Supliment ZF Rezidențial

Ce schimbări resimt producătorii de materiale de construcţii în comportamentul clienţilor de rezidenţial?

19 apr 2022 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Locuinţele sunt primul segment către care se îndreaptă toate gândurile atunci când vine vorba despre scumpirile materiilor prime şi ale materialelor de construcţii. Şi cum totul s-a scumpit, întrebarea de pe buzele tuturor este încotro vor merge preţurile caselor şi ale apartamentelor.

Proiectele demarate merg mai departe, iar tehnologia se strecoară în toate aspectele locuirii, făcând ca materialele de construcţii - indiferent cum se numesc ele - să treacă prin transformări uriaşe.

„În 2021, piaţa a fost caracterizată de multe schimbări şi, în continuare, de incertitudine, având în vedere contextul crizei sanitare, evoluţia pandemiei şi efectele acesteia resimţite la nivel mondial. Deşi efectele economice au fost resimţite de toţi jucătorii din industrie, piaţa a fost în acelaşi timp mai dinamică şi ne-am bucurat să ne implicăm într-o serie de noi proiecte“, spune Daniel Popa, country manager pentru producătorul de tâmplărie Reynaers Aluminium România.

Comportamentul de consum al clienţilor nu putea să nu sufere schimbări sub povara pandemiei, iar personalizarea este unul dintre efecte. Digitalizarea a schimbat şi ea piaţa de tâmplărie, astfel că azi se poate vorbi despre uşi care se deschid de la distanţă, ferestre care au diverse motorizări şi multe altele.

„Un alt aspect de luat în calcul este şi implicarea tot mai mare a sustenabilităţii şi a eficienţei energetice, pentru care punem la dispoziţie o serie de produse şi soluţii. Totodată, în pandemie s-a dezvoltat şi conceptul de garden office, practic o extensie a casei unde se poate amenaja un birou în grădină. Această soluţie exista deja de mai mult timp, însă în 2020, respectiv 2021, a devenit mai căutată.“

Tot la nivel de tendinţe, pentru anul acesta Reynaers preconizează o cerere mai mare pentru produsele premium, în sensul în care beneficiarii finali solicită performanţe ridicate, iar calitatea primează pentru confortul personal.

„Acest lucru se reflectă şi în bugetul alocat pentru casă. Unii consideră imprudent să plăteşti prea mult, dar le explicăm că este mult mai rău să plăteşti prea puţin. Când preţul este prea scăzut, rişti ca produsul achiziţionat să nu se ridice la nivelul aşteptărilor şi nu va îndeplini cum trebuie funcţiile pentru care a fost creat. Cu alte cuvinte, produsele care fac rabat la preţ, inevitabil fac rabat şi la calitate. Când alegi cel mai scăzut preţ, trebuie să iei în calcul riscul de a fi dezamăgit, de aceea este important să investim inteligent“, mai spune Daniel Popa.

Spre comparaţie, Alumil Rom Industry, companie care furnizează accesorii din aluminiu, a încheiat 2021 cu un profit net de 6 mil. lei, în urcare cu 63,4% faţă de rezultatul din 2020, la afaceri de 90,8 mil. lei, plus 24,5%. Aproximativ 98,5% din cifra de afaceri s-au realizat pe piaţa internă, diferenţa de 1,5% reprezentând exporturi către Alumil Industry din Republica Moldova, către compania mamă Alumil Aluminium Industry din Grecia şi alte societăţi.

Efectele perioadei de pandemie şi ale scumpirilor se resimt şi pe piaţa de vopsele. De pildă, Colorex Paints, un business din Iaşi în producţia de vopsele şi tencuieli pentru construcţii, spune că urmăreşte evoluţia pieţei pe care activează şi a economiei pentru a-şi putea face planuri.

„În continuare percepem piaţa ca fiind instabilă, cu multe reticenţe din partea celor care investesc sau construiesc. Creşterile de preţuri ale materiilor prime şi lipsa stocurilor la furnizori reprezintă o problemă majoră. În acelaşi timp însă, vibe-ul în piaţă îl simţim a fi pozitiv“, spun reprezentanţii Colorex.

În cele din urmă, ţinând cont de toate contextele dificile - pandemie, inflaţie, criza din Ucraina - piaţa rezidenţială trece printr-o perioadă de transformare. Una dintre cele mai evidente tendinţe este cea a migrării locatarilor din oraşe către zonele metropolitane, unde pot avea locuinţe cu teren propriu, este de părere Răzvan Puchici, senior managing partner la biroul de arhitectură Cumulus.

„Bucureştiul este în creştere demografică, iar proiectele bune sunt puţine şi atrag şi o muatre a publicului avizat. De regulă, la acelaşi preţ cu care poţi achiziţiona un apartament

într-un cartier al Bucureştiului poţi să iei o căsuţă mică cu teren exclusiv la marginea acestuia. Odată cu contextul pandemic actual, observăm concomitent interesul crescut pentru locaţii remote, alături de un alt fenomen interesant - gentrificarea (un proces de renovare a cartierelor mai deteriorate prin afluxul de rezidenţi, care duce la creşterea valorii proprietăţilor - n. red.)“, spune Răzvan Puchici.