Supliment ZF Polonia

Polonia: criza ca oportunitate pentru reinventare şi maturizare

11 nov 2022 Autor: Bogdan Cojocaru

Pandemie, blocaje, penurii, recesiune, război. Lumea întreagă se schimbă şi modelele economice vechi nu mai funcţionează ♦ Cine nu se adaptează sau nu se reinventează rămâne în urmă, la mila unor forţe pe care nu le controlează. Investiţiile vechi în viitor arată acum dacă au fost inspirate sau nu şi nevoia de investiţii noi în viitor creşte.

Polonia şi-a făcut temele, n-a ascultat de gurile rele şi în plină criză de energie a inaugurat un gazoduct care ajunge până în Norvegia, de unde o companie poloneză extrage gaze. ­Baltic Pipe este cel mai îndrăzneţ proiect energetic al Poloniei de după căderea comunismului. Proiectul a fost scump, s-a lovit de o mulţime de piedici, a fost luat în râs, criticat, doar pentru a-şi arăta utilitatea când este cea mai mare nevoie de el, adică acum, când mai toată Europa fuge de gazele ruseşti şi caută alte surse.

Polonia investeşte în cercetare, dezvoltare şi inovaţie, în energie verde, dar atrage şi investiţii. A devenit un pol al producţiei europene de baterii pentru maşini electrice cu ajutorul investitorilor străini. Afacerile au fost intermediate de Agenţia Poloneză de Investiţii şi Comerţ (PAIH), care anul acesta a mai atras un investitor în sectorul bateriilor. Anul trecut, investiţiile implementate cu ajutorul agenţiei de stat au atins un nivel record, de 3,5 miliarde de euro. PAIH nu se rezumă doar la Polonia, ci şi face legătura între firmele poloneze şi proiectele de reconstrucţie a Ucrainei.

Nu mai puţin de 1.500 de companii poloneze sunt interesate. Businessul polonez creşte, se adaptează şi se reinventează, inclusiv în România. Answear este specializat pe retail de fashion online, dar îşi cunoaşte publicul din România şi se uită către segmentul offline, în 2023 urmând să deschidă primele magazine fizice. Maspex, care produce sucurile Tymbark la fabrica din Vălenii de Munte şi apa minerală Bucovina, a investit 46 mil. lei în dezvoltare anul trecut. România reprezintă a doua piaţă ca mărime pentru grup, după Polonia. Acasă, coloşi din energie fuzionează accelerat pentru a forma un campion naţional de talie europeană, o companie care poate rivaliza cu oricare alta de profil din regiune. De fapt, noul Orlen, care produce şi distribuie petrol, gaze, benzină, motorină şi energie electrică, a devenit cea mai mare companie de energie din Europa Centrală şi de Est. Prin ea, statul polonez poate controla mai bine acest sector strategic.

Criza de energie care se manifestă în toată Europa şi penuriile provocate de pandemie arată cât de importantă este independenţa energetică şi a avea controlul surselor de materii prime. Polonia a început să facă paşi în acest sens cu mult ca aceasta să devină o necesitate pentru toată lumea. În România, invaziei merelor poloneze îi urmează invazia fondurilor de investiţii poloneze, a firmelor de tehnologie şi mai ales a polonezilor de rând. Este vorba de călători, excursionişti goniţi de înghesuiala de acasă şi care se îndrăgostesc de diversitatea culturală şi a reliefului de aici. Numărul vizitatorilor polonezi în România este în creştere. Mulţi caută muntele. Mulţi s-au întors an de an sau de oricâte ori au putut. Mulţi se vor reîntoarce. Sunt vremuri grele, este criză, iar economiile şi companiile europene s-au trezit pe un drum neumblat până acum. Suplimentul de faţă va încerca să arate în ce direcţie se îndreaptă Polonia, ce resurse foloseşte şi ce pot învăţa businessul şi publicul din România din această experienţă.

Parteneri: