Cererile venite din partea persoanelor fizice sau a firmelor au termene legale de soluţionare, dar în absenţa unor sancţiuni palpabile pasarea responsabiltăţii de la un ghişeu la altul a devenit un fel de sport naţional în administraţia publică.
Ramona Jurubiţă, country managing partner al KPMG în România, spune însă că lucrurile se pot schimba pornind de la o logică foarte simplă, cu efecte deja dovedite, şi anume că aversiunea faţă de risc este un factor de două ori mai motivant decât plăcerea câştigului. Care sunt soluţiile concrete pe care KPMG le pune pe masă?
„Ce credeţi că s-ar întâmpla dacă am legifera monitorizarea respectării termenelor legale de soluţionare a cererilor cetăţenilor sau firmelor, cu publicarea lunară a rezultatelor (procent cereri nesoluţionate în termenul legal sau adrese fără răspuns în termenul legal) la nivelul fiecărei instituţii? În acelaşi timp, cetăţenii/firmele ale căror solicitări rămân nesoluţionate cu depăşirea termenului legal ar trebui să fie îndreptăţiţi la o despăgubire certă/executorie într-un cuantum stabilit în funcţie de tipul de solicitare, de exemplu. Dar nu cuantumul despăgubirii contează, ci faptul că ea este cuvenită de drept, fără a apela la justiţie“, spune Ramona Jurubiţă.
Mecanismul, deşi aparent simplu, ţine înainte de toate de înţelegerea comportamentului uman.
„Acum sunt termene legale, dar nu sunt respectate pentru că nu există o sancţiune imediată. Astfel, funcţionarul public amână soluţionarea pentru a nu-şi asuma vreo responsabilitate tocmai pentru că lipseşte partea de penalizare. Problema acum este că ai termenul legal, dar nu ai sancţiunea, nu ai perspectiva pierderii. Astfel, funcţionarul public nu pierde nimic dacă nu soluţionează o cerere, chiar dacă are un termen legal pentru îndeplinirea acestei sarcini.“
Atunci când apare automat şi forţa motivaţională a pierderii, s-ar mai putea întâmpla ceva, crede Ramona Jurubiţă.
„Într-un astfel de context, funcţionarul însuşi devine un agent al schimbării pentru că va începe să pună presiune asupra structurilor pentru soluţionarea unei cereri tocmai de teama sancţiunilor.“
Schimbarea mentalităţii
Necesitatea unei astfel de măsuri vine în următorul context.
„Este clar că de la aderare încoace, adică în ultimii zece ani, mulţi funcţionari publici şi responsabili guvernamentali au înţeles că faptele au consecinţe. Foarte bine, însă ştiţi ce s-a întâmplat? S-a trecut în extrema în care toţi au convingerea şi chiar dovada că inacţiunea şi pasivitatea nu au consecinţe. Mentalitatea prevalentă este «să facă şi să-şi asume alţii, nu noi!».“ Deci clasica aversiune la risc se manifestă acum în blocaje pentru care rareori spre niciodată este o persoană ţinută responsabilă, s-a cronicizat inacţiunea la nivel de instituţii şi agenţii. Aici responsabilitatea este disipată şi pasată la nesfârşit, până când nimeni nu mai ştie încotro să se îndrepte pentru a soluţiona un blocaj cu consecinţe uriaşe în funcţionarea noastră ca economie şi societate.“
Acum, de exemplu, KPMG România sustine introducerea în Codul de procedură fiscală a anumitor schimbări legate de rambursarea cu întârziere a sumelor pe care statul este obligat să le returneze către contribuabil.
„În cazul rambursărilor de TVA, după trecerea celor 45 de zile legale, eu pot cere plata dobânzilor de întârziere în instanţă, dar acest lucru pentru mine înseamnă timp pierdut şi cheltuieli suplimentare cu avocaţii. În mod normal, din a 46-a zi de neplată, contribuabilul ar trebui să încaseze automat dobânzile de întârziere. Până la urmă, este vorba despre un respect reciproc. Tu pe mine mă penalizezi imediat dacă nu îmi plătesc taxele, dar când schimbăm rolurile, tu ca stat nu mi le mai plăteşti la timp.“
La final, Ramona Jurubiţă spune că „dacă timpul nostru, al cetăţenilor de rând, n-ar mai fi ocupat şi blocat în nesfârşitele interacţiuni inutile cu instituţii pasive şi blocante, am valorifica toate oportunităţile de creştere ca economie, ca societate, la care acum ne uităm cu lehamite, fiindcă ştim că ne-ar costa prea mult la nivel personal. Pasivitatea aceasta n-ar scăpa niciodată nesancţionată în economia privată, nu pe termen mediu şi absolut imposibil pe termen lung.“
Loteria care a scos la lumină mica evaziune din România
Ramona Jurubiţă are şi un exemplu concret legat de succesul pe care micile măsuri, dar care activează insticte umane, îl pot avea pe termen lung.
„În urmă cu câţiva ani noi, KPMG, am propus public o idee de combatere a micii evaziuni prin introducerea loteriei bonurilor fiscale. A fost implementată în primăvara anului 2015 şi funcţionează şi astăzi. Măsura s-ar putea motiva aşa: milioane de români pot face mai mult decât cele câteva sute de inspectori antifraudă pentru a asigura fiscalizarea în vânzarea cu amănunutul dacă ar primi un răspuns la întrebarea <<şi eu ce câstig?>> mai tangibil şi mai direct decât ideea că ar avea datoria cetăţenească să protejeze veniturile statului!“
Astfel, dacă un cetăţean nu primeşte bonul în urma achiziţiei unui serviciu sau produs, are dreptul de a-l primi gratuit, iar dacă are bonul, poate participa la o loterie.
„De ce a funcţionat această idee? Din nou, pentru că mereu teama de a pierde ceva este de două ori mai mare decât eventuala bucurie generată de un câştig, şi asta o susţin şi economiştii, şi sociologii. Pentru comerciant, riscul de a da acel produs gratuit a fost atât de mare, încât încetul cu încetul am început să primim bonuri. Sunt rare cazurile când azi nu mai primeşti bon în urma unei achiziţii. Dacă înţelegi cum funcţioneaza omul şi societatea, vezi repede că schimbările mici, incrementale în motivaţiile individuale duc la o masa critică socială cu efect multiplicator incredibil.“
Într-un final, toate aceste măsuri ar trebui să ducă la completa digitalizare a zonei de administraţie publică, concomitent cu interconectarea bazelor de date ale ANAF, cu cele ale Registrul Comerţului sau cu Poliţia, de exemplu.
Dar de şosele cine răspunde?
O logică similară ar putea fi aplicată şi în zona de infrastructură, de exemplu.
„Pe partea de infrastructură o vedem, ne uităm la statistici şi nu ne trebuie foarte mult pentru a ne da seama de urgenţa imediată a demarării unor proiecte. Este deja inutil să mai spunem că avem nevoie de infrastructură. Sunt trei lucruri pe care trebuie să le facem. Trebuie să clarificăm sursele de finanţare, trebuie să ştim ce autoritate are responsabilitatea şi, din nou, trebuie să avem termenele şi sancţiunile. Revin şi spun că mereu trebuie să ne gândim la forţa motivaţională a riscului de a pierde ceva sau mai concret de a răspunde de ceva.“
La nivel de proiect de ţară, educaţia apare din nou ca fiind esenţială.
„Există un studiu realizat de Banca Mondială, un index al capitalului uman care măsoară productivitatea generaţiilor următoare în condiţiile actuale de educaţie şi sănătate. În cazul României, copiii născuţi astăzi vor avea o productivitate de 60% când vor intra în câmpul muncii, faţă de potenţialul lor real dacă ar avea condiţii de sănătate şi educatie la un nivel satisfăcător, acest scor fiind cel mai scăzut din Uniunea Europeană. Educaţia trebuie să treacă printr-o reformă radicală, în centrul acesteia fiind impulsionarea învăţământului dual. Mai departe, politicile de imigrare trebuie adaptate în funcţie de industrie, iar acordarea permiselor de muncă trebuie să fie mai relaxată, astfel încât să începem să recuperăm acest gap. Noi, de exemplu, ne-am gândit să aducem oameni din Brazilia. Problema este că nu mai sunt aici oamenii de care avem nevoie, iar cei care sunt, nu sunt bine pregătiţi.“
Colaborarea dintre universităţi, institutele de cercetare- dezvoltare şi companii trebuie şi ea stimulată pentru a contribui la reformarea sistemului de învăţământ printr-o abordare pragmatică cu anticiparea nevoilor pe termen mediu şi lung.
„Educaţia este un proiect de ţară. Noua resursă nu este petrolul, ci sunt datele. Trebuie să ne concentrăm pe inovaţie“, a mai spus Ramona Jurubiţă.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE