Profesii

Zentiva: Achizitiile de pe piata nu influenteaza salariile din farma

Zentiva: Achizitiile de pe piata nu influenteaza salariile din farma
10.03.2008, 14:52 348

"Din cauza situatiei fortei de munca din industria medicala este din ce in ce mai dificil de gasit oameni potriviti", sintetizeaza situatia de pe piata fortei de munca din industria farmaceutica Anca Covaciu, HR manager pe divizia comerciala a Zentiva Romania. Producatorul de medicamente generice are in structura doua departamente de resurse umane, unul pe partea operationala si unul pe divizia comerciala, conduse de Alice Varlan, respectiv Anca Covaciu, pe de o parte pentru ca acesta este modelul la nivelul intregului grup si pe de alta parte, pentru ca cele doua divizii au specific diferit de activitate.
In acelasi timp, deficitul de oameni se resimte mai puternic in zona comerciala, in special ca efect al oportunitatilor pe care le ofera in prezent piata fortei de munca.
"Pe zona comerciala am observat o deterioare in piata din punctul de vedere al oamenilor, atat calitativ, cat si cantitativ. Ne este din ce in ce mai greu sa atragem persoane cu pregatire medicala, pentru ca acestea au foarte multe optiuni acum. Inainte, varianta era de a lucra in cabinet, in conditii compensatoare destul de scazute si alternativa cealalta era in industria farmaceutica, o munca cu un alt specific si mult mai intensa, dar remunerata diferit", mentioneaza Covaciu.
Daca in anii trecuti lucrurile erau destul de facile pentru companiile farmaceutice din punctul de vedere al gasirii personalului calificat, in prezent, absolventii facultatilor de medicina au o paleta larga de oportunitati de munca, printre acestea regasindu-se joburile din farmacii sau din clinicile si spitalele private. Totodata, tot mai multi profesionisti din domeniul medical aleg sa profeseze peste hotare, datorita conditiilor salariale superioare celor din Romania.
"Putem spune ca este un deficit de specialisti care sa isi doreasca sa lucreze intr-o fabrica de productie de medicamente, dar solutii sa gasesc intotdeauna. O alternativa ar putea fi aducerea de personal cu specialitati colaterate industriei, care pot fi adaptate specificului si nevoilor noastre", considera Alice Varlan, managerul diviziei operationale a Zentiva.
Producatorul de medicamente generice Zentiva Romania a finalizat noua strategie de pozitionare pe piata locala, care prevede orientarea spre profitabilitate, in detrimentul acumularii de cota de piata. "Modificarea strategiei companiei a avut anumite repercusiuni asupra evolutiei vanzarilor din ultimul an si de aceea piata a perceput acest lucru ca pe unul negativ", declara managerul care gestioneaza HR diviziei comerciale a Zentiva Romania.
In prima jumatate a anului 2007, cand Zentiva s-a axat spre vanzarea de produse, compania avea o cota de piata 5,1% si ocupa locul opt in clasamentul primilor zece jucatori din farma autohtona, potrivit firmei de cercetare Cegedim Romania. Focusarea producatorului de generice pe profitabilitate s-a evidentiat in scaderea cotei de piata a companiei, care s-a plasat la 4,8% la sfarsitul celui de-al patrulea trimestru al anului trecut.
Oficialii de resurse umane ai companiei precizeaza ca efectele schimbarii de strategie vor fi vizibile pe termen lung, telul Zentiva fiind reprezentant de cresterea sustenabila pe intervale de timp generoase, in ritm cu piata. Pentru acest an, specialisti din farma vad un avans in valoare al pietei de circa 10%.
In momentul in care a preluat Sicomed, la sfarsitul lui 2005, Zentiva avea 60 de angajati in Romania, iar Sicomed aproximativ 1.000. "In prezent, compania are circa 800 de angajati, 600 in divizia comerciala si 200 in cea operationala", spune Varlan.
