Supliment ZF Retail

Consumul a fost vioara întâi a economiei în anii de boom. Acum, a venit rândul investiţiilor să treacă în faţă

12 apr 2023 Autor: Cristina Roşca

Consumul a fost până în 2021, inclusiv, vioara întâi a economiei. Românii aveau bani şi cumpărau alimente, haine, electrocasnice, piese de mobilier, materiale de construcţii, de toate. Şi economia duduia.

În 2022, în mod surprinzător, investiţiile au devenit motorul principal şi, deşi îmbucurătoare vestea, ea trebuie privită şi din perspectiva a ceea ce s-a întâmplat cu consumul. Pentru că dacă el suferă cumva de anemie, cu siguranţă, în timp, se va îmbolnăvi toată economia. Iar experienţa 2009 este evocatoare în acest sens. Atunci, consumul a căzut de pe culmile anului de boom 2008, când avansase cu peste 9%, în abis. Declinul a sărit de 10% în 2009, iar în cei doi ani care au urmat acest indicator care ia pulsul economiei a rămas în teritoriu negativ. În realitate, pentru a recupera ce a pierdut între 2009 şi 2011 a fost nevoie de mulţi ani.

oate de aceea, marcaţi de acele vremuri, toţi reprezentanţii mediu­lui de business stau cu ochii pe consum „ca pe butelie“ în prezent.

Dacă acum aproape 15 ani criza a fost generată de faptul că mulţi oameni şi-au pierdut locurile de muncă sau a trebuit să accepte reduceri salariale, acum inflaţia e cea care taie aripile consumului privat. Când preţurile cresc de parcă vor să bată record după record, iar salariile nu au acelaşi avânt, oamenii încep să îşi schimbe comporta­mentul. Au început deja. Şi va mai urma.

În acest context, cea mai importantă întrebare a momentului este: vor opri producătorii şi retailerii la ei creşterea preţurilor şi nu o vor mai transmite mai departe la consu­matori sau vor aştepta prăbuşirea consumului ca să pună punct scumpirilor?

Tot mai multe voci pun sub semnul întrebării scumpirile record din ultimul an şi pun problema dacă sunt reale sau vin şi din lăcomia marilor producători şi retaileri. În Occident – atât în Europa, cât şi în SUA – marile companii anunţă profituri record şi asta într-un an în care lumea întreagă s-a luptat cu inflaţia record. În România, rezultatele financiare pe 2022 încă nu sunt publice, dar cifrele atât ale retailerilor, cât şi ale producătorilor vor putea arăta dacă scumpirile au mâncat într-adevăr din profituri, aşa cum a fost invocat în nenumărate situaţii, sau dacă le-au fost de fapt combustibil.

Parteneri: