Viorel Leca, directorul general al Gebrüder Weiss România, unul dintre principalii jucători ai pieţei locale de transport şi soluţii logistice, explică faptul că Gebrüder Weiss România are în vedere extinderea capacităţii de depozitare în Bucureşti, în funcţie de solicitările pe care le va primi de la clienţi.
♦ Activitatea totală de închiriere este de peste cinci ori mai mare comparativ cu suprafaţa tranzacţionată în primul semestru al anului 2018 şi de trei ori mai mare faţă de prima jumătate a anului 2019. În comparaţie cu anul record 2020, când aproape 1 mil. mp au fost închiriaţi, activitatea totală de închiriere din prima jumătate a anului 2022 reprezintă 52% din totalul spaţiilor închiriate în anul 2020.
În primul semestru al anului curent au fost închiriate spaţii logistice şi industriale cu o suprafaţă cumulată de 542.000 de metri pătraţi, în creştere cu 50% faţă de perioada similară a anului precedent, potrivit datelor firmei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Volumul tranzacţionat în al doilea trimestru a fost de aproximativ 240.000 de metri pătraţi, care s-a adăugat la cei peste 300.000 de metri pătraţi închiriaţi în primele trei luni ale anului.
La jumătatea anului, 86% din suprafaţa tranzacţionată au reprezentat contracte noi şi proiecte de relocare, restul de 14% rezultând din reînnoirile de contracte. Bucureştiul a atras peste 54% din volumul tranzacţionat, o activitate importantă fiind observată şi în Ploieşti (16% din volumul tranzacţionat), Timişoara (6%) şi Cluj (3%). Cea mai mare tranzacţie înregistrată în al doilea trimestru aparţine retailerului online Modivo /epantofi.ro, cu 53.000 de metri pătraţi în WDP Park Ştefăneşti, reprezentând o extindere de 37.000 de metri pătraţi şi reînnoirea contractului pentru cei 16.000 de metri pătraţi pe care îi ocupă deja în proiect.
În perioada analizată din 2022, cea mai mare suprafaţă preînchiriată, de aproape 88.000 mp, a fost în judeţul Prahova. Pe regiuni, un procent de 60% din totalul suprafeţei închiriate a fost semnat în Bucureşti, urmat de regiunea Sud (22%), Vest/Nord-Vest (16%) şi regiunea Centrală a ţării (3%), potrivit raportului de piaţă Romania Market Outlook 2022, realizat de CBRE România.
Totodată, stocul total de spaţii industriale şi logistice din România a depăşit 6 mil. mp la sfârşitul primului semestru al anului 2022, fiind adăugaţi încă 373.000 mp. Bucureştiul este piaţa lider, cu aproximativ 3 mil. mp de spatii industriale şi 48% din suprafaţa adăugată stocului total (180.000 mp). Capitala este urmată de regiunile Vest/Nord-Vest şi Sud, cu 37% din totalul stocului modern.
Rata de neocupare din sectorul industrial şi logistic îşi menţine trendul descendent, atingând o medie de 3,1% în ţară şi de 2,8% în Bucureşti.
Pe măsură ce segmentul de industrial şi logistic continuă să crească, în stocul actual se vor adăuga încă 500.000 mp până la sfârşitul anului 2023. 87% din noile suprafeţe vor fi în Bucureşti şi regiunea Vest/Nord-Vest, iar restul de 13% care se vor adăuga stocului modern se vor afla în regiunile Centru, Sud şi Est/Nord-Est. În plus, încă 1 mil. mp sunt planificaţi să fie livraţi în România, suprafaţă care ar putea găzdui construcţii de diferite dimensiuni cu posibilitate de extindere.
Oradea, a doua mare piaţă pentru logistică şi transport din România după Bucureşti, va avea primul parc industrial care va include un terminal cargo - totodată şi primul terminal cargo aerian din România la final de 2022.
În plus, judeţul Bihor are în plan să ajungă la un total de 11 parcuri industriale, cel mai mare număr dintr-un singur judeţ de pe plan local faţă de şase la începutul anului.
CTP, cel mai mare proprietar şi dezvoltator de spaţii logistice şi industriale din Europa Continentală, a început lucrările de construcţie la CTPark Oradea Cargo Terminal, primul parc industrial cu terminal cargo din România, amplasat în imediata apropiere a Aeroportului Oradea şi a parcului industrial Eurobusiness II.
Cererea a fost determinată în principal de companiile de retail şi e-commerce (28% din suprafaţa închiriată în Q2), de cele de logistică şi distribuţie (11%) şi din domeniul auto (5%), conform C&W Echinox.
În al doilea trimestru activitatea de dezvoltare şi-a încetinit ritmul, fiind livrate proiecte cu un total de 96.000 metri pătraţi, ducând volumul ofertei noi la 296.000 metri pătraţi la finalul primelor şase luni din an. Cele mai importante livrări au fost reprezentate de noul depozit A&D Pharma cu o suprafaţă de 35.000 mp din cadrul CTPark Mogoşoaia, alături de o nouă fază de 19.000 metri pătraţi a Timişoara Industrial Park livrat de Globalworth - Global Vision.
Stocul de spaţii industriale şi logistice moderne a depăşit 5,9 milioane de metri pătraţi la nivel naţional, şi având în vedere planurile dezvoltatorilor, va depăşi pragul de 6 milioane de metri pătraţi până la finalul anului. Aproape 3 milioane de metri pătraţi sunt în proiecte aflate în jurul Bucureştiului, în timp ce Timişoara (583.000 metri pătraţi), Cluj-Napoca (412.000 metri pătraţi) şi Ploieşti (370.000 metri pătraţi) sunt principalele hub-uri logistice regionale.
Andrei Brînzea, Partner, Land & Industrial Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Piaţa logistică şi industrială continuă să aibă o evoluţie echilibrată din punct de vedere al cererii şi al ofertei, astfel că în al doilea trimestru al anului am văzut o scădere a ratei de neocupare la sub 4%, un nivel minim record al ultimelor cinci trimestre. A doua jumătate a anului stă sub semnul presiunilor inflaţioniste, dar şi a creşterii costului construcţiilor noi, existând însă premisele ca piaţa să atingă cel puţin nivelul din 2021 din punct de vedere al cererii de spaţii închiriate.”
În prezent, dezvoltatorii au în construcţie spaţii noi cu o suprafaţă cumulată de aproape 600.000 de metri pătraţi, iar Bucureştiul rămâne cea mai activă piaţă, cu proiecte de peste 300.000 de metri pătraţi în construcţie, dezvoltatorii fiind de asemenea activi în Oradea, Cluj sau Timişoara.
Viorel Leca, directorul general al Gebrüder Weiss România, unul dintre principalii jucători ai pieţei locale de transport şi soluţii logistice, explică faptul că sunt necesare în continuare măsuri de protejare a agenţilor economici în ceea ce priveşte preţul utilităţilor, ajutorul putând fi oferit prin implementarea unor măsuri cum ar fi acordarea de subvenţii sau plafonarea preţurilor.
„În domeniul nostru de activitate, fluctuaţia preţului la combustibil are un impact major asupra businessului. Combustibilul are o pondere importantă în preţul de transport, astfel că am avut de absorbit o mare parte din fluctuaţie. Pe lângă analizele de proces pe care le facem în mod normal în vederea eficientizării activităţii, în această perioadă încercăm să limităm sau să nu angajăm cheltuieli care nu sunt esenţiale“, a spus Viorel Leca.
Totuşi, el explică faptul că Gebrüder Weiss România are în vedere extinderea capacităţii de depozitare în Bucureşti, în funcţie de solicitările pe care le va primi de la clienţi.
„Vor fi în continuare cerute serviciile de transport maritim şi rutier internaţional, dar şi domestic - implicit serviciul de home delivery (livrare la domiciliu - trad.). Este greu de estimat ce efect ar avea un nou val pandemic, mai ales în contextul economic actual, însă cu siguranţă efectul negativ ar fi mai redus comparativ cu perioada 2020/2021. Mediul de afaceri este mult mai bine pregătit, după doi ani de pandemie, în ceea ce priveşte măsurile necesare a fi implementate, în cazul unui nou val de cazuri Covid-19 şi al unor noi restricţii“, a explicat directorul general.
Tot la capitolul investiţii, compania îşi continuă strategia de digitalizare a serviciilor, iar asta după ce la un an de la lansarea portalului myGW, ce permite managementul comenzilor, peste 400 de utilizatori folosesc platforma. Mai mult de atât, într-un an, aceştia au gestionat 415.000 de transporturi şi au plasat 30.000 comenzi prin intermediul portalului.
Viorel Leca nu oferă cifre privind volumul de investiţii în digitalizare alocat de Gebrüder Weiss România, însă afirmă că în ultimii doi ani acesta a fost în linie cu creşterea interesului pentru soluţii tech şi digitalizare. Banii au mers către echipamente ce permit transferul electronic de date, către portalul digital myGW, către programe de planificare a mărfurilor şi rutelor şi către optimizarea de fluxuri pentru bunuri şi resurse.
În ceea ce priveşte inflaţia, executivul român explică faptul că deja se observă un impact asupra volumelor transportate în zona bunurilor de larg consum, care încep să scadă.
„Este evident că inflaţia joacă un rol important în scăderea economică şi că are un efect negativ asupra consumului şi, implicit, asupra transportului de bunuri. Sunt însă şi alţi factori care influenţează negativ consumul în această perioadă, cum ar fi redirecţionarea bugetului către alte zone de interes „ ca de exemplu concediile. Astfel, este greu de stabilit în ce măsură este consumul influenţat de un factor sau altul. Suntem rezervaţi pentru perioada imediat următoare, având în vedere impredictibilitatea şi evoluţia preţurilor la utilităţi“, a spus directorul Gebrüder Weiss România.
Compania Gebrüder Weiss România a obţinut anul trecut afaceri de 473,1 mil. lei, plus 43%.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE