Supliment retail 2020

Retailul în era tehnologiei, faţa văzută şi nevăzută a digitalizării: supermarketuri inteligente, carduri digitale şi inteligenţă artificială

3 apr 2020 Autor: Cristina Roşca

♦ Comerţul este una dintre industriile care au trecut prin cele mai semnificative schimbări în ultimii ani, magazinele alimentare devenind mai mici şi mai apropiate de consumator, farmaciile fiind tot mai multe şi având un portofoliu tot mai variat, cu produse de îngrijire personală sau ceaiuri şi esenţe. Magazinele de electro-IT pariază pe un model omnichannel, iar cele de bricolaj fac paşi către online ♦ Benzinăriile ajung să fie operate uneori exclusiv cu ajutorul tehnologiei, iar casele de marcat inteligente sunt deja o prezenţă constantă în magazine ♦ De fapt, elementul comun de noutate e că, indiferent de tipul de comerţ, tehnologia şi digitalizarea au devenit indispensabile pentru o bună funcţionare a businessurilor.

Lupta pentru client nu se mai dă doar pe un singur front - preţul de la raft. Nici măcar oferta de produse nu mai „cântăreşte“ atât de greu. Mai exact, „bătălia“ nu se mai dă doar la nivel de magazin, ci mai degrabă la nivel de servicii conexe, motiv pentru care, în era digitală, reţelele de magazine s-au adaptat şi lansează carduri pentru fidelizarea clienţilor, lansează soluţii bazate pe tehnologie pentru a monitoriza stocurile în timp real, dar semnează şi parteneriate cu companii terţe pentru anumite servicii.

„Tehnologia, digitalizarea şi automatizarea sunt soluţiile cheie pentru adaptarea la realitatea curentă. Noi investim intens în inovaţie şi soluţii tehnologice menite să îmbogăţească, mai degrabă, experienţa clienţilor în offline şi online. Tot ele vin să abordeze direct productivitatea şi lipsa de personal“, spunea recent Jean Richard de Latour, CEO-ul operaţiunilor Carrefour în România. Grupul, cu afaceri locale de peste 2 mld. euro anual, are case de marcat self service - unde clienţii au posibilitatea să scaneze şi să plătească singuri -, pariază pe etichete electronice şi dispozitive digitale şi a lansat recent Carrefour app, noua aplicaţie mobilă, care reuneşte experienţa in-store cu cea online. Dar acestea sunt, ca în cazul oricărui retailer, doar lucrurile care se văd sau pot fi testate de consumator.

Jean Richard de Latour, CEO-ul operaţiunilor Carrefour în România: Tehnologia, digitalizarea şi automatizarea sunt soluţiile cheie pentru adaptarea la realitatea curentă.

„Intern, investim în soluţii back-office - inventar în timp real, big data, soluţii cloud -, precum şi în platforme de comunicare internă. Prin urmare, pariem masiv, la nivel de companie, pe tehnologie“, spunea CEO-ul Carrefour în România. Francezii nu sunt singurii însă care apelează la acest model de business, tehnologia fiind de altfel pariul celor mai mulţi comercianţi.

Mai mult, în contextul pandemiei de Covid-19, investiţiile în domeniu ar putea accelera. „Ce se întâmplă acum la nivel naţional şi global va conduce cu certitudine la o reorganizare a modelelor de business, indiferent de industria în care activăm. Firmele de retail sunt puse în faţa unei provocări foarte mari în perioada următoare, şi anume să raspundă la noile nevoi de business ale partenerilor, fie ei clienţi sau furnizori“, spune Roxana Voicu, COO al Enterprise Concept, o companie înfiinţată în 2005, cu capital 100% românesc, având ca obiect principal de activitate imple­mentarea de soluţii de optimizare şi auto­matizare a proceselor de business pe piaţa de retail din România. Produsul cheie al Enterprise Concept este Centric BPM, un framework de Business Process Management. În ultimii ani,  portofoliul de produse s-a completat cu noi soluţii  proprii de document management şi OCR (Centric DMS şi Centric OCR), precum şi cu soluţiile partenerilor Enterprise Concept de RPA şi chatbots.

Roxana Voicu, COO al Enterprise Concept: Aplicaţiile de front office, care în prezent sunt caracterizate de un grad înalt de digitalizare, trebuie susţinute de aplicaţii de back office care să permită un asemenea efort

„Aplicaţiile de front office, care în prezent sunt caracterizate de un grad înalt de digitalizare, trebuie susţinute de aplicaţii de back office care să permită un asemenea efort. Fără o aliniere a proceselor de business şi în absenţa unei abordări integrate, care să pună la dispoziţia utilizatorului informaţii cheie, în timp real, o astfel de provocare va fi cu greu depăşită în perioada imediat următoare“, adaugă Roxana Voicu.

Interesant la genul acesta de adaptări, care implică digitalizare sau optimizare în general, este că lumea nu mai revine la vechiul model, crede Vlad Bodea, fondator şi managing partner în cadrul Bento, o companie fondată acum 16 ani de doi antreprenori locali, colegi de facultate. Compania are astăzi două divizii - divizia infrastructură IT şi Cloud şi divizia de dezvoltare software, având experienţă în domenii precum utilităţi (energie electrică, gaze, apă), FMCG, sănătate, agricultură sau media.

„Am fost dintotdeauna atât în poziţia de furnizor de servicii şi vendor de soluţii, cât şi de consultant. Livrăm atât servicii, cât şi soluţii la cheie, şi avem şi ceva business în zona de reseller (revânzare echipamente, licenţe şi componente third parties). Aici avem un puternic focus pe public şi private Cloud, pe automatizări IT, securitate şi infrastructură IT convergentă, cât şi pe servicii clasice din zona IT&C. Bento are şi o divizie de dezvoltare software, creionând produse menite să optimizeze procesele clienţilor.

„Retail-ul este un domeniu extrem de competitiv şi atunci, cu atât mai mult, optimizarea IT poate deveni un avantaj. Fie că discutăm de optimizări ale costurilor de mentenanţă, de modernizarea infrastructurii, de optimizarea proceselor şi scăderea overhead-ului, de migrarea către Cloud - public sau privat, de optimizarea structurii de licenţe, putem susţine retailerii într-o varietate de direcţii“, susţine Vlad Bodea.

Vlad Bodea, managing partner Bento: Nu discutăm de modă, care are tendinţa să revină, discutăm de implementarea în acestă perioadă, pe repede - înainte, a unui volum enorm de proiecte de digitalizare. Majoritatea vor rămâne. Lumea nu va mai fi la fel.

În zona de software el menţionează EnergyCAST, o soluţie a companiei în zona de management energetic. Astfel, retailerii pot vedea costul final al energiei în produsul la raft, pot reduce costurile cu energia prin identificarea pierderilor şi a consumatorilor ineficienţi, pot avea o perspectivă centralizată, comparativă, a tuturor outlet-urilor, pot emite rapoarte de audit energetic în timp real şi o suită întreagă de alte beneficii care converg către o singură idee: eficienţa energetică.

Produsele însă sunt multiple, pentru că digitalizarea nu e doar o modă.

„Nu discutăm de modă, care are tendinţa să revină, sau de obiceiuri, sau de artă, discutăm de implementarea în această perioadă pe repede - înainte a unui volum enorm de proiecte de digi­talizare. Majoritatea vor rămâne. Lumea nu va mai fi la fel“, spune el.

Pandemia ne arată o faţă interesantă a IT-ului: au trecut vremurile în care digitalizarea era o concluzie a unui model de business, era ceva pentru care planificai cu mult în avans. Lucrurile se pot mişca atât de repede în IT încât poţi, până să analizezi şi să iei decizii de business pe termen mai lung , să implementezi o colecţie de proiecte de digitalizare, să vezi ce merge, cum merge, şi să iei deciziile după. Se potriveşte mai bine ca niciodată expresia „văzând şi făcând“. Plus că schimbările de tipul pandemiei actuale impun adaptări rapide.

„În sfera de retail, am observat în cursul ultimelor săptămâni următoarele două schimbări majore. Primul lucru este că  marile lanţuri de retail şi furnizorii acestora refuză facturile pe suport hârtie, întrucât hârtia reprezintă un risc de sănătate pentru angajaţi, ea fiind manipulată de multe persoane pe întreg lanţul de distribuţie“, spune Liviu Apolozan, fondator şi VP of Strategy în cadrul companiei româneşti DocProcess specializată în automatizarea proceselor operaţionale.

Liviu Apolozan, fondator şi VP of Strategy DocProcess: Credem că perioada de acum, dincolo de riscurile de sănătate, reprezintă un moment de regândire profundă pe mai multe dimensiuni. La nivel de business, digitalizarea este viitorul şi multe companii abia acum au realizat că afacerile lor pot fi îmbunătăţite şi eficientizate cu ajutorul soluţiilor tehnologice potrivite nevoile lor.

Mai mult, în contextul actual al pandemiei, hârtia nici nu poate fi prelucrată de angajaţii ce lucrează de acasă. Acest lucru are un impact direct asupra timpilor de plată, care sunt întârziaţi semnificativ în contextul actual. Studiile indică faptul că, în condiţii normale, o factură pe hârtie este prelucrată în medie între 5 şi 29 zile. În contextul actual, acest lucru este aproape imposibil şi, prin urmare, cei care încă utilizează facturi pe hârtie se pot aştepta la întârzieri semnificative la plată, adaugă Liviu Apolozan.

„A doua tendinţă observată este mutarea agresivă spre e-commerce. În acest domeniu, agilitatea şi lucrul cu terţe părţi pe tot lanţul logistic contează extrem de mult. Ca să poţi asigura „livrare a doua zi“ înseamnă că fluxul de la producător/importator, distribuitor, transportator, retailer online şi în cele din urmă curier (last-mile delivery) trebuie să meargă ca uns.“ Acest lucru este aproape imposibil de gestionat în contextul actual, cu o creştere semnificativă a comenzilor online, bazate pe procese offline, cum ar fi telefonul, emailul, şi pe documente fizice. Prin urmare, mutarea spre e-commerce este posibilă doar pentru cei care au procesele potrivite la bază şi se pot asigura că pot gestiona coerent toată cererea venită din partea clienţilor.

„În ciuda provocărilor, mediul de afaceri românesc şi retailerii s-au adaptat incredibil de rapid la contextul actual, văzându-l ca pe o oportunitate - fie pentru a-şi solidifica poziţia, fie pentru a-şi adapta modelul de afaceri.“ Cel mai mare avantaj al situaţiei actuale este că va schimba în mod clar comportamentele consumatorului pentru totdeauna, observându-se deja o creştere puternică a activităţii de cumpărături online şi a plăţilor cu cardul.  

„Prin urmare, la DocProcess credem că perioada de acum, dincolo de riscurile de sănătate, reprezintă un moment de regândire profundă pe mai multe dimensiuni. La nivel de business, digitalizarea este viitorul şi multe companii abia acum au realizat că afacerile lor pot fi îmbunătăţite şi eficientizate cu ajutorul soluţiilor tehnologice potrivite nevoile lor.“

DocProcess este un business de familie, lansat în 2005 de soţii Liviu şi Daniela Apolozan. Compania are 3.200 de clienţi, printre care nume mari precum Carrefour, Altex şi Flanco.

Citiţi AICI ediţia ZF E-paper de vineri

 

Parteneri:
Supliment retail 2020