ZF TechDay

ZF Tech Day. Ana Ciobanu, startup programs manager, Orange Fab România: De anul acesta începem să colaborăm cu Orange Ventures. Start-up-urile tech româneşti au poarta deschisă acum către fondul de investiţii al grupului

19.10.2023, 00:07 Autor: Ioana Nita

De la lansarea Orange Fab în România în 2017 şi până în prezent, în cadrul programului au intrat în total 50 de start-up-uri.

Orange Fab, programul dedicat start-up-urilor de tehnologie din cadrul Orange, cel mai mare jucător de pe piaţa de telecomunicaţii din România, va începe să colaboreze de anul acesta cu Orange Ventures, braţul investiţional al grupului francez, care caută să finanţeze în principal start-up-uri mature aflate în etape în care au nevoie de runde de investiţii de serie A, B sau C, dar şi start-up-uri aflate în stadii mai incipiente care au modele de business sustenabile. Prin intermediul Orange Fab, operatorul telecom caută soluţii tech care să vină în completarea serviciilor şi produselor sale, iar de la lansarea programului pe plan local în 2017 şi până în prezent, Orange Fab a ajuns la 50 de start-up-uri cu care colaborează.

„Un element de noutate pe care îl vom aduce începând cu acest an este colaborarea cu cei de la Orange Ventures, vehiculul de finanţări din cadrul grupului Orange, care este în căutare activă de start-up-uri pe care să le finanţeze. Practic, ei caută start-up-uri mature cu posibilitate de scalare mare şi noi vom fi punct de contact şi pentru această oportunitate care va fi deschisă tuturor start-up-urilor de tehnologie, dar în special celor care vin în completarea serviciilor şi produselor Orange – start-up-uri care vin pe partea de conectivitate, reţea 5G, partea de dezvoltare digitală“, a spus în cadrul emisiunii ZF Tech Day Ana Ciobanu, startup programs manager la Orange Fab, adăugând că deşi Orange Ventures se adresează în principal start-up-urilor mature, colaborarea cu braţul investiţional al grupului Orange reprezintă o poartă deschisă pentru start-up-urile tech din România. „Cei de la Orange Ventures au fost săptămâna trecută în România ca să lanseze această invitaţie la dialog pentru start-up-urile de la noi din ecosistem“, a punctat ea.

În România sunt puţine start-up-uri tech care au ridicat până acum runde de finanţare de serie A, B sau C, majoritatea start-up-urilor fiind în zona de „early stage“.

Strategia de investiţii a Orange Ventures se concentrează pe patru mari categorii în funcţie de zonele din care provin proiectele – „Global Growth“, „Middle East & Africa Growth“, „Middle East & Africa Seed“ şi „Impact“. Categoria „Global Growth“ se adresează start-up-urilor tech din America şi Europa care dezvoltă soluţii software ce au un potenţial mare de creştere în zonele de expertiză ale Orange şi nu numai. În cadrul acestei categorii sunt vizate start-up-uri care activează în domeniile networks & IT, digital enterprise, cybersecurity, fintech, e-health, B2C & marketplace, content, gaming & VR, şi care se află în etape de creştere accelerată, având nevoie de runde de finanţare de serie B sau C, conform datelor de pe site-ul Orange Ventures. În schimb, categoria Impact vizează start-up-urile din Europa care se află în etapa seed sau care au demonstrat care este potenţialul de dezvoltare. Aceste start-up-uri trebuie să aibă modele noi de business, sustenabile, cu impact pozitiv asupra mediului sau în zona CareTech.

Până în prezent, Orange Ventures a investit în aproape 50 de start-up-uri la nivel global, din care pe şase le-a şi cumpărat.

În România, Orange Fab a fost lansat în 2017, iar până în prezent, în cadrul programului au intrat în total 50 de start-up-uri tech. Ana Ciobanu a preluat funcţia de Startup Programs Manager în cadrul Orange Fab România anul acesta, în luna iunie, având o experienţă de peste 15 ani în ecosistemul local de start-up-uri, ocupând de-a lungul acestor ani mai multe poziţii în diferite organizaţii – acceleratoare de start-up-uri, agenţii de dezvoltare regională şi camere de comerţ.

„Suntem alături de cei din ecosistem, printr-un program corporate mai aparte, având în vedere că Orange România a fost prima corporaţie care a adus genul acesta de program pe piaţa de la noi. Programul de acelerare a start-up-urilor este puţin diferit de cele clasice. Nu este un program în care se intră în cohortă şi se merge la un anumit tip de cursuri sau de workshop-uri obligatorii, ci este un program care se bazează pe parteneriate de tehnologie prin care noi sprijinim start-up-urile care intră în program să fie cât mai aproape de clienţi, să îşi testeze produsele, să beneficieze de acces la conectivitate din partea Orange şi să aibă acces la diferite tehnologii noi, cum este, spre exemplu, şi tehnologia 5G“, a precizat Ana Ciobanu.

Orange Fab România face parte dintr-o reţea extinsă de acceleratoare la nivelul Europei, din care fac parte 20 de Orange Fab-uri şi care sprijină start-up-urile din celelalte ţări să scaleze pe diferite pieţe. „Practic, omologii noştri din celelalte ţări acţionează ca un fel de landing pad-uri pentru start-up-urile din Orange Fab România, facilitându-le accesul la informaţii referitoare la piaţă şi la eventuali clienţi“, a completat ea, menţionând că programul de accelerare Orange Fab este deschis pe tot parcursul anului.

„Este un program care se aşează pe zece verticale, printre care pot să menţionez Smart Retail, Media and Entertainment, parte de Security, parte de IoT, Smart City, Digital Education şi nu, în ultimul rând, partea de reţele ale viitorului. De asemenea, pe lângă acest apel general dedicat start-up-urilor, avem, în funcţie de tendinţele de pe piaţă sau în funcţie de nevoile clienţilor noştri, anumite apeluri specifice, cum a fost, de exemplu, apelul pentru 5G, pe care l-am finalizat în 28 septembrie printr-un demo day. A fost un apel care a debutat în luna aprilie şi a fost puţin diferit faţă de ce am făcut până acum, deoarece a fost în colaborare cu cele două laboratoare 5G pe care Orange le-a dezvoltat - unul în Bucureşti, în parteneriat cu Universitatea Politehnică şi unul în Iaşi, împreună cu Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi şi cu Continental Automotive România.“

În cadrul apelulul 5G al Orange Fab au fost selectate în program şase start-up-uri - AI Vision (platformă de analiză video bazată pe AI ce foloseşte date de la camere video pentru a identifica peste 26 de clase de obiecte precum foc, arme ori violenţă, având posibilitatea să anonimizeze prin blurare persoane şi vehicule în live stream-uri sau videouri), Agora Robotics (companie deep tech care dezvoltă roboţi mobili autonomi pentru managementul depozitelor şi procesele logistice), Cautcurier.ro (platformă inovatoare pentru piaţa de curierat din România, ce oferă clienţilor posibilitatea de a reduce numărul de retururi pentru produsele deteriorate din cauza transportului sau a manipulării defectuoase), IRIS Robotics (care a dezvoltat software pentru controlul de la distanţă al roboţilor umanoizi printr-o soluţie VR), Trading Line (ce oferă soluţii integrate de logistică şi control la distanţă pentru navele de marfă, fie ele autonome sau semi-autonome) şi Soft Tehnica (dezvoltator de produse software cu portofoliu extins de servicii, de la e-commerce, semnatură electronică, software de management al afacerilor, aplicaţii mobile, e-learning, soluţii personalizate pentru administraţia publică, custom software şi aplicaţii bazate pe AR, AI şi VR).

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday