• Leu / EUR4.7556
  • Leu / GBP5.5125
  • Leu / USD4.2732
Tara de origine: România

Achiziţia Automobile Dacia de către Renault a reprezentat startul industriei auto moderne din România. Galerie foto

Ţara de origine: România. Brandul autohton Dacia, temelia celei mai mari companii din România, obţine 90% din cifra de afaceri din exporturi

18 dec 2018 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Producţia de la Mioveni merge pe pieţele externe atât din Europa, cât şi de pe alte continente ♦ Dacia are aproximativ 18.000 de angajaţi pe platforma de la Mioveni.

Cea mai mare companie din România, Dacia Automobile, cu afaceri de 5,1 miliarde de euro în 2017, îşi datorează mare parte din dezvoltare pie­ţe­lor externe, în condiţiile în care apro­xi­ma­tiv 93% din producţia uzinei de la Mioveni au mers anul trecut la export.

Brandul Dacia a fost „pus pe roate“ în 1966, odată cu construirea Uzinei de Auto­turisme de la Mioveni, demers care a avut la bază un acord între autorităţile române şi pro­ducătorul francez de auto­mo­bile Re­nault. Acordul prevedea asamblarea unui model Re­nault sub marca Dacia: Re­nault 12. Contractul a fost semnat pe 6 septembrie 1966, iar pe 16 septembrie ace­laşi an s-a luat decizia con­struirii uzinei la Coli­başi (numele localităţii Mio­veni de astăzi, în pe­rioada 1964-1966).

Uzina a fost ridicată pe ruinele unor clădiri existente încă din 1943 şi des­tinate la acea vreme fabricaţiei de mo­toare şi de echi­pamente pentru avioanele produse la uzina IAR de la Braşov. După război, aceste clădiri au fost folosite ca depozite de mu­niţii până în anul 1949, fiind apoi amenajate pentru reparaţia de loco­mo­tive. În 1963, uzina specializată în fabri­caţia de piese pentru autoca­mioane şi tractoare a de­venit Uzina de Piese Auto Coli­başi (UPAC). Cinci ani mai târziu, fosta UPAC s-a transformat în Uzina de Automobile de la Piteşti, iar pe 3 august 1968 au ieşit de pe linia de montaj pri­mele vehi­cule de pre­serie. În acelaşi an a fost pro­dusă prima Dacia 1100 sub licenţa Renault 8. Peste 37.000 de exem­plare au fost produse până la începutul anului 1972.

În 1973 a fost lansat mo­delul Dacia Break, primul dintr-o serie mai amplă de versiuni ale mo­delului de bază, dezvoltate pe parcursul următorilor ani.

La începutul anilor ’80, uzina, al cărei nume a fost schimbat între timp în Între­prinderea de Autoturisme Piteşti (IAP), producea 300 de vehicule pe zi, iar gama a evoluat odată cu lansarea unei versiuni stilizate a Daciei 1300, numită Dacia 1310.

Anul 1992 a adus Dacia 1309, un model derivat din 1310 Break, cu o platformă adaptată pentru transportul de marfă. Dacia 1309 era destinată în special exportului, în principal către piaţa chineză, producţia sa permiţând uzinei să depăşească situaţia dificilă de la începutul anilor ’90, marcată de prăbuşirea pieţei auto din România.

Sfârşitul anilor ’90 a adus privatizarea Dacia, printr-un acord încheiat între statul român şi Groupe Renault, referitor la preluarea a 51% din acţiunile companiei Automobile Dacia de către grupul francez. Contractul a fost semnat la Bucureşti pe 2 iulie 1999 şi prevedea fabricarea sub marca Dacia, în orizontul anului 2004, a unui vehicul de aproximativ 6.000 de dolari, destinat pieţelor emergente.

Achiziţia Automobile Dacia de către Renault a reprezentat startul industriei auto moderne din România, Dacia ajungând să reprezinte o industrie în sine. Francezii de la Renault nu numai că au păstrat cei aproape 14.000 de angajaţi de pe platforma de la Mioveni în momentul privatizării, dar chiar au extins numărul la 18.000. Tot Renault a investit puternic în formarea Renault Technologie Roumanie, cel mai mare centru de proiectare şi testare al grupului francez, după cel de la Paris. Astfel, în prezent Renault deţine în România toate compe­tenţele necesare proiectării de la zero a unui automobil.

În martie 2003 a fost lansat modelul Da­cia Solenza, iar în iunie 2004 a fost pre­zentat presei internaţionale modelul Logan, cel care a relansat practic brandul Dacia. Pentru a susţine dezvoltarea internaţională a mo­de­lu­lui în ţări precum Rusia, Columbia sau Iran, în 2005 la Mioveni a fost inaugurat cel mai mare centru logistic al grupului Renault de la acea vreme.

În paralel, pentru a răs­pun­de cererii comerciale, capacitatea de pro­ducţie a uzinei a fost majorată progresiv, ajun­gând la 350.000 de unităţi pe an în 2010.

Între timp, în 2008 Dacia a lansat mo­delul Sandero, devenit în scurt timp cel mai exportat vehicul produs la Mioveni. În 2010 apărea modelul Duster, primul sub brandul Dacia produs în peste un milion de unităţi.

Prin Dacia, francezii de la Renault ac­ti­vea­ză astăzi într-o industrie auto cu peste 210.000 de angajaţi şi care generează peste 25 de miliarde de euro anual. Anul 2017 a fost al cincilea an consecutiv în care com­pa­nia Automobile Dacia a înregistrat creştere a cifrei de afaceri, ajungând astfel la un bu­siness de 5,1 miliarde de euro, care i-a conso­lidat poziţia de cea mai mare companie din România.

 

Unde ajunge Dacia

Datele din 2017 arată că Franţa este cea mai mare piaţă de export pentru Dacia, urmată în top zece de Germania, Italia, Spania, Turcia, Maroc, Algeria, Marea Britanie, Polonia. România se situează pe locul 6 în topul ţărilor cumpărătoare de Dacia.

„Exportul este pentru noi o prioritate. Vehiculele marca Dacia sunt foarte apreciate atât în Europa, cât şi pe alte continente“, spunea în luna mai Liviu Bocşaru, director administrativ şi financiar al Automobile Dacia la acea vreme, înlocuit ulterior de Aurelia Leoveanu.

 

Campania „Ţara de origine: România“ îşi propune să spună poveştile a zece branduri autohtone care au rezistat de-a lungul timpului şi s-au extins peste graniţe.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Rompetrol