Supliment ZF Retail

Cât de apropiată este relaţia retailului cu tehnologia? „Fără tehnologie, volumele de date din retail nu pot fi gestionate“

12 apr 2023 Autor: Cristina Roşca

Într-o perioadă în care inteligenţa artificială e pe buzele tuturor, iar JP Morgan, cea mai puternică bancă a lumii, testează tehnologiile de recunoaştere facială şi de plată cu palma, ZF încearcă să vadă care este relaţia retailului cu tehnologia.

Casele de marcat de tip self-checkout sunt, poate, cea mai evidentă dovadă a evoluţiei relaţiei dintre retail şi tehnologie. Dar asta pentru un consumator şi ce observă el cu ochiul liber. Sigur că există şi alte dovezi vizibile precum sistemele de fidelizare sau modalităţile tot mai noi de plată, dar ele sunt intrate în cotidian şi mai rar este făcută o paralelă înspre IT şi tech.

Totuşi, în spatele tuturor magazinelor există mult mai multă tehnologie care face posibil ca un supermarket ori un hipermarket să funcţioneze. Pe de-o parte, lanţurile de retail folosesc tehnologia pentru a urmări în timp real stocurile şi vânzările. Pe de alta, e vorba de soft-uri şi alte soluţii pentru a şti în permanenţă ce vor clienţi, ce vor furnizorii, ce plăţi sunt de făcut şi când. Şi acestea sunt doar câteva exemple.

„Tehnologia este indispensabilă în retail. Vorbim despre un domeniu cu un număr crescut de procese interne, cu un volum mare de documente, informaţii, date de procesat şi echipe mari. Nevoia de a automatiza procesele nu este nouă. Retailul (inclusiv în România) a adoptat de mulţi ani diverse tehnologii pentru a putea gestiona afacerea şi a avea date corecte la nivel de management. Reporting, BI, data automation, RPA sunt tehnologii cunoscute de majoritatea retailerilor deja“, spune Adina Andrei, director general la Infinite România, o companie care furni­zea­ză servicii doar pentru gestionarea relaţiilor de business – B2B.

Compania lucrează în România cu majoritatea retailerilor, cărora le furnizează serviciul de schimb electronic de documente sau arhi­vare electronică. „Avem peste 1.400 de clienţi în ţară. Pe sectorul DIY avem cea mai mare acoperire – furnizăm servicii direct către Dedeman, Romstal Imex şi furnizorii acestora - dacă vorbim de companii exclusiv româneşti. Dar Infinite este provider internaţional şi suntem direct conectaţi la siste­mele sediilor retailerilor internaţio­nali – grupul Kingfisher, Hornbach, XXXLutz etc.“ În retailul ali­men­tar, pe lista clienţilor internaţionali ai companiei se găseşte Lidl.

„Astfel, putem asigura un serviciu global în toate ţările în care aceşti retaileri sunt prezenţi.“

Adina Andrei e de părere că fără tehnologie, un astfel de volum de date cum există în retail nu poate fi gestionat. Afacerea unui comerciant este o navă maritimă complexă, nu o bărcuţă, adaugă executivul.

„Identificăm şi adoptăm noi tehnologii cu scopul de a îmbunătăţi experienţa consumatorului, atât în magazine, cât şi în mediul digital, în conformitate cu modelul nostru omnichannel“, spun reprezentanţii Carrefour despre importanţa tehnologiilor în businessul de retail.

Ei adaugă că în 2017 au introdus primele case de marcat de tip self-checkout în România, cu scopul de a eficientiza fluxul clienţilor la ieşire, anticipând dorinţa acestora de a optimiza timpul petrecut la cumpărături şi de a evita cozile. Acesta este doar un exemplu, dar unul foarte vizibil în toate reţelele de comerţ modern local, în ceea ce priveşte îmbrăţişarea tehnologiei.

Universul caselor de marcat din retailul alimentar modern cuprinde peste 15.000 de astfel de aparate. Dintre acestea, în hipermarketurile şi supermarketurile locale, mai bine de 2.000 sunt self-checkout. Iar numărul lor creşte constant.

