Scoala de business

Şcoala de Business, un proiect ZF Şi BCR. Melania Mirea, director zonal retail la BCR: Istoria şi planurile unui business au un aport semnificativ asupra deciziei de finanţare a băncii

08.12.2020, 00:05 Autor: Mircea Nica

♦ Petru Păcuraru, Human Performance: Când a venit lockdownul aveam 120 de oameni care nu mai aveau ce să facă şi am avut 48 de ore ca să pot să reinventez businessul.

Banca trebuie să înţeleagă foarte bine afacerea pe care o va finanţa, iar printre cele mai importante aspecte pe care le urmăreşte se numără istoricul companiei şi planurile de viitor, a spus Melania Mirea, director zonal retail la BCR, în cadrul emisiunii BCR Şcoala de Business, un proiect ZF şi BCR.

„Contează şi istoricul, dar şi planurile de viitor. Pe de-o parte sunt antreprenori care ne întreabă de ce nu ne uităm doar la cum vor fi lucrurile, dar de cele mai multe ori istoricul arată fundaţia afacerii, greşelile făcute, succesele sau reuşitele. Sunt foarte multe afaceri cu o istorie foarte bună, care nu au suficientă coerenţă pentru a-şi atinge obiectivele. Atunci, degeaba este istoricul bun dacă nu reuşim să ajungem unde ne dorim. În acelaşi timp, poate să fie planul foarte bun, dar să nu fie nimic pe care să ne bazăm din istoria companiei“, a explicat Melania Mirea.

Pe lângă aceste aspecte, banca se mai uită şi la piaţa în care businessul activează, concurenţa, competitorii şi relaţia antreprenorului cu furnizorii şi clienţii pe care îi are.

„În acelaşi timp, este important să înţelegem piaţa în care activează, să înţelegem cum funcţionează concurenţa de pe piaţă, competitorii şi relaţia antreprenorului respectiv cu furnizorii pe care îi are. De asemenea, trebuie să înţelegem foarte bine care este segmentul de clienţi fideli ai afacerii respective, ce strategie de viitor legată de segementele de clienţi îşi propune în dezvoltarea ei şi să înţelegem termenele de încasare şi plată de la clienţi, respectiv de la furnizori pentru că acest aspect duce la zona de lichiditate şi este un indicator foarte important“, a mai adăugat Mirela Mirea.

Pentru Păcuraru, fondatorul Human Performance Development International (HPDI), companie care furnizează servicii de consultanţă în domeniul resurselor umane, suţine că adaptabilitatea este cea mai mare formă de inteligenţă în anul 2020.

„Suntem o industrie care ne bazăm pe interacţiunea cu oameni. Avem nevoie să fim adaptabili, ceea ce înseamnă capacitatea de a îmbrăţişa schimbarea. În situaţiile foarte grele, clienţii nu se mai gândesc la învăţare, ci la supravieţuire. Mi-am dat seama că mare parte din piaţă se va opune schimbării, iar atunci am decis să mă îndrept spre schimbare. Pentru noi adaptabilitatea a presupus mai multe lucruri, printre care produsul de web, care este diferit. Surprinzător, peste 80% dintre clienţii noştri înainte de pandemie au rămas să facă programe cu noi, deşi nu aveau nici bugete, nici intenţie“, a explicat Petru Păcuraru.

El a mai spus că la începutul perioadei de lockdown businessul HPDI nu mai exista din cauza restricţiilor impuse, având la dispoziţie circa 48 de ore pentru a reinventa afacerea. Mircea Nica

„Pe data de 5 martie m-am dus la Cluj pentru un program de coaching, iar când m-am întors nu mai exista businessul HPDI. Începuse lockdown-ul, iar totul se oprise. Aveam 120 de oameni care nu mai aveau ce să facă. Am avut 48 de ore ca să pot să reinventez businessul. Două zile mai târziu am făcut un webinar, ceva ce nu mai făcusem niciodată, gratuit pentru a putea ajuta oamenii să treacă peste perioada de lockdown. Acum doua zile am avut ultimul webinar din acest program“, a mai spus Petru Păcuraru.

Compania HPDI a apărut în anul 2001 şi a dezvoltat atât programe de team building, cât şi programe de training, învăţare gamificată, coaching, transformându-se într-un ecosistem, a mai spus fondatorul companiei.

Din punctul de vedere al efectelor produse de pandemia de COVID-19, Mirela Mirea de la BCR susţine că acestea sunt destul de mari, dar în acelaşi timp, criza este un moment de oportunitate.

„Observ că lucrul bun pe care îl face pandemia este că ne aduce pe toţi într-un moment în care ne regândim de la bază. Criza este un moment de oportunitate. În ceea ce priveşte afacerile foarte afectate, în afară de faptul că îşi regândesc strategiile şi obiectivul, este important să regândească structura de finanţare. Orice afacere are nevoie de finanţare. Chiar dacă nu ar avea nevoie de finanţare, ar putea să se optimizeze mult mai bine şi să profite de faptul că poate obţine o finanţare. Din punctul acesta de vedere, afacerile eligibile au optat pentru programele guvernamentele precum IMM Invest şi programele de granturi“, a mai spus Mirela Mirea.

 

 

Alte declaraţii de la Şcoala de Business:

Melania Mirea, director zonal retail BCR:

Şanse de finanţare există atâta timp cât banca înţelege foarte bine planurile. Din punctul acesta de vedere, urmărim câteva lucruri. În primul rând sfătuim să se uite la echipa pe care o coordonează, aceasta este resursa cea mai importantă, după care trebuie să se uite la clienţi. Un lucru pe care îl ducem în recomandare rapidă, este legată de lichiditate. Cum să facem să existe lichiditate în companie.

► Tot timpul ar trebui sa ne regândim structura de costuri, acest lucru însemnând conştienţa banilor.

► În această perioadă, foarte important este să ne gândim la planul B. Tot timpul trebuie să avem un alt scenariu la care să ne gândim dacă condiţiile nu mai sunt cele pe care le aveam.

► Ce mi-a atras foarte mult atenţia este că Petru Păcuraru de la Human Performance îşi vede afacerea în sistem de scalabilitate. Acest lucru înseamnă viziune, să te gândeşti pe o structură de costuri pe care o ai, pe o fundaţie pe care ai construit-o, cum poate să crească businessul tău.

► În ultima periaoda BCR a investit foarte mult în zona aceasta de coaching financiar. Ghidul nostru „La ce ne uităm când credităm“ este o dovadă vie al acestui aspect pentru că vine dintr-o nevoie reală.

 

Petru Păcuraru, fondator Human Performance:

► Am început acum 18 ani de zile. Cu ajutorul unui prieten am cunoscut un speaker internaţional, Jim Bagnola, încât am ştiut ce voi face restul vieţii. Nu m-am gândit neaparat la a fi speaker, ci mai degrabă la a aduce informaţia în faţa oamenilor. Astfel, ne-am dus la Jim şi i-am propus să îl reprezentăm în România, iar eu aveam 21 de ani la vremea aceea.

► Încă lucrăm cu Jim, iar businessul a trecut printr-o serie de transformări. Am început să dezvoltăm programe de team building, de training, de învăţare gamificată, de coaching şi s-a tranformat într-un ecosistem a cărei misiune este să creştem oameni.

► Piaţa de training şi de team building a suferit o scădere de 80%, ca urmare a pandemiei de COVID-19.

► Seriozitatea şi valorile businessului pun afacerea pe hartă.

► Am avut diferite produse financiare precum overdraft, programul IMM Invest şi alte forme financiare de colaborare. Este vorba despre siguranţă. Faptul că ştii de existenţa unui tampon financiar de care te poţi folosi, chiar dacă nu ajungi să îl foloseşti, îţi dă mai mult curaj.

► Webinarul vine cu un avantaj al accesibilităţii. Totodată, vine cu ideea ca atenţia să fie distribuită, deci ce spun eu trebuie să fie foarte relevant pentru client. Produsul respectiv a fost simplu la început, tranzitând tot în online, iar după aceea am creat un program.  Avem un extra de 20% clienţi care în mod normal erau cu alţi concurenţi de-ai noştri.

Melania Mirea, director zonal retail, BCR: În ceea ce priveşte afacerile foarte afectate de pandemie, în afară de faptul că îşi regândesc strategiile şi obiectivul, este important să regândească structura de finanţare.

 

„Cum să găseşti finanţarea potrivită“ este o emisiune realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu BCR, care se axează pe furnizarea de sfaturi practice de business atât pentru antreprenorii la început de drum, cât şi pentru cei mai experimentaţi.

♦ Ne propunem să vă arătăm prin acest proiect exemple de antreprenori care şi-au dezvoltat un business inteligent, având finanţarea potrivită.

♦ Urmăriţi-ne în fiecare luni de la ora 11.00 AM pe site-ul Ziarului Financiar, pe canalul de YouTube al publicaţiei şi pe paginile de Facebook ale Ziarului Financiar şi Business Magazin.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business