Scoala de business

Şcoala de Business, un proiect ZF şi BCR. În România, antreprenorii se identifică până la contopire cu afacerile lor. În momentul în care discutăm o finanţare, ne uităm foarte mult şi la transparenţă

13.10.2020, 00:07 Autor: Mircea Nica

♦ Ionuţ Stanimir, BCR: Până la urmă, lucrul despre care vorbim cu toţii în această perioadă este dacă afacerile vor continua sau nu, şi nu dacă vor avea succes sau nu ♦ Răzvan Crişan, Kane Group: Estimăm că dacă lucrurile continuă fără claritate, sute de mii de oameni o să îşi piardă locurile de muncă. Foarte multe businessuri din domeniu care nu aveau probleme de performanţă se vor închide pentru că este nevoie de o minimă doză de predictibilitate.

România a avut o perioadă în care a cochetat frenetic cu creditele de consum, iar modul de acordare a creditelor era făcut cu mult optimism, care ulterior s-a reflectat şi la creditele acordate businessurilor, dar sunt anumite limite, a spus Ionuţ Stanimir, director de marketing şi comunicare la BCR, în cadrul emisiunii Şcoala de Business - Cum să găseşti finanţarea potrivită, realizată de ZF în parteneriat cu BCR.

„Am descoperit că largheţea şi optimismul, care au fost reflectate Ia creditele acordate businessurilor, au anumite limite. Foarte multă lume spune că li se potriveşte creditul maxim pe care pot să îl ia, dar nu este aşa. Am învăţat din experienţa aceea, am lansat un proiect care se cheamă în continuare Şcoala de Bani, şi care a ajuns la 400.000 de oameni. Atunci am zis că merge şi dacă 400.000 de oameni cred în asta cu siguranţă are rost să încercăm să facem o şcoală de business pentru antreprenori. Acest proiect s-a potrivit, mai ales într-o perioadă în care toată lumea a rămas suspendată în aer neştiind în ce să se ancoreze.“

Ionuţ Stanimir spune că este nevoie să realizăm că nu se poate generaliza sau vorbi de domenii întregi în care lucrurile merg bine sau altele în care, dimpotrivă merg rău. Generalizările nu îşi au deloc sensul, iar ceea ce contează foarte mult este să se afle ce este important pentru bancă.

„Cu excepţia sacrelor mistere religioase, cu siguranţă acordarea unui credit reprezintă şi acesta un mister - sigur, fiecare bancă are de fapt în spate anumite proceduri şi o anumită viziune asupra riscului care se poate materializa - cu alte cuvinte asupra căror tipuri de afaceri vor avea succes şi celor care nu“, susţine Ionuţ Stanimir.

Este important şi ca banca să înveţe - trăim într-o lume în care capacitatea de a învăţa şi de a reinventa va decide foarte mult între câştigători şi necâştigători.

„Facem exerciţiul acesta nu doar fiindcă am văzut că întreaga lume se deschide, ci că pe măsură ce împărtăşim din cunoştinţele noastre către antreprenori şi ei fac asta în mod asemănător, toată lumea este mai câştigată - o relaţie în care unul ştie mai multe şi altele mai puţine este o relaţie proastă“, este de părere Ionuţ Stanimir.

Reprezentantul BCR a mai explicat că această perioadă este diferită comparativ cu criza precedentă, care a însemnat o supraestimare a pieţei, a veniturilor şi o subestimare a riscurilor.

„Genul acela de criză poate fi controlată prin ajustarea estimărilor - nu vom mai avea vânzări de 100 mil. euro, vom avea vânzări de 50 mil. euro. Atunci te joci cu aceste criterii şi le ajustezi în jos - în momentul în care nu ştii dacă va fi deschisă sau nu va fi deschisă economia sau oraşul - cred că te trebuie să te uiţi la alte criterii. Acestea, deşi ţin de cifre financiare, în primă fază au legătură cu altceva, pe cine te poţi baza, ce fel de ajutor poţi accesa, cât de repede se poate materializa şi ce fel de condiţii trebuie să îndeplineşti fie că vrei să accesezi un grant de suport de la guvern“, a mai spus Ionuţ Stanimir.