Salariile, care raman in continuare unul dintre principalele criterii in functie de care un angajat evalueaza un job, au crescut semnificativ in domeniul farmaceutic in ultimii ani.
"Nivelul salariilor de pe piata farmaceutica va fi putin influentat de preluarile si achizitiile din ultimii ani sau care se preconizeaza. O influenta mai mare asupra salariilor din farma este data de performanta economica a unei companii si de mediul de afaceri local", precizeaza Covaciu. Ea adauga ca piata farmaceutica din Romania este suficient de matura pentru ca sa nu se ajunga la o destabilizare a nivelului salarial atunci cand un nou jucator isi face intrarea.
Piata farmaceutica a vazut deal-uri semnificative in ultimii ani, nume ca Ranbaxy, Actavis si Zentiva facandu-si intrarea la nivel local, prin tranzactii de sute de milioane de euro.
Recent, fondul american de investitii Advent a platit peste 120 de milioane de euro pentru producatorul de medicamente LaborMed Pharma. De asemenea, Autoritatea Pentru Valorificarea Activelor Statului a scos la privatizatizare pachetul majoritar al Antibiotice Iasi, unul dintre cei mai importanti jucatori din industria farmaceutica romaneasca.
In ciuda dificultatilor de pe piata fortei de munca, cei doi oficiali ai companiei considera ca potentialii angajati ai companiei pot fi atrasi prin mai multe lucruri. "Zentiva atrage oamenii prin faptul ca dispune de dotari moderne, este dinamica, apartine de un grup international si prin modele de business concepute local. Sunt importante si salariile, dar mai importante cred ca sunt posibilitatile de avansare in interiorul companiei", afirma Anca Covaciu. In opinia lui Varlan, sansa de a lucra intr-o companie aflata la inceput de drum in Romania ar putea reprezenta un alt aspect atractiv pentru potentialii angajati.
Pe divizia comerciala, producatorul de medicamente generice ofera salarii peste media pietei, spune Covaciu, in concordanta cu locul ocupat de Zentiva Romania in topul zece companii de profil de pe piata locala. La nivel de entry level, un reprezentant medical de vanzari este remunerat cu peste 500 de euro lunar. "Suntem o companie in primii zece jucatori din farma (locul 8 potrivit ultimelor date contabilizate de Cegedim Romania - n.red.) si vrem sa ramanem acolo, ca atare urmarim sa aliniem politica salariala cu locul ocupat in piata", spune Covaciu.
Departamentele de resurse umane ale Zentiva Romania numara 12 angajati. Pe partea comerciala a companiei se are in vedere alegerea unor traineri interni, care vor fi selectati din randul managerilor de zona ai producatorului de generice. "Personalul de resurse umane din divizia operationala asigura si serviciile de training intern", afirma Varlan.
In 2006, Zentiva a inregistrat o crestere de aproape cinci ori a vanzarilor de pe piata romaneasca comparativ cu 2005, pana la circa 88 de milioane de euro.
Procentul produselor importate de Zentiva este de 50% din totalul produselor comercializate pe piata romaneasca.

Cariera
Anca Covaciu, HR manager divizia comerciala Zentiva

Ianuarie 2008 - prezent: HR manager, Zentiva
Ianuarie 2005 - decembrie 2007: HR manager, Roche Romania
Aprilie 1998 - decembrie 2004: HR manager, 3M Romania
Aprilie 1994 - martie 1998 : consultant training si dezvoltare, Fundatia Internationala de Management FIMAN
2001 - 2003: Executive MBA, ASEBUSS
1999: stagii de formare in management, Universitatea Durham (UK)
1986 - 1992: Universitatea Politehnica Bucuresti


Cariera
Alice Varlan, HR manager divizia operationala Zentiva

Iulie 2006 - prezent: HR manager, Zentiva
2002 - 2006: HR manager, Johnson Controls
2000 - 2002: sef departament resurse umane, grupul Gelsor
1998 - 2000: coordonator de programe, fundatia Motivation Romania
1994 -1998: Facultatea de Psihopedagogie

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO