pe langa impresiile bune pe care majoritatea furnizorilor de servicii de resurse umane cauta sa le lase in randul participantilor.



Astfel, companiile-client pot beneficia de programe de team building ce vizeaza ca obiectiv principal cresterea gradului de cunoastere intre membrii echipei, imbunatatirea comunicarii, reducerea conflictelor (ca frecventa si ca amplitudine) etc. De remarcat este si faptul ca fiecare program de dezvoltare a echipei bine realizat reuseste sa atinga si un obiectiv secundar deloc de neglijat: motivarea. Cum se explica acest lucru? Fireste ca e motivant sa mergi la munte / mare, de obicei un week-end intreg, pe banii firmei. La urma urmei, e tot o forma de recunoastere din partea angajatorului - nu ii esti indiferent. Insemni ceva pentru companie. Este insa acesta singurul motiv sau exista si alte resorturi ce determina cresterea motivatiei in randul echipei? Daca luam in considerare spusele unui filozof conform carora "omul este o fiinta sociala", procesele de comunicare pe care le faciliteaza orice team building (indiferent de obiectivul sau principal) raspund unor nevoi individuale de relationare interumana. Astfel, acest lucru ("fortarea" comunicarii cu colegii) contribuie la motivarea echipei intr-o masura cel putin la fel de mare ca si locatia de desfasurare a evenimentului sau meniul fixat. La urma urmei, imaginati-va cat de motivat ati fi daca firma v-ar plati un week-end la munte / mare in care sa fiti singur-singurel...



Revenind la obiceiul de consum, faptul ca multe dintre companii se lanseaza in proiecte de dezvoltare a echipei fara a avea obiective clare se datoreaza faptului ca, in general, nu se realizeaza (sau se face empiric) o analiza de nevoi pre-proiect. Insa faptul ca, chiar si asa, companiile (inclusiv cele cu capital autohton) au inceput sa apeleze masiv la programe de dezvoltarea echipei nu poate fi decat un semnal pozitiv. La urma urmei, acum cativa ani, evenimentele de team building erau considerate un moft, nu?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO