Printre topurile scoase de Ziarul Financiar, Top 100 companii antreprenoriale din România, aflat la prima ediţie, probabil că va fi unul din cele mai căutate.
Istoric, ZF a surprins evoluţia afacerilor celor mai puternici antreprenori români zi de zi în paginile sale. În 2004, la şase ani de la lansarea ziarului, aflaţi în căutarea unui produs prin care să ne diferenţiem în piaţa media de business, am realizat anuarul Romania 2010, în care ne-am imaginat cum va arăta România peste următorii şase ani.
Atunci am făcut o cercetare în mediul antreprenorial românesc despre cei consideraţi la acel moment, în 2004, oameni de afaceri şi şefi de companii cu capital românesc sau străin „vizionari în business”.
Am considerat că viziunea este cea care diferenţiază în primul rând un antreprenor de marea masă, capacitatea sa de a citi prezentul şi de a vedea în viitor. Ce produs sau serviciu va fi cerut? La ce vor renunţa oamenii, ce vor prefera? Care sunt tendinţele din business şi societate, ce este pe val? Cum te poţi folosi de valurile care schimbă lumea pentru a ajunge sau a rămâne în top?
„În documentarea pentru acest anuar am observat că nota generală a fost optimismul. Toată lumea vede creşteri ale afacerilor, dublarea sau triplarea businessurilor stă pe buzele tuturor. Oricum ar fi – datorită creşterii economice din ultimii ani sau doar pe fondul setei de dezvoltare – fapt este că nimeni nu ia în calcul vreo recesiune. Nici nu se desprind riscuri majore care ar putea pândi România până în 2010. Regulile de business vor fi mai clare, statul se va amesteca mult mai puţin în economie. Ceea ce va conta va fi inteligenţa, pregătirea şi îndrăzneala fiecăruia”, scriam atunci.
Nu se vedea criza mondială din 2008-2009.
Este interesant de văzut câţi dintre cei selectaţi ca vizionari atunci sunt astăzi în Top 100 cu companiile sau grupurile antreprenoriale. Dan Ostahie, Dan Şucu, Radu Timiş, Jean Valvis sunt printre ei. Dragoş Pavăl, care împreună cu familia sa a făcut din Dedeman prima companie antreprenorială din punctul de vedere al cifrei de afaceri, nu a fost în acel anuar. Dedeman avea în 2004 o cifră de afaceri de sub 200 milioane de lei, faţă de 11 miliarde de lei în 2022. Probabil că doar în România putea o companie de comerţ de materiale de construcţii
să-şi crească în 18 ani afacerile de 55 de ori.
Din 2005, Ziarul Financiar a pus pe piaţă Top 100 cele mai valoroase companii din România, care are un capitol special dedicat celor mai valoroase companii antreprenoriale.
Iar doi consultanţi de business, bancheri specializaţi în fuziuni şi achiziţii, Victor Căpitanu şi Andrei Diaconescu, care lucrau atunci la Capital Partners, au realizat împreună cu jurnaliştii de la Ziarul Financiar prima ediţie a acelui top. Între timp, tot ca o mărturie a acestei perioade de mare potenţial pentru companiile locale pe care a traversat-o economia României în ultimele decenii, cei doi au fondat un grup imobiliar care a ajuns, pe baza capitalizării bursiere, să fie listat în Top 100 cele mai valoroase companii locale.
Cine s-a aşezat cum trebuie şi unde trebuie pe aceşti curenţi puternici care au transformat economia şi au reaşezat-o într-o altă structură este astăzi în vârf.
Cu toată această dinamică, este încă insuficient. Capitalul local va trebui să crească şi mai mult astfel încât să reuşească să atragă înapoi acasă cât mai mulţi din cei 4 milioane de români plecaţi, unii dintre ei definitiv, alţii doar temporar.
Unu din şapte copii are astăzi un părinte sau ambii plecaţi la muncă în străinătate. Nu multinaţionalele vor fi sursa de creştere a numărului de angajaţi în viitor, ci firmele antreprenoriale.
De la comerţ – opt din primele zece companii antreprenoriale sunt în comerţ, fie acesta de materiale de construcţii şi unelte, de energie, de combustibil, de electro-IT, de medicamente, de inputuri agricole sau de metale – firmele antreprenoriale sunt de acum chemate să meargă spre producţie.
Este nevoie de investiţii în cercetare şi dezvoltare. Trebuie reluată legătura cu institutele de cercetare care mai sunt în viaţă şi au trecut prin încercările tranziţiei. Există capacitate financiară la marile firme antreprenoriale pentru a susţine cercetarea şi producţia prin investiţii pe termen lung. Astfel, inclusiv cele mai bine pregătite minţi academice plecate aiurea vor găsi România atractivă.
„Ceea ce va conta va fi inteligenţa, pregătirea şi îndrăzneala fiecăruia”, scriam în 2010. Rămâne valabil, iar Ziarul Financiar va fi aici să deconteze aceste însuşiri în cifre şi topuri.
În 2004, la şase ani de la lansarea ziarului, aflaţi în căutarea unui produs prin care să ne diferenţiem în piaţa media de business, am realizat anuarul România 2010, în care ne-am imaginat cum va arăta România peste următorii şase ani. Câţi dintre „Vizionarii în business” de atunci sunt astăzi în Top 100?
Sorin Pâslaru, REDACTOR-ŞEF ZF