Tara de origine: România

Ţara de origine: România. Ceaiurile Fares, produse la Orăştie, ajung în Norvegia, Cipru, Ungaria şi Marea Britanie

12.12.2018, 18:54 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Fares se află pe primul loc în rândul brandurilor de pe piaţa locală a ceaiurilor, un teren pe care concurează atât cu mărci autohtone precum Plafar, cât şi cu branduri ale unor giganţi precum Unilever.

Cu afaceri de 65 de milioane de lei şi o cotă de 28%, Fares este liderul pieţei locale de ceaiuri, un domeniu estimat la circa 90 de milioane de lei în 2017, cu potenţial de a avansa până la 95 de milioane de lei anul acesta.

Brandul Fares şi-a început istoria în 1929 la Orăştie. Bazele mărcii se leagă însă de înfiinţarea primei farmacii din acest oraş hunedorean, sub numele „La Leul de Aur“, consemnată în anul 1697. 

Două secole mai târziu, la conducerea farmaciei a ajuns farmacistul Andrei Farago. El a fost cel care în 1929 a fondat firma „Digitalis, Prima Companie Română pentru Cultivarea Plan­te­lor Medicinale Orăştie“, premergă­toare actualei Fares.

Folosindu-se de ma­şini de tocare şi se­lec­tare şi de us­că­toa­re, sub în­dru­ma­rea far­ma­cis­tu­lui Farago, au fost co­mer­cia­li­zate ceaiuri, si­ro­puri şi uleiuri esen­ţiale din plan­te me­dici­na­le. Perioada inter­be­lică a adus primele ex­porturi, prin relaţii comerciale în Europa, dar şi în America de Nord.

În perioada comunistă, firma a fost in­clu­să în structura de stat numită Plafar, iar imediat după căderea regimului co­munist, în 1989, businessul fondat de Andrei Farago s-a desprins din forma de or­ga­nizare impusă de stat, devenind companie privată cu capital in­tegral româ­nesc. Obiectul principal de acti­vi­tate era la acea vreme fabricarea za­hărului, a pro­du­se­lor din cacao, a ciocolatei şi a produselor za­haroase, prelu­cra­rea cea­iului şi a cafelei, fa­bri­carea condi­mentelor, a pre­paratelor alimentare omo­genizate şi a ali­men­telor dietetice, precum şi a altor produse alimentare. 

Din acţionariatul La­bo­ra­toarelor Fares Bio Vital, compania care deţine brandul Fares, fac parte trei antre­pre­nori locali, pachetul majoritar fiind deţinut, potrivit datelor de pe site-ul listafirme.ro, de Silviu Socol (66%). Pe lângă el, din acţiona­riat fac parte şi Angela Sorina Negru (21%) şi Gabriela Adelina Hanciu (13%). În perioada 2011-2015, Fares a investit aproxi­mativ 2,5 milioane de euro în spaţiile de producţie din Orăştie, în utilaje şi logistică.

„Facem investiţii în spaţii de depozitare şi pro­duc­ţie, in­vestiţii în instruirea şi spe­cializarea perso­nalului, ana­lize de calitate. Produsele ajung la consumatorii finali prin reţeaua noastră de distribuţie. Lucrăm direct cu circa 6.000 de farmacii, magazine naturiste, magazine alimentare din comer­ţul tradiţional, precum şi cu lanţurile inter­na­ţionale de hiper şi supermarketuri“, spune Adelina Hanciu, brand manager la Fares Orăştie.

În prezent, Plafar (compania de stat care a înglobat brandul născut în Orăştie) se nu­mă­ră printre concurenţii Fares, pe o piaţă a cea­iurilor în care se mai găsesc branduri pre­cum Belin, Lipton, Twinings. În porto­fo­liul Fares se găsesc ceaiuri, uleiuri, siropuri, pulberi din plante, creme, capsule sau comprimate. 

Şi astăzi, plantele din care sunt făcute produsele Fares sunt cultivate pe câteva zeci de hectare de lângă Orăştie, locul în care a fost fondat businessul, continuând astfel filiera autohtonă a afacerii. 

De altfel, piaţa locală a ceaiurilor este dominată de companii româneşti, trei din primii cinci jucători fiind locali, în timp ce mărcile internaţionale îşi fac cu greu loc în topul preferinţei românilor.

Fares a ajuns în 2017 la un număr mediu de 365 de angajaţi, care produc anual peste 20 de milioane de cutii de ceai, potrivit unor date transmise anterior de companie.

 

Unde ajunge Fares

Produsele sub brandul Fares, făcute la Orăştie, ajung în mai multe ţări în afară de România, printre care Ungaria, Italia, Spania, Marea Britanie, Malta, Cipru, Grecia, Norvegia sau Belgia.

Şi în prezent, plantele din care sunt făcute produsele Fares sunt cultivate pe câteva zeci de hectare de lângă Orăştie, locul în care a fost fondat businessul.

 

 

Campania „Ţara de origine: România“ îşi propune să spună poveştile a zece branduri autohtone care au rezistat de-a lungul timpului şi s-au extins peste graniţe.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Rompetrol