ZF TechDay

ZF Tech Day. Ana Maria Stancu, fondatoarea RoboHub, şi Alex Mălureanu, cofondator Ascendia: Profesorii au nevoie de formare în AI, pentru că de acum înainte de folosirea acestor unelte va depinde competitivitatea unei naţiuni

27.02.2024, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

„Profesorii au nevoie de un pic de ghidare, trebuie să ţinem cont şi de faptul că până acum instituţiile statului n-au făcut nimic în acest sens şi avem aproximativ un an de când avem acest şoc cu inteligenţa artificială generativă şi practic i-am lăsat pe toţi cumva să se descurce singuri, ceea ce nu este tocmai OK“, a spus Ana Maria Stancu.

Profesorii ar trebui să beneficieze cât mai rapid de cursuri de formare în care să înveţe cum funcţionează şi cum sunt utilizatele platformele bazate pe inteligenţa artificială (AI) pentru ca şi ei să fie capabili să transmită mai departe către elevi aceste informaţii - pentru că de abilitatea educatorilor şi a copiilor de a folosi AI va depinde competitivitatea României.

„Zona aceasta de inteligenţă artificială este ceva extrem de puternic, care va avea impact la nivel de societate, nu doar la nivel de domeniu. Cheie în a pregăti populaţia pentru utilizarea uneltelor de AI este formarea. Eşti obligat să faci formare pentru întreaga populaţie - de ce? Pentru că vrei să fii competitiv la nivel internaţional. Este important să ajungi la profesori extrem de repede pentru că ei pregătesc generaţiile  viitoare. Este esenţial să pornim acest demers de formare cât de repede putem pentru a avea un viitor real şi nu a avea un viitor determinat de alţii care adoptă tehnologiile şi le folosesc aşa cum trebuie în contextul societăţilor din care fac parte“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Alex Mălureanu, cofondator şi director de marketing al companiei ed-tech Ascendia.

Alex Mălureanu, cofondator & CMO, Ascendia: Este important să ajungi la profesori extrem de repede pentru că ei pregătesc generaţiile  viitoare.

 

„Şi atunci profesorii au nevoie de un pic de ghidare, trebuie să ţinem cont şi de faptul că până acum instituţiile statului n-au făcut nimic în acest sens şi avem aproximativ un an de când avem acest şoc cu inteligenţa artificială generativă şi practic i-am lăsat pe toţi cumva să se descurce singuri, ceea ce nu este tocmai OK“, a declarat şi Ana Maria Stancu, fondatoare a RoboHub şi CEO al Bucharest Promo Robots, un integrator de roboţi umanoizi şi de servicii care oferă şi servicii de training şi de consultanţă în integrare digitală.

În acest context, Ascendia împreună cu Bucharest Promo Robots/RoboHub au organizat un curs despre AI pentru profesori pentru a testa interesul pentru subiect şi pentru a finaliza structura „lecţiei“.

„Noi ce ne-am dorit foarte mult cu acest curs a fost nu să le spunem profesorilor să nu aibă încredere în astfel de platforme, ci să le explicăm cum funcţionează ele în spate. Practic, le-am explicat mecanismul a ceea ce înseamnă machine learning, învăţarea automată, că este vorba despre o statistică la un nivel mult mai complex. Le-am afişat inclusiv cum arată o platformă de machine learning low-code, care foloseşte blocuri de cod, ceea ce înseamnă că poţi programa fără să ştii să scrii cod propriu-zis“, a spus Ana Maria Stancu.

„Noi am prezentat generatorul de lecţii şi de cursuri bazat pe inteligenţă artificială din Livresq. Livresq este un creator de astfel de materiale educaţionale. Ca să aveţi o dimensiune a fenomenului, în Livresq avem deja peste 120.000 de cadre didactice, care folosesc constant acest editor, care include AI, ca să creeze materiale educaţionale pentru varii nevoi. Ce e cu generatorul ăsta? Evident, are în spate varii soluţii bazate pe AI, inclusiv ChatGPT. Sunt două părţi principale care se întâlnesc în generatorul acesta. Una este partea de conţinut - despre ce vrei să vorbeşti, ce anume vrei să generezi. Şi pe partea cealaltă - profilarea pentru elevi de ce vârstă şi cu ce interese generezi conţinutul“, a explicat Alex Mălureanu.

Guvernul ar trebui să ofere rapid cursuri de formare în AI pentru profesori, dar într-o formă mai „suplă“ faţă de modelul actual, consideră Ana Maria Stancu.

„Noi ne-am propus să continuăm aceste cursuri pentru că ni se par foarte importante şi atâta timp cât avem feedback din teren de la profesori care ne scriu că ar fi vrut să vină şi ei dar nu au reuşit şi feedback că a fost ok şi oamenii au înţeles despre ce este vorba, vrem să le continuăm pentru că noi credem că este nevoie de ele chiar dacă se vor organiza cursurile de către ministeriu. Noi facem foarte multe training -uri pentru profesori, însă în formula în care este acum ghidul pentru cursurile pentru profesori, noi nu vom aplica pentru a oferi asemenea cursuri pentru profesori (cu costuri suportate de Ministerul Educaţiei - n. red.) pentru că nu ni se par relevante, nu ni se par foarte practice şi în opinia mea o să rămânem tot acolo unde suntem şi când se vor termina (acele cursuri - n. red.). Pentru că o să avem nişte profesori care vin din obligaţie şi formatorii care o să tragă de ei ca să-şi ia banii pe training -urile respective. Ceea ce ne dorim este să lansăm, cred că în martie, este platforma noastră de cursuri cu roboţi, realizată pe platforma Livresq“.

 

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday