Supliment ZF Retail

Analiză. Retailerii de echipamente sportive mizează în continuare pe expansiune în România, deşi consumatorii dau primele semne de prudenţă în achiziţii

12 apr 2023 Autor: Cristina Roşca

Suma cheltuită anual de un român pe echipamente sportive este de până la de 5-6 ori mai mică decât cea pe care o alocă un austriac spre exemplu, conform celor mai recente date ale ZF Această subdezvoltare îi încurajează pe retaileri să investească.

Retailerii de echipa­mente sportive spun că există în continuare loc de expansiune pe piaţa din România, ei fiind încurajaţi de rezultatele obţinute anul trecut pe plan local. Deşi se remarcă o prudenţă a consumatorilor când vine vorba de achiziţiile de produse de valoare mare, actorii din domeniu şi-au bugetat creşteri şi în 2023, la fel şi deschideri de magazine.

„Inflaţia a influenţat cel mai mult comportamentul de consum. Creşterea preţurilor la energia electrică, gaz şi, nu în ultimul rând, la alimente a dus la alocarea unor resurse suplimentare pentru satisfa­ce­rea acestor nevoi de bază. Automat, interesul pentru produse cu o perioadă lungă de între­buinţare, mai scumpe, a scă­zut. În cazul nostru, am sesi­zat o scădere a interesului pentru biciclete“, spune Cătălin Pozdarie, executivul care conduce operaţiunile locale ale Hervis, unul dintre cei mai mari jucători din retailul de echipamente sportive.

Chiar şi în acest context, anul 2022 a fost un an bun pentru companie în România. Reţeaua Hervis a ajuns la 48 de unităţi după ce au fost inaugurate patru magazine şi renovate alte patru. „Vân­zările au atins nivelul de 84 de milioane de euro. Anul 2022 a fost cel cu vânzările cele mai mari de la intrarea firmei pe piaţa din România.“

Şi pentru retailerul polo­nez de echipamente sportive 4F anul trecut a fost unul al recordurilor. Compania a deschis în 2022 zece mag­azine, ceea ce a dus la mai mult decât dublarea reţelei. Astăzi, în România sunt 19 unităţi sub acest brand, una dintre acestea fiind deschisă în 2023.

„Pentru acest an avem planificată deschiderea a trei magazine (inclusiv cel din Cluj-Napoca), iar în focusul nostru rămâne în continuare expansiunea. Ne orientăm către oraşele reşedinţă de judeţ“, spune Roxana Tolteanu, general manager la 4F România. Compania a intrat pe plan local în 2016, la circa două decenii de la lansarea în Polonia. Iniţial, expansiunea a fost prudentă în România, pentru a accelera ulterior şi a culmina în 2022. „Anul trecut a fost unul de creştere considerabilă a cifrei de afaceri, ea s-a dublat faţă de 2021, fapt datorat şi expan­siunii, dar şi creşterii organice a brand awareness-ului“, explică executivul român. Pentru acest an, 4F şi-a bugetat un avans de 20% al vânzărilor. Retailerul polonez este un nume relativ nou pe această piaţă care primeşte constant actori noi, un semn că există în continuare loc de creştere. Subdezvoltarea este confir­mată şi de date. Suma chel­tuită anual de un român pe echipamente sportive este de până la de 5-6 ori mai mică decât cea pe care o alocă un austriac în acelaşi scop, con­form celor mai recente date ale ZF.

Mai mult, doar 7-8% din populaţia Românei practică sport cel puţin o dată pe săptămână, faţă de 70-80% în cazul ţărilor nordice. Aceste cifre arată o subdezvoltare a pieţei de echipamente sportive, dar ele reprezintă şi un indicator pentru potenţialul de creştere.

Printre cei mai mari jucători din domeniu se numără francezii de la Decathlon, alături de Intersport şi Hervis. Ei se bat nu doar cu companiile specializate, ci şi cu lanţurile de hipermarketuri care vând produse pentru sport şi cu actori online.

„În criză, consumatorul se îndreaptă cu precădere către magazine care au o politică de preţ mai agresivă, oferind promoţii de tip discount. Promoţiile nu au dispărut niciodată din politica noastră comercială. Ele fac parte din ADN-ul nostru. Acest lucru ne diferenţiază faţă de concurenţă. Chiar dacă vrem să recunoaştem sau nu, în acest moment trecem printr-o criză“, spune Pozdarie despre comporamentul de consum. El adaugă că piaţa de retail, în general, va fi influenţată de scăderea puterii de cumpărare din cauza inflaţiei foarte mari.

„Deja există semnale din ţări cu economii mult mai puternice decât România, în care veniturile populaţiei sunt mai mari. Aceste semnale fac referire la scăderea puterii de cumpărare ce a dus deja la scăderea consumului. Câteva companii şi-au anunţat intrarea în insolvenţă şi multe îşi restrâng planurile de expansiune şi investiţii. Cu toate acestea, noi şi acţionarii noştri avem încredere în România, continuând planurile de extindere ale reţelei de magazine.“

Dincolo de contextul economic, businessul de echipamente sportive este şi meteo dependent.

Roxana Tolteanu, general manager 4F Romania, afirmă că luna ianuarie a acestui an a fost una cu vânzări mai scăzute faţă de ianuarie 2022 din cauza temperaturilor ridicate şi a lipsei zăpezii. Astfel, sporturile de iarnă nu au putut fi practicate.

„Însă din februarie lucrurile s-au îmbunătăţit considerabil, având o creştere de peste 100% like for like.“

Referitor la inflaţie, ea spune că a remarcat o uşoară reticenţă pe o perioadă de două luni, la începutul toamnei anului 2022.

„Clientul nostru este mai mult orientat către calitate şi mai puţin orientat către preţ, el priveşte achizitionarea produselor ca pe o investiţie, datorită caracteristicilor durabile. Odata cu venirea sezonului rece, vânzările au revenit pe un trend ascendent“, adaugă ea.

Astfel, deşi inflaţia îşi face simţită prezenţa, acest fenomen nu schimbă planurile jucătorilor din piaţa de echipamente sportive.

Spre exemplu, retailerul ceh de articole sportive Sportisimo, care are o reţea de 48 de magazine pe piaţa locală în acest moment, vrea să deschidă zece unităţi noi în 2023. Mai mult, în următorii cinci ani, compania îşi propune să dubleze reţeaua din România.

Piaţa locală este foarte dinamică şi competitivă şi este estimată, în acest moment, la peste 500 mil. euro, susţine Petru Andronic, country manager al Sportisimo România.

Conform unui studiu recent realizat de Sportisimo, bugetul mediu pe care îl alocă un consumator român anual pentru zona de echipamente sportive este în jurul valorii de 290 de euro. Acelaşi studiu arată că pe măsură ce creşte venitul per gospodărie, creşte şi frecvenţa cu care se practică sportul şi, implicit, achiziţia de echipamente sportive.

„Pentru ca românii să facă mai mult sport, este nevoie în primul rând de educaţie şi de echipamente sportive accesibile, dar sunt vitale şi dezvoltarea şi amenajarea mai multor baze sportive, parcuri, piste de biciclete şi de alergat, trasee de drumeţieì, consideră Andronic.

Retailerul ceh a intrat în România în urmă cu şapte ani. În 2021, ultimul an pentru care există date disponibile, Sportisimo România a avut afaceri de 144 mil. lei (circa 30 mil. euro), în creştere cu 30% faţă de anul precedent.

Parteneri: