Supliment logistica

Analiză. Vânzările de camioane revin pe creştere în 2023 şi companiile de transport încep să se uite spre soluţii alternative

26 sep 2023 Autor: Bogdan Alecu

Înmatriculările de camioane de peste 16 tone au închis primul semestru din 2023 cu o creştere de peste 30% faţă de prima jumătate a lui 2022 şi un volum de aproape 4.100 de unităţi, după un 2022 care a adus un avans de circa 20 de procente.

Mercedes-Benz şi Volvo Trucks au continuat să domine piaţa de camioane în 2023, după un 2022 în care ambele mărci au înregistrat creşteri considerabile.

Dincolo de camioanele diesel, jucătorii din piaţă se aşteaptă ca începând cu acest an camioanele electrice să înregistreze o cerere tot mai mare, chiar şi în lipsa unor programe de stimulare a acestora pe modelul Rabla Plus.

Per Forsberg, managing director la Volvo România, importatorul camioa­nelor Volvo pe piaţa locală, explică faptul că sunt modele economice care le fac fezabile, costă de mai bine de trei ori decât unul diesel şi au o autonomie de circa 300 km, faţă de 1.500 - 3.000 km cât are unul pe motorină.

„În România avem mai mulţi clienţi care au comandat camioane electrice. Următoarele livrări vor avea loc în trimestrul al doilea, în aprilie-mai. Sunt pentru compania Routier din Cluj. Routier este un caz unic pentru că ei lucrează cu transport feroviar şi pot transporta astfel de la client la client cu emisii zero de dioxid de carbon. Acesta este modelul lor de business şi noi susţinem modelul. Electricul nu va putea înlocui dieselul. Vor exista aplicaţii unde camionul electric se va integra perfect, iar pentru distanţe lungi va fi fuel cell şi în cazul anumitor lucrări va rămâne motorul cu ardere internă, dar cu un combustibil sustenabil“, a spus Per Forsberg, managing director la Volvo România.

El a explicat că deja putem vorbi de o piaţă de zeci de camioane electrice în condiţiile în care electrificarea prinde viteză în industria transporturilor.

„Anul acesta sper să vedem 50 de camioane electrice în România. Sper. Sper că sunt companii în România curajoase şi puternice să facă acest pas. Noi am vândut câteva unităţi. Sunt sigur că şi celelalte mărci au vândut câteva şi au alte comenzi în pipeline. Schimbarea are deja loc“, a spus directorul.

Primul client din România pentru un cap tractor Volvo electric este compania de transport Blue River, care livrează pentru Lidl şi este deţinută de fraţii Alexandru şi Marian Păun. Ei sunt şi la a treia achiziţie a unui camion electric, primele două fiind un Scania şi un Mercedes-Benz, însă cel de la Volvo, un autotractor FH 4x2T Electric de 40 de tone este primul de acest tip. cu un pachet de 6 baterii, o capacitate totală de 540 kW (6 baterii de 90kW fiecare). Este dotat cu 3 motoare electrice, care oferă putere continuă de max. 490 kW, şi vor asigura o autonomie în sarcină de până la 300 km per ciclu de încărcare.

„Totul depinde de modelul de business al companiei. Avem exemple unde companii schimbă camionul la trei ani şi au nevoie de camioane noi.“

FORD RANGER PHEV PRO POWER ONBOARD


„Viaţa unui camion Volvo poate fi una foarte lungă. Avem camioane şi din anii 60 care încă funcţionează pentru că sunt reparate la timp, dar nu este un model fezabil acesta. În cazul camioanelor electrice, datorită costului mai mare clienţii trebuie să ia în calcul un timp mai mare de înlocuire a acestora - 5 sau 7 ani spre exemplu sau 8 ani cu contract de service. Singurele componente care se vor uza şi vor trebui înlocuite sunt anvelopele, uleiul din axul spate şi nişte discuri şi plăcuţe de frână. Costul cu mentenanţa va scădea“, a explicat Per Forsberg.

În ceea ce priveşte piaţa de camioane, directorul Volvo se aşteaptă ca şi în 2023 cererea să rămână ridicată, venind din urmă companii care au amânat achiziţiile în anii anteriori.

„Piaţa de camioane din România o văd puternică în 2023. Anul trecut am avut o piaţă de aproape 7.000 de unităţi iar astăzi există o cerere puternică, în ciuda discuţiilor despre o încetinire a economiei. În timpul pandemiei multe companii nu au schimbat camioanele şi tot au nevoie să le înlocuiească pentru a continua businessul. Din acest motiv piaţa va rămâne una puternică dar cu un viitor nesigur. Un camion nou, electric, comandat astăzi, la început de februarie, în aprilie poate fi livrat. Unul diesel poate fi livrat în august sau septembrie - 7-8 luni“, a spus directorul. El a subliniat că sunt în continuare discuţii şi comenzi de flote de camioane şi se încearcă o livrare echilibrată a acestora.

