Supliment ZF Soluții IT

Vladimir Aninoiu, director de tehnologie în cadrul practicii de consultanţă, Deloitte România: Transformarea digitală a unei companii are patru etape: experimentare, implementarea tehnologiilor şi soluţiilor, devenirea digitală şi momentul în care tehnologia intră în ADN-ul companiei

29 iul 2022 Autor: Alexandra Cepăreanu

Marea majoritate a companiilor din România se află încă în faza de experimentare în ce priveşte transformarea digitală.

Transformarea digitală a unei companii implică parcurgerea a patru etape, prima fiind cea de experimentare a diverselor soluţii şi tehnologii disponibile pe piaţă, urmată de cea de implementare a tehnologiilor alese, care duce la cea de-a treia etapă, cea de digitalizare a activităţii - aspect care implică adaptarea modelelor de business. Iar ultima etapă din procesul de transformare digitală prin care trece o companie este reprezentată de momentul în care tehnologia intră în ADN-ul organizaţiei, a spus pentru ZF Vladimir Aninoiu, director de tehnologie în cadrul practicii de consultanţă al Deloitte România.

„Transformarea digitală nu înseamnă doar utilizarea anumitor tehnologii, ci presupune transformarea modelului de business şi a modului de interacţiune cu clienţii, partenerii, lanţul de aprovizionare, dar şi schimbare de cultură organizaţională. Transformarea digitală a unei companii implică parcurgerea mai multor etape: experimentare, execuţie / implementarea diverselor tehnologii, devenirea digitală şi, în final, companiile cele mai mature sunt cele care sunt digitale, momentul în care tehnologia intră în ADN-ul companiei”, a explicat Vladimir Aninoiu.

El a adăugat că pe plan local multe companii se află încă în etapa de experimentare a tehnologiilor, altele, active atât în mediul privat, cât şi public, sunt în etapa de execuţie digitală, în timp ce foarte puţine organizaţii au ajuns în ultimele două etape ale procesului de transformare digitală.

Astfel, în cei doi ani şi jumătate de pandemie companiile s-au concentrat pe implementarea muncii remote care a dus la integrarea diverselor soluţii de comunicare şi colaborare de la distanţă, apoi pe automatizarea proceselor interne, de back office sau de digitalizare a diverselor procese de customer journey, capabile să diminueze necesitatea prezenţei fizice a angajaţilor.

„Zona de comerţ electronic a înregistrat o creştere în România în 2020, vânzările realizate de companiile de comerţ electronic crescând cu 5% faţă de 2019 (7%), potrivit Eurostat. Şi zona de cloud computing  a câştigat teren în România, datele publice evidenţiind o creştere moderată (4%) în ceea ce priveşte folosirea serviciilor de cloud computing în 2021 în rândul companiilor din România comparativ cu perioada de dinaintea pandemiei (10% în 2018). O creştere semnificativă în perioada pandemiei - creştere care continuă - vedem şi în zona serviciilor de tip SaaS (software as a service), stimulată de necesitatea adoptării platformelor de comunicare virtuală, de document sharing, colaborare între echipe virtuale, e-mail”, a adăugat Vladimir Aninoiu.

De asemenea, zona securităţii cibernetice a devenit şi ea mai importantă în urma pandemiei, având în vedere că digitalizarea accelerată şi migrarea rapidă a populaţiei în mediul online au crescut suprafaţa de atac, iar suma medie de răscumpărare solicitată în cazul unui atac ransomware s-a dublat, a explicat Sergiu Zaharia, cyber strategy advisory director al Deloitte România.

„Înşelătoriile legate de COVID-19 sunt predominante în cadrul companiilor care prezintă ameninţări prin e-mail. O atenţie sporită va fi în continuare acordată zonei de securitate cibernetică. Specialiştii în cybersecurity, precum CISO (Chief Information Security Officers), au înţeles că este nevoie de o colaborare mai strânsă în interiorul, dar şi în exteriorul companiilor pentru a contracara ameninţările cibernetice, iar conceptul de «apărare colectivă» va fi în continuare abordarea preferată de multe companii, ajungând chiar să aibă un caracter permanent”, consideră Sergiu Zaharia.

Una dintre principalele provocările cu care se confruntă companiile care au trecut prin procese de transformare digitală este legată de partea de customer experience, a adăugat Vladimir Aninoiu, astfel că, la nivel intern, companiile ar trebuie să se concentreze pe investiţii în traininguri şi să înţeleagă necesitatea unei interfeţe prietenoase, atractive şi intuitive pentru publicul lor ţintă.

„Din perspectiva externă, companiile vor fi nevoite să acorde atenţie personalizării serviciilor pe care le oferă clienţilor, pentru anumite servicii mergând chiar spre hiperpersonalizare. Revizuirea proceselor de guvernanţă IT va reprezenta, de asemenea, o provocare, în contextul în care implementarea unor soluţii de tip cloud în interiorul companiilor implică schimbări în structura proceselor de lucru, compoziţia departamentelor şi a modului în care departamentele operează şi interacţionează cu businessul”, a explicat Vladimir Aninoiu.

În ceea ce priveşte zona securităţii cibernetice, una dintre provocări este reprezentată de lipsa forţei de muncă, a menţionat Sergiu Zaharia.

„O altă provocare este cea legată de resursa specializată în domeniul securităţii cibernetice care să acopere partea de rezilienţă, un concept cu atât mai important în procesul de transformare digitală. La nivel global, cererea globală de specialişti în securitate cibernetică continuă să depăşească oferta, iar companiile vor avea din ce în ce mai multe dificultăţi în a atrage şi reţine capital uman în acest domeniu.”

De asemenea, Vladimir Aninoiu consideră că, în următoarea perioadă, vor apărea echipele virtuale (virtual teams), iar consumatorii vor avea posibilitatea să acceseze oricând şi de oriunde o paletă largă de servicii digitale, de la cele bancare la cele dedicate sectorului de energie sau chiar prestate de instituţii publice – precum plata taxelor, impozitelor, amenzilor.

„Şi în sectorul public au fost multe proiecte de digitalizare care au avut un răspuns direct la criza sanitară, dar putem vorbi şi de accelerarea acceptării semnăturii electronice pe diverse documente. Pe de altă parte, companiile s-au concentrat pe migrarea către comerţul electronic, într-o manieră prudentă din punct de vedere financiar. Şi implementarea proceselor necesare derulării muncii la distanţă a fost un proiect important pentru sectorul privat, existând diferenţe în ceea ce priveşte implementarea acestei infrastructuri de către jucătorii multinaţionali şi câţiva jucători naţionali foarte mari şi sutele de companii mici şi mijlocii care sunt încă în faze incipiente în procesul de informatizare”, a mai spus Vladimir Aninoiu, adăugând că organizaţiile din sectorul serviciilor financiare şi cel al telecomunicaţiilor pot fi considerate vârfurile de lance în ceea ce priveşte adopţia tehnologiei.

Sergiu Zaharia,  cyber strategy advisory director al Deloitte România: O atenţie sporită va fi  în continuare acordată zonei de securitate cibernetică, iar conceptul de «apărare colectivă» va fi abordarea preferată de multe companii.

 

Parteneri: