Scoala de business

Şcoala de Business, un proiect ZF şi BCR. Companiile trebuie să înceapă să conştientizeze obiectivele unei tranziţii spre o economie verde. Următorii ani vor aduce noi modele de raportare esenţiale în acordarea şi menţinerea unei finanţări verzi

07.10.2022, 00:05 Autor: Mircea Nica

♦ Ioana Voinescu, head of construction & transportation la BCR: Pentru antreprenorii locali considerăm că este important să conştientizeze nevoia de a gândi activitatea lor sustenabilă şi rezilientă pe termen lung şi există câţiva factori de sprijin în acest sens ♦ Magdalena Caramilea, sustainability director la Autonom: Ne-am propus să reducem emisiile cu 25% până în 2025 şi peste 50% până în 2030. Obiectivele noastre au fost confirmate la nivel internaţional ca fiind foarte ambiţioase.

Antreprenorii locali trebuie să în­cea­pă să conştientizeze nevoia de a gândi acti­vitatea lor sustenabilă şi rezilientă pe ter­men lung, mai ales că în anii următori ur­mea­ză noile modele de raportare, a spus Ioa­na Voinescu, head of construction & trans­portation la BCR, în cadrul emisiunii BCR Şcoala de Business, un proiect ZF şi BCR.

„În cazul unei multinaţionale, obiectivele sunt setate la nivel de grup, apoi se translatează la nivel local. Pentru antre­pre­norii locali considerăm că este important să conştientizeze nevoia de a gândi activitatea lor sustenabilă şi rezilientă pe termen lung şi sunt câţiva factori de sprijin pentru ei. Unul dintre ei ar fi Green Deal, care impune neutralitatea până 2050 şi se traduce în câteva reglementări, unul dintre ele ar fi taxonomia europeană, care spune fiecărei activităţi ce înseamnă ca activitatea respectivă să fie sustenabilă“, a explicat Ioana Voinescu.

Ea a mai adăugat că fiecare companie îşi va defini investiţiile verzi pe care trebuie să le facă pentru atingerea obiectivelor. „În momentul de faţă este o raportare non-financiară, dar urmează noile modele de raportare în anii următori, iar companiile trebuie să se pregătească pentru acea raportare. Trebuie să îşi facă o diagnoză, să creeze o cale pentru a atinge obiectivele de mediu şi social. Fiecare companie îşi va defini investiţiile verzi pe care trebuie să le facă pentu atingerea acelor obiective, iar finanţarea acelor investiţii verzi poate fi asigurată din credit bancar şi din fonduri nerambursabile“, a mai spus Ioana Voinescu.

În ceea ce priveşte portofoliul BCR, Ioana Voinescu susţine că momentan banca se află într-o fază de diagnoză a portofoliului. „Am analizat în detaliu trei zone importante, energie regenerabilă, real-estate şi credite ipotecare, care în portofoliile grupului înseamnă aproximativ 50% din emisii. Aici ne-am propus targeturi intermediare şi neutralitatea până în 2050, urmează exerciţiul pentru celelalte industrii şi o să ieşim anul viitor cu un raport de sustenabilitate. În zona de operaţiuni proprii avem targeturi de scădere a emisiilor care vin din mai multe zone, o dată din zona furnizorilor, alegerea furnizorilor de energie verde, gândirea de acţiuni pentru achiziţii de flotă electrică, creşterea transportului în comun pentru ajungerea la birou a colegilor noştri şi ca şi proiect important, este creşterea conştientizării impactului ESG şi a faptului că trebuie să acţionăm acum, să luăm măsuri şi să pregătim un plan pe termen lung“, a mai detaliat Ioana Voinescu.

Din perspectiva antreprenorului, Magdalena Caramilea, Sustainability Director în cadrul Autonom, companie antreprenorială care a implementat o strategie de sustenabilitate începând cu anul 2021, a explicat în cadrul emisiunii că, fiind o companie activă pe zona de transporturi, alegerea a fost de a defini principalul obiectiv în zona de emisii.

„Suntem o companie care operează în prezent peste 14.000 de autovehicule. Ne-am propus să reducem emisiile cu 25% până în 2025 şi peste 50% până în 2030. Obiectivele noastre au fost confirmate la nivel internaţional ca fiind foarte ambiţioase. Avem multe alte obiective pe toţi pilonii ESG. Anul trecut a fost momentul în care am descoprit acest instrument relativ nou pe piaţa financiară, obligaţiunile corelate cu obiectivele de sustenabilitate, şi am simţit că este instrumentul care ne asigură atât flexibilitatea, dar şi să confirmăm direcţia sustenabilă a companiei prin tranziţia către o flotă verde“, a explicat Magdalena Caramilea.

Directoarea pe zona de sustenabilitate a companiei Autonom a mai adăugat că există reglementări inclusiv la nivel european, iar o flotă verde înseamnă maşini electrice, dar şi alte tipuri de vehicule cu emisii scăzute definite printr-un nivel de 50g emisii pe kilometru.

„Suntem în continuare în căutare de oportunităţi. Recent am primit o finanţare de 15 mil. euro de la Banca Europeană de Investiţii pentru asigurarea tranziţiei către o flotă verde. Sectorul transporturilor este un sector sensibil întrucât este responsabil de aproximativ 25% din emisii, dar asta înseamnă şi o oportunitate, aceea de a regândi la nivel de business. Poate toţi jucătorii implicaţi în acest sector ar trebui să regândim modelul de business şi deja o facem. Noi am avut un moment important de conştientizare în acest sens anul trecut lucrând la scenarii. Impactul nostru la nivel de companie proprie este foarte mic, dar impactul cu adevărat real în zona de emisii este împreună cu clienţii noştri“, susţine Magdalena Caramilea.

Din punctul de vedere al planurilor Autonom, Magdalena Caramilea a mai spus că la nivel de maşini electrice, compania se îndreaptă spre 6% maşini cu emisii scăzute din întreaga flotă, iar ţintele sunt de 18% până în 2025 şi peste 40% până în 2030.

„Sunt ţinte ambiţioase la nivel naţional, dar credem că vor fi depăşite. La nivel de staţii de încărcare am început acest proces acum câteva luni, se instalează în fiecare lună staţii de încărcare, dar depinde şi de infrastructura electrică existentă. Sediile Autonom, majoritatea fiind spaţii închiriate, reprezintă un întreg proces alături de proprietari şi furnizorii de energie“, a mai detaliat Magdalena Caramilea.

Magdalena Caramilea, sustainability director la Autonom: La nivel de maşini electrice ne îndreptăm spre 6% maşini cu emisii scăzute din întreaga flotă şi ţintim undeva la 18% în 2025 şi peste 40% în 2030.

 
O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business