„Avem discuţii pentru flote. Dar încercăm să livrăm câte puţin, câte 20-50 pentru fiecare flotă, pentru a le ajuta să se reînnoiască. Încet-încet camioanele vechi vor dispărea şi din România pentru că reparaţiile vor costa prea mult şi vor înlocuite cu cele Euro 5 sau 6 sau electric“, a spus Per Forsberg.

Stefano Albarosa, CEO al Cefin Trucks, importatorul camioanelor Ford Trucks pe piaţa locală, a subliniat că în ultimele 18 luni a avut loc un fenomen care nu a mai avut loc în nicio criză - de obicei preţurile creşteau cu 3-4% în fiecare an, dar în ultimele 24 de luni camioanele s-au scumpit cu 35%.

„Dacă luăm în calcul şi creşterea dobânzilor, atunci pentru client rata lunară a urcat cu 45%. Odată cu normalizarea vânzărilor şi creşterea voinţei producătorilor de a vinde mai mult, poate vom vedea schimbări“, a spus CEO-ul. Prin grupul pe care îl conduce el are în plan continuarea invetiţiilor prin extinderea dar şi modernizarea reţelei de service-uri de camioane.

„Strategia investiţiilor noastre este să investim anual circa 60% din EBITDA, să avem cel puţin 50% cu equity. Cefin de după 2008 este foarte diferit de cel de dinainte de 2008. Nu trebuie să creşti cu orice preţ, ci pas cu pas, motiv pentru care bugetul alocat de noi este de circa 5 mil. anual“, a spus Stefano Albarosa.

Electrificarea în transporturi va duce la o creştere puternică a preţurilor camioanelor - dacă în 2018-2019 un cap tractor diesel putea fi cumpărat cu circa 80.000 de euro, acum preţurile au trecut de 110.000 de euro, iar unul electric cu baterii de peste 500 kWh poate costa între 300.000 şi 350.000 de euro, motiv pentru care acestea nu mai sunt înlocuite la 3-5 ani, ci la 8-10 ani.

„Diferenţa dintre mentenanţa unui camion electric şi a unuia termic este de la 4.000 la 400 de euro, sunt două planete diferite. Cele electrice sunt uşor de reparat şi mentenanţa este mai simplă. Nu vom putea pur şi simplu peste noapte să renunţăm la o cotă mare din cifra de afaceri provenită din acestea şi deja ne gândim ce vom face mai departe - vindem asigurări, finanţare, trade-in, buy-back. Spre 2028-2029 vom putea vorbi de o cotă a serviciilor de peste 75%, faţă de 50% în 2025“, a explicat Stefano Albarosa.

Din AIC Group, grupul care include toate componentele de business, atât partea de finanţare cât şi comerţ cu utilaje la mâna a doua, închirieri sau businessul nou cu autocarele şi camioanele Otokar, serviciile financiare au reprezentat 25% în 2022, sunt estimate la 40% în 2023 şi 50% în 2025.

Segmentul pickupurilor creşte tot mai mult

Vânzările de pickupuri, vehicule comerciale cu benă dar care pot dispune şi de tracţiune integrală pentru a putea transporta marfă şi pe teren accidentat, continuă să urce cu două cifre şi în 2023 pe măsură ce businessurile din agricultură continuă să se dezvolte

„În fiecare an, segmentul pickupurilor înregistrează creşteri mult mai mari în comparaţie cu alte segmente. În primele 8 luni ale anului 2023, segmentul a crescut cu 86%, trendul pozitiv fiind dat de performanţa modelului Ford Ranger, care a înregistrat o creştere de aproximativ 140% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În 2024 estimăm creşteri mai ponderate ale segmentului şi un trend pozitiv al întregii industrii de vehicule comerciale“, a spus Roxana Capătă, managing director, Ford Romania Services.

În 2023 Ford a lansat pe piaţa europeană noua generaţie a lui Ranger, care din 2025 va fi disponibilă inclusiv cu o motorizare de tip plug-in hybrid ce va permite rularea în mod electric pe o distanţă de circa 45 km. În plus, urmând exemplul modelului F150 Lightning din SUA, Ranger plug-in hybrid va permite utilizarea bateriei drept sursă de energie electrică pentru echipamente.

„Varianta Plug-in Hybrid poate să fie o soluţie pe termen mediu şi lung pentru întreprinzătorii care au apetenţe în zona eco-green. Cu siguranţă opţiunea Pro Power Onboard este o soluţie pe care clienţii o pot utiliza în diferite situaţii de a-şi încarca anumite echipamente fără să mai fie nevoie de o altă sursă externă. Asta aduce un mare plus în exploatarea autovehiculului“, a spus Roxana Capătă.

Mai bine de peste 50% din comenzile de Ranger din prezent sunt pentru versiunea de top, Ranger Raptor, atât pe benzină cât şi diesel, pickupul fiind achiziţionat atât pentru a fi folosit în off-road cât şi pe post de SUV.

„Sunt acei clienţi care au nevoie de echilibrul optim între un pickup care munceşte din greu, aspectul îndrăzneţ şi robust şi o capacitate off-road“, a explicat Roxana Capătă.