Viitorul comerţului este un subiect dezbătut constant, chiar şi în România unde, cel mai recent, a existat o discuţie aprinsă privind viitorul jobului de casier în contextul în care casele de marcat de tip self-checkout prind tot mai mult la public. În această perioadă, retailerii mari testează varii concepte de magazine şi de tehnologii. Unele funcţionează şi sunt păstrate în portofoliu, altele nu. Un exemplu în acest sens este conceptul Flash 10/10 al Carrefour, pe care grupul francez îl testează la Paris. Acest concept a fost anunţat anterior, în pandemie, dar e încă în teste, conform afirmaţiilor reprezentanţilor Carrefour.

„La nivel de grup, testăm noi experienţe de cumpărare, precum magazinul Carrefour Flash 10/10 din Paris – un nou concept de magazin complet digitalizat, în care clienţii pot face cumpărăturile în 20 de secunde, iar produsele pe care aceştia le ridică sunt detectate automat şi apoi sunt adăugate în coşul lor virtual“, spun oficialii companiei.

Când clienţii au terminat cumpărăturile, produsele sunt deja scanate, iar plata se face contactless. Scanând un cod QR, ei primesc imediat o chitanţă electronică. Pentru clienţii care vor să plătească şi numerar, este disponibilă şi o casă automată, adaugă reprezentanţii Carrefour.

„Magazinul Flash 10/10 este un magazin de testare, unde este disponibil un sortiment zilnic de aproximativ 900 de produse (faţă de câteva mii în supermarketuri şi zeci de mii în hipermarketuri – n.red.). Numele conceptului vine de la faptul că toţi clienţii vor avea nevoie de 10 secunde pentru a face cumpărături şi 10 secunde pentru a plăti.“

În România, nemţii de la Kaufland au un sistem similar deja implementat, doar că în magazinele clasice – mai mari, cu mai multe produse la raft. Pe baza cardului de fidelitate, clientul primeşte la intrarea în magazin un pistol pentru a scana produsele dorite. După ce le scanează pe fiecare în parte la raft, ele sunt puse în coş. La final, cu coşul de cumpărături, consumatorul merge la o casă de tip self checkout unde scanează un cod QR de pe pistol şi astfel se face transferul informaţiei mai departe pe bon. Urmează plata – cash ori card – şi procesul e finalizat.

Când vine vorba de furnizorii de tehnologie ai marilor retaileri, aceşti sunt atât locali, cât şi internaţionali.

„Pentru casele de marcat de tip self-checkout lucrăm atât cu parteneri locali, cât şi cu furnizori internaţionali“, spun reprezentanţii Lidl România despre firmele care se ocupă de software-ul şi hardware-ul acestor case. Situaţia este similară şi în cazul Penny România, care are pe lista de furnizori companii din România şi Austria. „Lucrăm cu un total de trei companii implicate în acest proiect, dintre care două sunt locale şi una provine din Austria.“

În realitate, există un portofoliu mult mai larg de furnizori, atât locali, cât şi străini, care oferă varii tehnologii. Compania Infinite, spre exemplu, furnizează deja servicii Paperless - automatizare de date, procesare de documente electronice, Order-2-Cash, eInvoicing, eArchive, eSign, integrări între sistemele furnizorilor şi clienţilor, marketplace pentru distribuitori, platforme de workflow intern pentru managementul contractelor, al documentelor de HR, validări de date între comenzi şi facturi sau recepţii şi comenzi, etc.

„Soluţiile noastre sunt toate cloud based, putem automatiza orice proces repetitiv în cadrul unei companii. De anul acesta venim şi cu o soluţie nouă, inovativă, o platformă în cloud pentru gestiunea achiziţiilor de produse proaspete, perisabile sau îngheţate. Funcţionează ca o platformă de licitaţie online, internă pentru retailer, în care supply chain-ul planifică nevoia, iar furnizorii agreaţi plasează oferta – totul în timp real, fără apeluri, emailuri, lipsă de trasabilitate, etc. Comenzile se exportă automat ulterior, după aprobarea negocierii. Ajutăm în acest fel retailerul să aibă mereu marfă proaspătă la raft şi furnizorii să plaseze la timp marfa perisabilă, să livreze la termen şi să asigure cantitatea solicitată“, explică Adina Andrei.

Astfel, într-o perioadă în care inteligenţa artificială e pe buzele tuturor, iar JP Morgan, cea mai puternică bancă a lumii, testează tehnologiile de recunoaştere facială şi de plată cu palma, este evident că niciun domeniu nu poate supravieţui fără tehnologie. Totuşi, în retail, un domeniu atât de mare, de variat şi de extins, ea e cu atât mai importantă.

Parteneri: