Supliment ZF Polonia

Polonia – un loc atractiv în mod constant pentru a investi

7 nov 2023 Autor: Publicitate

Polonia trece testul rezistenţei la crizele economice, în ciuda multor adversităţi - turbulenţe globale, turbulenţe pe piaţă cauzate de pandemia de COVID care durează de câţiva ani şi războiul care se desfăşoară peste graniţa de est de aproape doi ani. Economia se apără cu succes împotriva unei încetiniri semnificative, în ciuda dificultăţilor suplimentare. Nici măcar astfel de evenimente semnificative la scară globală nu au reuşit să zdruncine atractivitatea investiţiilor. Polonia atrage investitori străini de ani de zile şi nu se opreşte în această tendinţă nici măcar pentru o clipă. Este o ţară cu mare potenţial, care se dezvoltă într-unul dintre liderii economiei europene, fapt confirmat de poziţiile sale înalte în numeroase clasamente ale atractivităţii investiţionale. Lista motivelor pentru care Polonia este un loc atât de bun pentru a investi devine din ce în ce mai lungă.

Ceea ce este neschimbător

Dimensiunea ţării vorbeşte în favoarea alegerii pieţei poloneze ca loc pentru investiţii. Polonia este cea mai mare ţară din Europa Centrală şi de Est şi a 6-a ca mărime din Europa. Un avantaj neschimbat în favoarea Poloniei este, de asemenea, locaţia sa excelentă. Poziţia centrală a ţării pe harta Europei o face o poartă strategică între Est şi Vest. Datorită locaţiei sale la intersecţia principalelor rute de transport nord-sud şi est-vest, Polonia a subliniat de secole puternic o poziţie puternică pe harta logistică a Europei.

Recent, locaţia poloneză sa dovedit a fi importantă din încă un motiv. Din cauza COVID-19 şi a războiului din Ucraina, numeroase lanţuri de aprovizionare au fost perturbate, iar rutele comerciale din întreaga lume s-au prăbuşit. Ca urmare, nearshoring-ul, adică externalizarea către ţări apropiate de o anumită companie, a crescut în popularitate. Chiar şi cele mai mari companii au fost forţate să caute direcţii de cooperare complet noi, mai sigure şi mai apropiate. Într-un astfel de echilibru de putere, odată cu prăbuşirea lanţurilor globale de aprovizionare şi incertitudinea cauzată de război, furnizorii locali de bunuri şi servicii din ţări cu economii stabile, inclusiv Polonia, au câştigat importanţă. Din ce în ce mai mulţi investitori apreciază că Polonia este o ţară sigură şi, în acelaşi timp, perfect localizată, din care este uşor să distribui bunuri şi să fii aproape de multe regiuni ale lumii.

Cu toate acestea, locaţia în sine nu ar fi nimic dacă nu ar fi oamenii - ambiţioşi, muncitori, deschişi la inovaţie şi dornici să înveţe, precum şi afişând o etică ridicată a muncii şi spirit antreprenorial. Acestea au fost întotdeauna un capital imens al Poloniei, ceea ce este confirmat şi de numeroase date. An de an, polonezii ocupă un loc înalt în prestigiosul clasament PISA al evaluării internaţionale a elevilor. Peste 90% dintre rezidenţii polonezi cu vârste cuprinse între 25 şi 64 de ani au, de asemenea, cel puţin studii secundare. Companiile care îşi încep activitatea pe piaţa poloneză pot conta, de asemenea, pe consumatorii care sunt deschişi la soluţii moderne. 63% din populaţie este sub vârsta de 50 de ani, iar 25% sunt sub vârsta de 25 de ani. Polonia are, de asemenea, cel mai mare aflux de forţă de muncă străină din UE, unde eliberează cele mai multe permise de şedere pentru încă un an consecutiv.

Motivaţia de a alege limba poloneză, care a fost foarte apreciată de investitori de-a lungul anilor, este, de asemenea, cel mai înalt nivel de ajutor de stat disponibil în Uniunea Europeană. Acest tip de sprijin poate fi obţinut, sub formă de subvenţii în numerar, scutire de impozit pe bunuri imobiliare şi scutire de impozit pe profit (CIT).

Atractivitatea investiţională a ţării este susţinută şi de infrastructura dezvoltată. Polonia se mândreşte cu o reţea feroviară şi rutieră extinsă, precum şi cu numeroase aeroporturi şi porturi maritime, precum şi cu o piaţă internă mare (peste 38 de milioane de consumatori numai în Polonia) şi cu acces uşor la piaţa Uniunii Europene de 500 de milioane de consumatori.

Agnieszka Olsen - director operaţional

Creşterea atractivităţii investiţionale

Ceea ce s-a schimbat în ultimii ani este percepţia polonezilor de către investitori. Ţara nu mai este privită doar ca o sursă de forţă de muncă ieftină. Polonia are în prezent un grup tot mai mare de personal cu înaltă calificare, în primul rând ingineri şi în industria de cercetare şi dezvoltare înţeleasă în sens larg, care este foarte apreciată de companiile străine. Aproape jumătate de milion de oameni lucrează în sectorul IT/TIC din Polonia, ceea ce înseamnă că Polonia are cel mai mare grup de experţi IT din regiunea ECE. Polonezii sunt, de asemenea, invariabil printre cei mai buni programatori din lume. În plus, se clasează pe un loc înalt în lume la tehnologie, ştiinţa datelor şi abilităţi matematice.

Ţara este, de asemenea, o piaţă extrem de dezvoltată pentru companiile de tehnologie, fapt confirmat de faptul că tot mai multe centre de inovare sunt situate pe piaţa poloneză. Comunitatea de afaceri poloneză sprijină, de asemenea, start-up-urile şi sprijină dezvoltarea activităţilor de cercetare şi dezvoltare. Există peste 3000 de startup-uri şi peste 130 de VC-uri care operează în Polonia. Ţara are al 20-lea cel mai puternic ecosistem de start-up-uri din lume în clasamentul global al start-up-urilor şi al 22-lea în indicele de inovare Bloomberg. Potrivit datelor ABSL, Polonia este, de asemenea, principalul centru de servicii pentru afaceri din regiune, iar acum, datorită ieşirii investiţiilor din est, atrage şi mai mult interes din partea investitorilor, inclusiv a companiilor globale cunoscute.

O piaţă atractivă pentru jucătorii globali

Printre cei interesaţi să investească în Polonia se numără cele mai mari companii globale – adevăraţi lideri mondiali. La sfârşitul lunii aprilie a acestui an, Microsoft a lansat primul centru de date cloud din Europa Centrală şi de Est, în Polonia. În luna februarie a acestui an, Volvo a anunţat planurile de a deschide Tech Hub (centrul de cercetare şi dezvoltare) în Cracovia. În decembrie 2022, Mercedes a ales Polonia ca locaţie pentru fabrica sa de furgonete electrice de 1,3 miliarde de euro. Astfel de investiţii arată că Polonia este liderul incontestabil în atragerea celor mai avansate proiecte de investiţii din punct de vedere tehnologic din regiunea Europei Centrale şi de Est.

Cu toate acestea, atractivitatea poloneză este confirmată nu numai de investiţii mari, ci şi de locuri înalte în clasament. Ţara a fost în primele trei de pe continent în atragerea investiţiilor străine directe în ultimii trei ani. În acest an, Polonia a urcat, de asemenea, pe primul loc în clasamentul atractivităţii investiţionale a ţărilor din Europa Centrală şi de Est, China şi Rusia, potrivit sondajului AHK Polska. De asemenea, este clasată în mod constant ca fiind una dintre cele mai sigure ţări din lume în clasamentul OCDE. Polonia este şi una dintre cele mai bine cotate destinaţii de outsourcing din lume în ceea ce priveşte externalizarea dezvoltării de software. În plus, ocupă locul opt în ceea ce priveşte numărul de proiecte de investiţii din Europa, cu a doua cea mai mare creştere de la an la an, conform clasamentului EY. Ratingurile poloneze rămân, de asemenea, la un nivel constant ridicat. Potrivit Moody's, ratingul pe termen lung al ţării este încă la "A2", iar perspectivele sale sunt stabile. Celelalte agenţii majore de rating - Fitch şi S&P - evaluează Polonia doar puţin mai jos, la "A-".

Primul contact pentru investitori - PAIH

Agenţia Poloneză de Investiţii şi Comerţ (PAIH) oferă asistenţă investitorilor interesaţi de Polonia. Agenţia este responsabilă pentru contactul cu investitorii şi sprijinul deplin pentru companii în procesul investiţional. Prin atragerea de noi investitori, experţii agenţiei arată că Polonia este o ţară cu tehnologii înalte, care nu numai că acceptă know-how de la companii bine stabilite, dar este, de asemenea, o sursă de idei noi, care se vede, de exemplu, în investiţiile unor astfel de giganţi tehnologici precum Google sau Intel.

PAIH mai oferă companiilor şi informaţii complete cu privire la condiţiile de a investi şi de a face afaceri în Polonia. De asemenea, ajută la găsirea unor zone atractive pentru investiţii şi oferă vizite la faţa locului. Pentru a eficientiza şi a creşte complexitatea serviciilor proiectelor de investiţii, PAIH acţionează ca intermediar în contactele cu administraţia guvernamentală. Agenţia oferă, de asemenea, asistenţă în identificarea şi stabilirea relaţiilor cu potenţiali parteneri de afaceri. Cooperarea pe care o desfăşoară cu companiile poloneze este o facilitate semnificativă pentru investitorii care caută parteneri de afaceri de încredere.

Agenţia Poloneză de Investiţii şi Comerţ S.A. are filiala în România sub forma Oficiului de Comerţ Exterior din Bucureşti, care este reprezentat de Agnieszka Olsen, director operaţional, şi Malwina Żyto-Dumitrescu – business development manager.

Malwina Żyto-Dumitrescu – business development manager.

 

Nu ezitaţi să ne contactaţi:

agnieszka.olsen@paih.gov.pl

malwina.zyto@paih.gov.pl

www.paih.gov.pl

 

 

Parteneri: