Proprietăţi

Unde mai este loc de centre comerciale in viziunea consultantilor imobiliari

Unde mai este loc de centre comerciale in viziunea consultantilor imobiliari
30.09.2009, 23:50 259

Numarul mare de proiecte comerciale anuntate in ultimii aniprovoaca dificultati consultantilor in a raspunde la intrebarea"unde in Romania ati mai construi un centru comercial", desiraportat la alte tari din regiune, stocul de spatii comercialemoderne per cap de locuitor este inca mic.

Situatia dificila in care se afla majoritatea mallurilor dinafara Capitalei determina consultantii sa afirme aproape inunanimitate ca ar construi un mall in primul rand in Bucuresti, inzona de est, la iesirea din oras catre Constanta, dar mai ales incentru, daca acest lucru ar fi posibil.

"Nu m-as duce in orasele mici. Cred ca, daca ar fi, tot inBucuresti as face, in zona de est a orasului, bulevardul TheodorPallady, unde as construi ceva mare, gen Baneasa, pe un teren de30-40 de hectare. De fapt, cred ca la fiecare iesire din oras artrebui facuta cate o dezvoltare regionala. In plus, m-as da de treiori peste cap sa pun mana pe Unirea, unde as face un mallultra-central", a declarat Razvan Gheorghe, directorul firmei deconsultanta imobiliara Cushman & Wakefield.

In zona de est a Capitalei cel mai important proiect functionaleste Iris Shopping Center, detinut de germanii de la DEGI si carecuprinde primul hipermarket Auchan de pe piata locala. Printreproprietarii care detin terenuri de mari dimensiuni in aceasta zonaa orasului se numara grupurile TriGranit si Avrig 35, dar inmomentul de fata niciunul dintre acesti investitori nu a anuntatplanuri concrete pentru a incepe un proiect in perioada imediaturmatoare.

"In afara Bucurestiului cred ca m-as duce cu ceva major inGalati si as construi la iesirea catre Braila, cu conditia de aintra intr-un parteneriat public privat pentru partea deinfrastructura", a mai spus Gheorghe.

In Galati, unul dintre putinele orase ale tarii cu peste 300.000de locuitori, pana la ora actuala nu a fost finalizat niciunproiect, iar, potrivit informatiilor existente, lucrarile lacentrul comercial Euromall au fost temporar suspendate. Vecinatateadintre Galati si Braila, care creaza un pol cu peste 500.000 depotentiali cumparatori, a atras atentia mai multor investitori, dardupa esecul proiectului Armonia din Braila acestia au devenit multmai reticenti.

Singurul consultant care mai "are ochi" pentru orasele mici dintara este Georgiana Andrei de la Colliers International, care s-arimplica in constructia de proiecte de mici dimensiuni in acestelocalitati.

"As face malluri in orase cu o populatie intre 70.000 si 150.000de locuitori, pe formate mici, de 4.000-6.000 de metri patrati, cuposibilitatea de extindere cand puterea de cumparare va creste. Aspune in aceste proiecte chiriasi pentru satisfacerea nevoilorimediate (basic needs), un supermarket cu profil de discount, ofarmacie, un magazin de pantofi sau imbracaminte pentru clasa mediesi sub-medie. Cred ca aceste proiecte ar prinde in orase precumTargoviste sau Bistrita, unde desi sunt proiecte mari anuntate,cred ca nicio banca nu ar finanta acum un mall de 20.000 de metripatrati", apreciaza Georgiana Andrei, directorul departamentului deretail al firmei de consultanta imobiliara ColliersInternational.

Firma Matrix Investments, proprietarul centrului comercial MuresMall, si-a anuntat intentia de a construi malluri si in Bistrita siin Targoviste, dar a pus momentan aceste proiecte on hold. Inacelasi timp, Globe Trade Center (GTC) vrea sa dezvolte un proiectGalleria la Bistrita, iar britanicii de la Westhill au anuntatplanurile pentru Crizantema Mall din Targoviste, dar si acesteproiecte sunt la ora actuala trase pe dreapta. Situatia estesimilara in majoritatea oraselor din tara.

"Sunt multe alte orase in care este loc de un centru comercial,cum ar fi Ploiesti sau Brasov, dar aici au fost foarte multeproiecte anuntate si nu se stie care va continua", mai spuneconsultantul Colliers.

Unii consultanti apreciaza ca proiectul Baneasa nu acopera incaintreaga cerere din nordul orasului si s-ar incumeta cu un proiectde centru comercial in zona cu cele mai mari venituri pe cap delocuitori si cele mai multe spatii de birouri moderne.

"In zona de est, sud-est a Bucurestiului nu mai este nimicactiv, iar densitatea populatiei este ridicata, astfel ca ar puteafi absorbit aici un proiect. Cred de asemenea ca in zona de nord aorasului, dar undeva mai aproape de centru, cum este proiectul dinFloreasca, cred ca un mall usor accesibil ar putea ajunge in topulvanzarilor pe metru patrat. Din cauza accesului dificil, Baneasaramane inca o destinatie de weekend", spune Oana Iliescu,co-director executiv al firmei de consultanta imobiliara DTZEchinox.

Pe lista principalelor orase in care consultantii imobiliari arincepe constructia unui mall nou se numara si fosta capitalaculturala europeana - Sibiu - unde in prezent este operational doarproiectul Shopping City Sibiu, cel mai mare parc de retail dinafara Capitalei.

"In afara Bucurestiului as construi la Sibiu, dar in niciun cazin afara orasului. As face un mall cu o suprafata inchiriabila de30.000 de metri patrati. Alt oras, nu stiu daca as putea sanominalizez. Poate Brasov", a mai spus Oana Iliescu de la DTZEchinox.

"Ideal, as face un centru comercial de tip mall in centrulCapitalei, in apropierea unei statii de metrou de pe ruta PiataUnirii - Piata Romana. (...) Insa pentru ca ceea ce am spus mai suseste extrem de greu de pus in practica din cauza lipsei locatiilorpotentiale, voi reveni cu picioarele pe pamant. Urmatoarea variantaar fi o locatie in centru-nord", spune Monica Barbu, vicepresedinteal firmei de consultanta imobiliara The Advisers/Knight Frank.

Indecizia dezvoltatorilor prezenti in Brasov, oras in care seafla in prezent doar proiecte mici, precum MacroMall, Magnolia sauUnirea Shopping Center, ar determina-o si pe Monica Barbu de laKnight Frank sa dezvolte un proiect aici.

"In ceea ce priveste restul tarii, Brasovul este singurul dintrecele cinci orase importante care nu are un centru comercialadevarat. Asadar, acesta ar fi orasul din tara asupra caruia m-asconcentra. Pozitionarea ar trebui sa fie in cadrul orasului, bineconectat la toate cartierele Brasovului si cu o suprafata care sapoata sustine un concept competitiv si sustenabil pe termen lung",mai spune Monica Barbu de la The Advisers/Knight Frank.

Printre dezvoltatorii care si-au anuntat intentia de a dezvoltamalluri in Brasov se numara companiile TriGranit, Echo Investments,Mivan, dar si investitorii care au cumparat platforma Tractorulpentru a o transforma intr-un proiect de regenerare urbana cucomponente imobiliare.

"In afara Capitalei as continua din proiectele anuntate inGalati, Craiova si Brasov. Este loc si ar fi bine sa se deschidamacar cate un mall nou in fiecare din aceste orase", spune siAndrei Vacaru, consultant al departamentului de retail in cadrulfirmei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.

Cu toate acestea, la fel ca si in cadrul celorlalti consultantide pe piata, Vacaru ar incepe in primul rand dezvoltarea unuiproiect in Bucuresti, in nord sau in est, tinand cont ca cele maimari cartiere din vest si sud - Militari si Berceni - au fost dejaimpanzite de centre comerciale.

"In primul rand as construi in Bucuresti, in nord si in est sau,altfel spus, as continua unul dintre proiectele anuntate inFloreasca, Petricani sau Bucurestii Noi", a spus Vacaru de la JonesLang LaSalle.

Pe de alta parte, o intreaga discutie este legata de concepte:mall sau retail park, cat de mare sau cu ce fel de chiriasi?

"In Bucuresti a cam trecut vremea mallurilor, astfel ca asconstrui un parc de retail dupa modelul celui din Militari(Militari Shopping - n.r.) in zona Bucurestii Noi - Piata Domenii -Piata 1 Mai. As construi mai multe big-box-uri, nu foarte mari, de600-800 de metri patrati, cu retaileri de imbracaminte,supermarket, un magazin de mobila, de 800-1.000 de metri patrati.As investi si eu in acest proiect", spune Doina Badea, head ofproperty management al companiei de consultanta imobiliara KingSturge.

O alta tinta predilecta a dezvoltatorilor de malluri a fost inultimii ani orasul Ploiesti, cu mai mult de cinci proiecte anuntatede catre dezvoltatori precum Sonae Sierra, AFI Europe, Mivan sauWesthill (proiectul Zenith, vandut intre timp unui investitorirlandez).

"In afara Bucurestiului, este un proiect la Ploiesti, care credeu ca se va dezvolta. Consider ca pentru dezvoltarile viitoare vaconta mai mult partea de utilitate; vor fi construite proiecte cumai multe produse in care sa gasesti ce ai nevoie la pretul bun.Obiceiurile de consum ale romanilor se schimba, iar utilitatea credca va incepe sa fie pe primul plan", apreciaza consultantul KingSturge.

Toate aceste proiecte dau sperante consultantilor imobiliari cadin cele 120 de dezvoltari anuntate, o parte vor fi reinceputeodata ce retailerii vor traversa actualele dificultati si vorincepe din nou sa se extinda, iar bancile vor relua finantarilepentru proiecte de dezvoltare.

In prezent insa, in constructie se mai afla doar cinci proiectela nivelul intregii tari - Sun Plaza si Cotroceni Park inBucuresti, Atrium Center Arad, Gold Plaza Baia Mare si Polus CenterConstanta - iar acest lucru a provocat o scadere consistenta aveniturilor generate de departamentul de retail in cadrul marilorfirme de consultanta imobiliara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO