• Leu / EUR4.6975
  • Leu / GBP5.3305
  • Leu / USD4.1192
Tara de origine: România

Compania cu acelaşi nume ca al mărcii - Rompetrol - a fost înfiinţată în 1974, ca operator internaţional pentru industria petrolieră din România.

Ţara de origine: România. Rompetrol a exportat produse petroliere în regiunea Mării Negre de 1,4 mld. dolari în primele nouă luni din 2018

21 dec 2018 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Prin activităţile sale la nivel de grup, Rompetrol conectează astăzi Marea Caspică, Marea Neagră şi, traversând Marea Mediterană, ajunge la Atlantic.

Între privatizări şi treceri din mâinile ac­ţionarilor români în cele ale kaza­hilor, între achiziţii locale şi expan­siu­nea în străinătate, grupul petrolier Rom­petrol a făcut din România un combustibil care i-a alimentat ascensiunea până la statutul de companie multinaţională cu activităţi diverse, de rafinare şi petro­chi­mie, retail, trading, upstream şi servicii in­dustriale. Rompetrol se situează astăzi în top pa­tru companii de pe piaţa locală după nu­mă­rul de benzinării, cu aproximativ 800 de staţii, dintre care circa 143 sunt benzinării pro­prii clasice, la care se adaugă staţii par­te­nere, dar şi baze interne sau staţii mobile.

Compania cu acelaşi nume ca al mărcii - Rompetrol - a fost înfiinţată în 1974, ca ope­ra­tor internaţional pentru industria petro­lie­ră din România, iar pentru următoarele do­uă decenii, brandul a fost prezent atât în România, cât şi în străinătate, prin lucrări de con­strucţie conducte, foraj, rezervoare de de­pozitare sau prin produsele de profil livra­te în ţări precum Algeria, Siria, Maroc, Ior­da­nia, Sudan, Ecuador, Angola, Egipt sau Turcia.

În 1993, compania a fost privati­za­tă prin metoda MEBO (trece­rea mijloacelor de producţie în pro­prietatea muncitorilor). În ace­laşi an, compania a înce­put lucrările de construcţie a pri­mei benzinării Rompe­trol, în Luduş, la circa 40 de kilo­metri de municipiul Târgu-Mu­reş. Lucrările au fost finalizate în 1995, dar, din cau­za schimbărilor legislative şi a in­fra­structurii defici­ta­re de apro­vizio­na­re, benzinăria a rămas închisă până în 1999.

În 1998, omul de afaceri Dinu Patriciu, alături de un grup de investitori, a achizi­ţio­nat compania. Un an mai târziu, Rompetrol a preluat rafinăria Vega din Ploieşti, construită în 1905 şi cu o capacitate anua­lă de 500.000 de tone de ma­te­rie primă anual. Rafinăria este cea mai veche din ţară încă în funcţiune, tre­când prin cele două războaie mon­diale: în primul a luat foc, iar în cel de-al doilea a fost unul din punc­tele luate în colimator.

În 2001, grupul a achiziţionat Petromi­dia, rafinărie situată pe malul Mării Negre, şi tot atunci a construit prima staţie din Bucu­reşti, Rompetrol Ghencea. Începând cu anul 2002, gru­pul şi-a extins prezenţa în Bulgaria şi Republica Moldova, prin deschiderea unor sub­sidiare locale şi începerea unor reţe­le lo­ca­le de distribuţie a carburanţilor produşi la Petromidia.

Anul 2003 a adus un nou logo pentru Rompetrol, la finalul unui proces care a cos­tat un milion de euro. Din 2004, acţiunile Rompetrol Rafinare - companie din grupul Rompetrol - se tranzacţionează la Bursa de Valori Bucureşti.

Următorii ani au fost marcaţi în principal de înfiinţarea de reprezentanţe ale companiei ro­mâneşti în ţări precum Albania, Rusia sau Ucraina, Turcia, unele dintre ele fiind închise între timp.

În 2007, compania naţională de petrol şi gaze din Kazahstan KazMunayGas a demarat procesul de achiziţie a Rompetrol, încheiat în anul 2009. În acelaşi an, apăreau primele staţii Rompetrol în Franţa.

În 2014, grupul Rompetrol a început trecerea spre o nouă identitate, schimbându-şi numele în KazMunayGas International, dar păstrând brandul Rompetrol. Kazahii au anunţat, la sfârşitul anului 2016, că vând jumătate din companie către chinezii de la China Energy Company Limited (CEFC), tranzacţie care însă a picat. CEFC, unul dintre cele mai mari conglomerate din China, urma să deţină o participaţie de 51% în cadrul KMGI, dar problemele financiare apărute anul acesta au schimbat situaţia.

Prin activităţile sale la nivel de grup, Rompetrol conectează astăzi Marea Caspică, Marea Neagră şi, traversând Marea Mediterană, ajunge la Atlantic. Cel mai important activ rămâne rafinăria Petromidia Năvodari, ajunsă la o capacitate de cinci milioane de tone de materii prime procesate, la capătul mai multor serii de investiţii, care au transformat-o în cea mai mare unitate de profil din România.

Unde ajunge Rompetrol

♦ În prezent, brandul Rompetrol ajunge în 11 ţări unde compania îşi desfăşoară activităţile. Benzinării Rompetrol există în România, Bulgaria, Moldova, Georgia, Spania, Bulgaria.

♦ Divizia de foraj şi servicii la sondă a realizat proiecte în nordul Africii, Europa, Asia şi America Centrală, în ţări precum Egipt, Siria, Libia, Irak, Kazahstan, Ecuador, Algeria, Iordania, Kuweit, Maroc, Sudan, India şi Grecia.

♦ Prin Rompetrol Rafinare, grupul a înregistrat exporturi de produse petroliere în valoare de 1,42 mld. dolari în primele nouă luni din 2018, cu circa 66% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

♦ Rompetrol este prezentă la export prin carburanţi de la rafinăria Petromidia, produse de nişă (precum sulf sau cocs), solvenţi de la rafinăria Vega, polimeri şi echipamente industriale prin Rominserv Valves Zalău, companie din cadrul grupului.

 

Un brand de peste 40 de ani

De-a lungul anilor, nu doar logo-ul Rompetrol a trecut prin schimbări, ci şi sloganurile ataşate acestuia. „E vremea petrolului”, „Greu de bătut”, „Te conectăm cu oaza petrolului” sunt câteva din devizele companiei, menite să ilustreze schimbările socio-politice prin care a trecut grupul de-a lungul timpului, tranziţiile şi crizele economice.

„Rompetrol este o sursă de energie care începe cu extracţia ţiţeiului, transformarea acestuia din materie primă în produse petroliere, iar în final furnizarea de carburanţi prin reţeaua proprie de benzinării. În cei peste 40 de ani de viaţă, brandul a continuat să crească”, spune Gabriela Budişteanu, chief marketing officer la KMG International.

Primele logo-uri Rompetrol au fost desenate de unul dintre inginerii geologi ai companiei din acea perioadă, pe hârtie milimetrică, şi era doar numele Rompetrol, fără alte elemente grafice. După privatizarea companiei deţinătoare a brandului Rompetrol, când afacerea s-a diversificat şi s-a extins prin adăugarea rafinăriilor Petromidia şi Vega, logo-ul Rompetrol s-a „îmbogăţit” cu primul său element grafic, inspirat de trei conducte de energie, în galben şi negru. În 2003, a apărut floarea Rompetrol, o stilizare a florii numite crăiţă.

Intrarea KMG International în 2007 în viaţa brandului Rompetrol a adus nu doar o expansiune a liniilor de business, ci şi o reinterpretare a imaginii. După 2012, brandul a intrat într-un proces de rebranding, care, în câţiva ani, s-a transpus în primul an de profit al grupului KMG International din etapa economică post-decembristă.

 

Campania „Ţara de origine: România“ îşi propune să spună poveştile a zece branduri autohtone care au rezistat de-a lungul timpului şi s-au extins peste graniţe.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Rompetrol