El a mai adăugat că prima dată, o bancă se uită la profilul afacerii, la implicarea managementului, la situaţiile finanicare trecute, la capacitatea de plată, capacitatea de rambursare, la planul de afaceri şi la riscurile care se pot materializa.

„În perioada actuală s-au modificat câteva lucruri fundamental - mai întâi de toate, este redefinită piaţa în care activează o companie, unele pieţe dispar, altele apar. Pentru noi în această situaţie este important să vorbim cu antreprenorul şi să avem claritate din partea lui, dacă înţelege ce i se întâmplă, dacă înţelege că nu mai este o piaţă pe trotuarul din dreapta, dar este o piaţă pe online-ul din stânga“, spune Ionuţ Stanimir.

A doua chestiune la care se uită o bancă este posibilitatea businessului de a-şi reduce riscul, iar acesta este un aspect pe care băncile le-au ţinut întotdeauna pentru sine, adaugă reprezentantul BCR.

„În matricile sale de risc, banca s-a uitat pe indicatori, a stins lumina şi a scos biletul. Procesul în sine nu este bun, ne-am uitat pe toate aceste criterii care ţin de cum îşi tratează furnizorii, angajaţii, acestea ţin de continuitatea afacerii. Până la urmă, lucrul despre care vorbim cu toţii în această perioadă este dacă afacerile vor continua sau nu, nu dacă vor avea succes sau nu ci dacă vor continua“, a mai spus Ionuţ Stanimir.

De asemenea, Ionuţ Stanimir a mai explicat că există o diferenţiere, iar unele afaceri sunt până într-o anumită cifră, altele sunt afaceri consolidate sau în curs de consolidare şi există şi megaafaceri. Mircea Nica

„Este clar că nu discuţi cu toată lumea despre aceleaşI lucruri. Riscul de tehnologie pentru un business care depăşeşte 10 milioane de euro este altceva faţă de riscul comercial pentru un business care este la un milion de euro. Sunt chestiuni diferite, care îi afectează diferit, dar semnificativ, eu cred că un business de până într-un milion de euro se poate adapta mult mai uşor digital - un business de peste 10 milioane de euro are costuri de oportunitate foarte mari în ceea ce priveşte schimbarea întregului model de business. Cu fiecare dintre afaceri discuţi lucruri relevante pe acea temă - dar este absolut clar că în momentul acesta lucrul pe care îl discutăm este „cum facem să ţinem deschis mâine?“, susţine Ionuţ Stanimir.

Răzvan Crişan spune că grupul Kane pe care îl reprezintă s-a format în 2014: „Nu ştiam la vremea respectivă ce vrem să facem, am vrut să explorăm şi cred că inovarea vine pe parcurs, mai ales într-un domeniu atât de complex cum este cel al restaurantelor şi ospitalităţii - ulterior ne-am dat seama că ceea ce vrem să facem este să construim modele de business în jurul unor echipe talentate - de aceea în grupul nostru sunt concepte diferite care pare că nu au legătură unul cu celălalt - Kane, restaurant de fine dining, Mamizza - pizzerie, Mercato Comunale, o grădină de vară care îşi schimbă locaţia în fiecare vară - sunt proiecte care aparent nu au legătură, dar în esenţă ele sunt despre un anume tip de talent şi creativitate ce ţine de echipele cu care noi lucrăm - care au nevoie de un mediu diferit şi de un context diferit ca să exceleze.“

Răzvan Crişan, cofondatorul grupului Kane, cu o experienţă de peste 8 ani în antreprenoriat, susţine că o bancă este ultimul finanţator spre care trebuie să te duci.

„Mulţi antreprenori din România se gândesc că dacă au o idee, se duc la bancă - banca, prin felul în care este construită, este foarte atentă la riscurile pe care şi le asumă fiindcă se joacă cu banii altor oameni - tocmai de aceea e foarte important şi am înţeles the hard way că nu este aşa. Mulţi dintre colegii mei din business învaţă despre contabilitate la mulţi ani după ce au lansat afacerea, ei au un alt tip de pasiune şi se vor ocupa şi trebuie să se ocupe de respectivul business.“

Cofondatorul Kane a mai spus că mulţi finanţatori se vor uita la trecut ca măsură de evaluare a viitorului. „Ori tu faci lucruri pe care poate nu îţi dai seama că le faci - şi eu am descoperit când am început să interacţionez cu sistemul bancar ce sunt acelea capitaluri proprii şi alte exemple din contabilitate care se traduc cu totul altfel decât le vezi tu.“

Este util ca să afli că bancă calculează gradul de îndatorare, cum se calculează sau alte concepte care sunt străine, dar antreprenorii sunt mai responsabili financiar pe măsură ce se dezvoltaă, susţine Răzvan Crişan.

„Aceasta este o chestiune care vine în timp, de regulă atunci când te expui sistemului bancar, care este extraordinar să îţi spună instrumentele la care ei se uită fiindcă de regulă, cei din zona de banking lucrează cu aceste instrumente zi de zi şi li se pare normal să ştii.“

El aseamănă experienţa de relaţionare cu banca cu cea pe care o au elevii cu şcolile: „Cele mai bune sisteme educaţionale din lume spun - dacă tu vrei să performezi, asta trebuie să faci, nu trebuie să fie un mister care sunt criteriile de evaluare a succesului, de aceea mi se mare important ghidul lansat de BCR“.

În ceea ce priveşte HoReCa şi modul în care acesta a afectat businessul, Răzvan Crişan spune că este „pe plaja unde a venit tsunamiul, eram cei care ne aventuraserăm acolo în apă“.

„În mod particular, ne construiserăm businessul cu un element de agilitate şi diversificare foarte mare, ceea ce ne-a permis - eram un business mai mic, în curs de dezvoltare - ceea ce ne-a permis să ne adaptăm destul de repede - eu cred că businessurile trebuie construite pe valori, acestea sunt importante pentru mine, ca şi fundament, restul lucrurilor sunt straturi pe care le adaugi la ceea ce îţi este fundamental - şi eu şi colegii mei, având valori în care credem la comun, ne-a fost destul de uşor să ne adaptăm la o situaţie cu care nu s-a confruntat nimeni“, a mai adăugat Răzvan Crişan.

El a mai explicat că precedenta criză era una pe care unii o puteau vedea destul de uşor venind, dar actuala criză a fost destul de abruptă, chiar dacă au avut anumite semnale de alarmă de câteva săptămâni sau luni, tot a fost abruptă şi şocantă.

„Mai ales că, spre deosebire de criza anterioară, care era despre bani, aceasta este despre chestiuni profund personale - sănătatea oamenilor, lucruri care îţi fac rău până la final - noj ca industrie suntem puşi în faţa întrebării - ce alegeţi, HoReCa sau sănătate, ceea ce de foarte multe ori este profund incorect - noi ca industrie nu am fost cei care am cauzat chestiunea aceasta sau care am propagat-o - ca în orice domeniu, vor exista şi indivizi sau companii care sunt rău făcătorii domeniului“, a spus Răzvan Crişan.

 

Alte declaraţii de la „Şcoala de business - Cum să găseşti finanţarea potrivită“

Răzvan Crişan, cofondator Kane Group:

► Sectorul financiar bancar a fost unul dintre aliaţii antreprenorilor şi asta s-a simţit - de la conversaţiile pe care le-am avut, conversaţiile făcute, inclusiv felul în care s-au uitat la creditare zilele acestea, asta au văzut şi mulţi antreprenori în relaţia cu băncile lor, ce se întâmplă pozitiv este că antreprenorii învaţă să lucreze împreună. Dacă până în februarie, antreprenorii nu prea erau preocupaţi de asociaţii profesionale, de a lucra împreună, în toată perioada aceasta, oamenii au învăţat cât de important este să ai o organizaţie profesionale puternice, care să vină şi să fie un partener pentru zona publică fiindcă, chiar de curând am fost la o conferinţă unde m-am bucurat că atât oamenii din zona de cultură, cât şi cei din medical, de ospitalitate, au spus acelaşi lucru - indiferent de cine a ieşit câştigător după alegerile locale, ce va rămâne după aceste alegeri locale şi în mod sigur după cele generale este că nu va fi un cec în alb din partea nimănui - este mul mai important decât cine iese câştigător, capacitatea organizaţiilor profesionale.

► Normal că businessul se va transforma, oamenii nu ieşeau înainte la restaurant doar funcţional, să mănânce ceva ca să meargă mai departe şi să se culce, o făceau pentru că aveau nevoie de un anume tip de interacţiune socială într-un anume tip de spaţiu

► Noi cu restaurantele noastre avem audienţe distincte - ce facem la Mamizza este diferit de ce facem la Kane, faţă de ce facem la celelalte proiecte şi asta am învăţat noi să facem destul de bine, care sunt mediile pe care putem noi să le creăm pentru ce tip de audienţe şi pentru care echipele noastre se potrivesc cel mai bine.

► Antreprenoriatul iese la iveală atunci când lucrurile nu sunt clare şi trebuie să îţi reaminteşti de valorile în care crezi, să nu te abaţi de la ele şi să vezi ce faci mai departe. Evident că această industrie va supravieţui profund lovită - atât din perspectiva reputaţiei, comunicării, cât şi a ceea ce înseamnă relaţia cu oaspeţii, fiindcă asta încercăm să le spunem şi celor care iau decizii - trebuie să gândiţi puţin în perspectivă

 

Ionuţ Stanimir, director de marketing şi comunicare la BCR:

► „Hold on to your horses“ - prima tentaţie a fost să acţionezi, să faci ceva, să strângi repede acareturile şi să le protejezi, este o reacţie normală, este din păcate o relaţie foarte normală pe la bănci, dar de data aceasta, beneficiind şi de lecţiile de data trecută - am spus OK, parcă am mai văzut acest film - cum se derulează filmul - toată lumea suferă. Ce trebuie să facem? să avem puţină răbdare. Atunci, prima chestie pe care am făcut-o şi pentru persoane fizice, şi pentru companii au fost programele de amânare a ratelor, înainte de a fi cele de la guvern - una este când spune Guvernul o lege, nu sunt împrumuturi neperferformante, alta e când iei tu o decizie.

► Perioada actuală de acordare a unui credit diferă prin modificarea unor lucruri fundamentale. În primul rând este redefinită piaţa în care activează o companie. Unele pieţe dispar, altele apar. Pentru noi este important să vorbim cu antreprenorul şI să avem claritate din partea lui în legătură cu ce i se întâmplă.

► Eu cred că un business până într-un mil. de euro se poate adapta mult mai uşor digital, un business după 10 mil, euro are costuri de oportunitate foarte mari în ceea ce priveşte schimbarea întregului model de business. Este absolut clar că în momentul acesta lucrul pe care îl discutăm este cum facem să ţinem deschis mâine.

 

„Cum să găseşti finanţarea potrivită“ este o emisiune realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu BCR, care se axează pe furnizarea de sfaturi practice de business atât pentru antreprenorii la început de drum, cât şi pentru cei mai experimentaţi.

► Ne propunem să vă arătăm prin acest proiect exemple de antreprenori care şi-au dezvoltat un business inteligent, având finanţarea potrivită.

► Urmăriţi-ne în fiecare luni de la ora 11 pe site-ul Ziarului Financiar, pe canalul de YouTube al publicaţiei şi pe paginile de Facebook ale Ziarului Financiar şi Business Magazin.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business