Supliment retail 2020

Investiţii neplanificate în vremuri de pandemie. Retailerii alimentari au investit 10-30 milioane de euro în dezinfectant, panouri de protecţie la casele de marcat, măşti şi mănuşi

3 apr 2020 Autor: Cristina Roşca

Pandemia de Covid-19 le-a adus retailerilor vânzări mai mari, în special la bunuri alimentare, de îngrijire personală şi a locuinţei, dar şi cheltuieli suplimentare.

Lanţurile din comerţul cu dominantă alimentară, în special reţelele străine, dar nu numai, au investit în această perioadă câteva zeci de milioane de euro în dezinfectant, panouri de protecţie la casele de marcat, măşti şi mănuşi pentru salariaţi sau în marcaje pe podea pentru astfel încât clienţii să poată păstra distanţa potrivită unul faţă de altul.

„În linii mari, în produsele pentru dezinfectarea magazinelor şi în cele de protecţie a angajaţilor am investit până acum aproximativ 1,5 milioane de euro, dar ne aşteptăm ca în trei luni suma să se ridice la circa 3 milioane de euro. Cheltuielile cauzate de Covid19 sunt însă mult mai mari având în vedere că includ producţia unui mare număr de materiale de avertizare şi educare pentru clienţi şi angajaţi, transportul special al angajaţilor noştri în condiţiile restrângerii transportului public şi numeroase alte aspecte“, spune Pawel Musial, CEO-ul Profi, o reţea cu circa 1.200 de magazine mici şi peste 20.000 de salariaţi.

Fiecare reţea străină are câteva mii de angajaţi, iar magazinele pot ajunge la o suprafaţă de peste 10.000 mp în funcţie de format. Cantităţile de dezinfectant şi materialele de protecţie necesare sunt mari, indiferent de tipul de retail - reţea de supermarketuri cu sute de unităţi sau zeci de hipermarketuri dar extinse ca suprafaţă.  Astfel, dacă se iau în calcul cei zece jucători străini mari şi investiţii medii de 1-3 mil. euro per companie - pentru toată perioada, nu doar până în prezent - bugetul total pentru astfel de produse, buget neprevăzut acum câteva luni, ajunge spre 10-30 mil. euro.

„Încă de acum patru săptâmâni, atunci când au fost anunţate primele cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19 în România, am început să implementăm o serie de măsuri de protecţie pentru angajaţi şi clienţi. Am montat în toate magazinele noastre ecrane de protecţie la casele de marcat pentru siguranţa colegilor de la casă, dar şi pentru a limita interacţiunea dintre aceştia şi clienţi, am limitat numărul de clienţi prezenţi în acelaşi timp în magazine, am crescut numărul agenţilor de pază pentru ordine şi siguranţă, am semnalizat pe podeaua magazinelor punctele care îi ajută pe clienţi să păstreze distanţa recomandată faţă de celalalte persoane, am adăugat mănuşi de unică folosinţă la selecţia produselor neambalate şi dezinfectăm constant pardoseala, banda caselor de marcat, dar şi mânerele cărucioarelor“, spun oficialii reţelei de peste 250 de magazine Penny Market.

Măsuri similare au luat de altfel majoritatea reţelelor, unele anunţând că procesul de dezinfectare are loc o dată pe oră sau chiar mai repede. Spre exemplu, magazinele Metro Cash&Carry sunt curăţate din 30 în 30 de minute, în special benzile pentru produse de la casele de marcat, cărucioarelor sau ecranelor „touch“.

„Mai mult, ca o măsură suplimentară de protecţie, pentru angajaţii care lucrează în magazine şi au contact direct cu clienţii, am introdus controale zilnice de sănătate. Accesul în magazine este permis doar după verificarea temperaturii angajatului/clientului şi doar dacă temperatura este sub 37,5 grade Celsius“, spune Roland Ruffing, CEO Metro Cash&Carry România.
 

Parteneri:
Supliment retail 2020