Scoala de business

Şcoala de Business, un proiect ZF Şi BCR. Daniel Nanu, director zonal retail BCR: Nu este indicat ca un antreprenor să aibă o dependenţă foarte mare de anumiţi clienţi sau furnizori. Dacă ne uităm la partea de cash-flow şi creanţe sunt foarte importanţi şi clienţii care au de plătit acele creanţe

10.11.2020, 00:05 Autor: Mircea Nica

♦ Dragoş Papuc, CEO Clever Services, companie de vânzări echipamente şi accesorii HoReCa: A trebuit să ne calibrăm gama de produse. Dacă înainte clientul persoană fizică reprezenta undeva la 10% din vânzări, acum este undeva la 30%

Planul de afaceri oferă o imagine şi încrederea că antreprenorul vrea să îşi dezvolte şi să îşi consolideze businessul, dar în condiţiile situaţiei actuale, este importantă puterea firmei de a se adapta situaţiei, a spus Daniel Nanu, director zonal retail BCR, în cadrul emisiunii Şcoala de Business realizată de ZF în parteneriat cu BCR.

„Cred că orice plan de afaceri are o doză de neprevăzut. Suntem în situaţia în care neprevăzutul s-a întâmplat cu afectarea mai multor sectoare şi este importantă puterea firmei de a se adapta situaţiei. Din punct de vedere tehnic n-ar trebui să lipsească o serie de elemente de bază precum denumirea societăţii, partea de istoric, produsele efective pe care le are, previziunile, planurile de viitor şi previziunile financiare. În planul de afaceri ar trebui să se regăsească ce, cum, cât şi în ce condiţii produce acest antreprenor“, susţine Daniel Nanu.

Dragoş Papuc, CEO al Clever Services, companie de vânzări echipamente şi accesorii HoReCa, a explicat faptul că în urma pandemiei generate de COVID-19, antreprenorii din HoReCa au avut provocări greu de gestionat.

„Pandemia generată de COVID-19 a adus antreprenorilor din HoReCa provocări greu de imaginat. De când s-au instaurat starea de urgenţă şi respectiv întreruperea activităţii, vânzările au scăzut destul de mult. A trebuit să regândim businessul, am renegociat contractele, chiria şi a fost un challenge pentru noi. Am discutat şi cu partenerii noştri externi privind posibilitatea de continuare. Am dezvoltat parteneriate cu curierii internaţionali“, a spus Dragoş Papuc.

Clever Service este un business pe care antreprenorul Dragoş Papuc l-a început în anul 2011 şi pe care l-a dezvoltat iniţial din resurse proprii. În prezent, compania are 4 angajaţi, iar cifra de afaceri se situează în jurul valorii de 350.000 de euro.

„Iniţial după ce am terminat studiile am început în mediul privat, în domeniul francizelor, iar pe unele am început să le dezvolt eu. Finanţările la momentul respectiv au fost din surse proprii, iar după ce afacerea a crescut în mod natural am utilizat linii de finanţare. Valoarea investiţiei iniţiale a fost de câteva zeci de mii de euro“, susţine CEO-ul Clever Services.

Noua abordare a companiei, în contextul actual al pandemiei, a constat în adăugarea produselor de utilitate casnică, pe lângă echipamentele şi accesoriile HoReCa, ceea ce a însemnat o reorientare către clienţii persoane fizice.

„A trebuit să ne calibrăm gama de produse. Dacă înainte clientul persoană fizică reprezenta undeva la 10% din vânzări, acum este undeva la 30%. Am făcut acest lucru prin noi produse şi ne-am orientat către clientul final. Dacă înainte clienţii veneau la noi, acum noi a trebuit să ne ducem la ei“, a mai spus Dragoş Papuc.

Din perspectiva planului de afaceri, Daniel Nanu susţine că elementul asupra căruia ar trebui să se concentreze mai mult un antreprenor este partea de gestionare a riscurilor specifice businessului său, de administrare a costurilor şi de partea de a găsi venituri pentru a creşte afacerea.

„Sunt mai multe lucruri la care ar trebui să se uite antreprenorii. În primul rând la conjunctura pieţei şi care sunt concurenţii. În acelaşi timp cred că ar trebui să găsească soluţii pentru a obţine clienţi noi. Având în vedere conjunctura în care suntem cred că este foarte important să gestioneaze foarte bine această criză. Astfel, ar trebui să aibă o infrastructură IT care să le permită să îşi dezvolte businessul. Echipele ar trebui să ştie destul de bine ce este de făcut pentru a coordona tot fluxul de business. În acelaşi timp, ar trebui să găsească clienţi în piaţă cu o marjă comercială peste cea pe care a avut-o pentru a suplini din pierderi“, a explicat Daniel Nanu.

De asemenea, directorul zonal de retail al BCR a mai adăugat că nu este indicat ca un antreprenor să aibă o dependenţă foarte mare de anumiţi clienţi sau furnizori.

„Partea de costuri este foarte important de gestionat de către antreprenor. Cea de costuri fixe ar trebui renegociată şi ar trebui să le eficientizeze pentru a le scădea foarte mult. Dacă ne uităm la partea de cash-flow şi creanţe este foarte important să ne uităm şi la clienţii care au de plătit acele creanţe. Poate ar trebui să se provizioneze proactiv în cazul în care nu este sigur că ele se vor încasa“, susţine Daniel Nanu. Mircea Nica

 

Alte declaraţii de la Şcoala de Business

Daniel Nanu, director zonal retail BCR:

În primă fază ne uităm la sectorul în care activează un client pentru că este important să identificăm riscurile generale la care este supus business-ul lui, dar şi conjuncturile. În acelaşi timp, trebuie să ne uităm la istoricul companiei, dar şi partea de plan de afaceri.

► Cred că avem destul de multă expertiză în foarte multe domenii. Am văzut în timp foarte multe modele de business, care au crescut şi putem folosi această experienţă. Practic nu este nici o problemă dacă clientul nu are un plan de afaceri pentru că acesta poate fi realizat împreună cu banca.

► Se poate lucra pe scenarii unde identificăm cel mai negru scenariu şi unul pozitiv, dar evident că ne ghidăm pe cel mai negru scenăriu şi în acest sens încercăm să tranformăm business-ul.

 

Dragoş Papuc, CEO al Clever Services:

► Business-ul am reuşit să îl cresc de-a lungul timpului prin parteneriatele pe care le avem cu furnizorii noştri externi. Am dezvoltat relaţii bazate pe încredere şi profesionalism. Avem furnizori din Italia, Olanda şi Grecia.

► Am primit credite furnizor, termene foarte mari, iar BCR a fost un partener care m-a ajutat să îmi regândesc business-ul. Prin consultanţa de la BCR am accesat IMM Invest prin care am obţinut o linie de credit pentru capital de lucru.

► Prin IMM Invest am obţinut o finanţare de aproximativ 200.000 lei, iar linia de credit standard de la BCR este de 100.000 de lei. Important este să utilizăm resursele cât mai echilibrat pentru că dacă nu sunt corelate cu aspectele financiare s-ar putea să fie probleme ulterior.

► Ca să obţii o finanţare trebuie să ai un business stabil cu cifre bune în spate. Trebuie să fii corect când explici situaţia firmei. Pentru mine, având în vedere că cifrele erau foarte bune, nu a fost foarte greu. Lucrurile au evoluat rapid. Nu mi s-a parut un proces anevoios.

► În legatură cu finanţarea statului, lucrurile au fost destul de greoaie. A durat câteva luni bune şi nu mai aveam aşteptări că o să mai primesc acea finanţare.

► Anul acesta o să terminăm cel puţin la fel de bine ca anul anterior. Pentru viitor ne propunem să testăm noi nişe de afaceri. Avem în plan un proiect prin care vrem să dezvoltăm o linie de mobilier pentru HoReCa.

 

 

Dragoş Papuc, CEO Clever Services:
 
De când s-a instaurat starea de urgenţă şi respectiv întreruperea activităţii, vânzările au scăzut destul de mult. A trebuit să regândim businessul, am renegociat contractele, chiria şi a fost un challenge pentru noi.

 

 

„Cum să găseşti finanţarea potrivită“ este o emisiune realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu BCR, care se axează pe furnizarea de sfaturi practice de business atât pentru antreprenorii la început de drum, cât şi pentru cei mai experimentaţi.

♦ Ne propunem să vă arătăm prin acest proiect exemple de antreprenori care şi-au dezvoltat un business inteligent, având finanţarea potrivită.

♦ Urmăriţi-ne în fiecare luni de la ora 11.00 AM pe site-ul Ziarului Financiar, pe canalul de YouTube al publicaţiei şi pe paginile de Facebook ale Ziarului Financiar şi Business Magazin.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business