ZF TechDay

ZF Tech Day. Aurel Neţin, country manager la Lenovo România: „Vedem o scădere de 3% în piaţa de PC-uri şi o scădere mult mai accentuată pe piaţa de tablete. Există potenţial, dar nu cred că se poate atinge nivelul din 2020 - 2021“

14.07.2022, 00:07 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Piaţa locală de PC-uri şi tablete a scăzut în primul trimestru al anului 2022 faţă de anul trecut, dar este mult mai mare faţă de 2019. Practic, în 2019, 2020 şi 2021 am avut o creştere agregată de 12% pe an.”

Piaţa de PC-uri (desktop şi laptop) şi de tablete a înregistrat o scădere în primul trimestru al anului 2022, după ce în ultimii doi ani şi jumătate cererea din ce în ce mai mare pentru astfel de produse – generată de digitalizarea accelerată de pandemia de COVID-19 - a dus piaţa de profil la o creştere de circa 12% pe an, în ultimii doi ani, a spus în cadrul emisiunii ZF Tech Day Aurel Neţin, country manager al subsidiarei locale a Lenovo, care conduce piaţa de PC-uri.

„Vedem o scădere de aproape 3% în piaţa de PC-uri şi o scădere mult mai accentuată pe piaţa de tablete. Trebuie să ţinem cont că în primul trimestru din acest an piaţa de PC-uri şi tablete a scăzut faţă de anul trecut, dar totuşi este mult mai mare faţă de 2019, înainte să înceapă pandemia. Deci, practic, în 2019, 2020 şi 2021 am avut o creştere agregată de 12% pe an”, a spus Aurel Neţin.

El a explicat că trendul de scădere al pieţei de PC-uri era aşteptat în rândul jucătorilor de profil care produc, distribuie, furnizează şi vând astfel de produse, având în vedere că populaţia deţine deja astfel de dispozitive.

„Este o scădere care trebuia să se întâmple. Scăderea nu ne sperie atât de mult, iar dacă ne gândim, la nivel mondial, în aceşti doi ani şi jumătate a crescut baza instalată cu 150 de milioane de PC-uri. În trimestrul I al acestui an, piaţa de PC-uri din România a scăzut, comparativ cu trimestrul I al anului 2021, dar piaţa tot este cu 5% mai mare faţă de anul 2019.”

Aurel Neţin a menţionat că şi proiectele dezvoltate de Ministerul Educaţiei au contribuit la creşterea cererii de tablete şi PC-uri în ultimii doi ani.

„În România, anul trecut sau acum doi ani, pentru un proiect al Ministerului Educaţiei s-au adus stocuri foarte mari de tablete - dar acele stocuri s-au mişcat abia la începutul acestui an. În România, piaţa de tablete a înregistrat o scădere de aproximativ 5%, interesul a scăzut, dar există în continuare proiecte, chiar în această perioadă încep să apară proiecte care conţin şi tablete - vorbim de 5.000 - 10.000 - 20.000 de tablete. Există potenţial, dar nu cred că se poate atinge nivelul la care am ajuns în urmă cu doi ani.”

De asemenea, dacă în ultimii doi ani şi jumătate oamenii cumpărau orice PC sau tabletă găseau disponibile în magazinele fizice sau online, în prezent, consumatorii au migrat spre produse premium.

Lumea s-a orientat acum spre echipamente mai scumpe, echipamente premium. Şi în continuare segmentul de gaming este în creştere, se vând echipamente premium şi stăm bine pe partea de staţii grafice – lumea vrea putere de procesare mai mare. Iar produsele de calitate trebuie să fie însoţite de servicii de calitate. Noi am încercat să ieşim din zona de produse entry şi ne concentrăm pe zona de tablete premium”, a mai spus Aurel Neţin.

Alte dispozitive care sunt căutate în prezent de consumatorii români sunt staţiile grafice, monitoarele şi produsele de colaborare smart, având în vedere că oamenii s-au obişnuit să lucreze de acasă şi caută să îşi desfăşoare munca cât mai simplu.

„Oamenii şi-au schimbat obiceiuri, au văzut că pot să lucreze de acasă şi companiile au văzut că angajaţii pot să fie productivi chiar dacă nu lucrează de la birou. Vrem să creştem în zona de visuals pentru că e nevoie de monitoare, staţii grafice, servicii – Lenovo Premium Care unde avem o gamă largă de servicii. Divizia de servere este pentru prima dată, la nivel mondial, profitabilă şi creşte în continuare. Şi avem un portofoliu complet de soluţii de colaborare smart.”

 

Ce a mai spus Aurel Neţin la ZF Tech Day

Am avut doi ani în care nu am putut livra conform cererii din piaţă şi a fost ceva între agonie şi extaz. Extaz în urma cererii uriaşe pe care am înregistrat-o atât în ceea ce priveşte PC-urile, tabletele; şi agonie pentru că nu am putut livra cât să acoperim cererea extraordinar de mare generată de situaţia pandemică care a schimbat foarte multe în viaţa noastră.

În schimb, s-a dovedid că acea globalizarea - la care s-a lucrat timp de trei decenii - este reprezentată de un lanţ de aprovizionare cu multe slăbiciuni. Companiile s-au străduit să reducă costurile, să meargă în zone cu costuri mici de producţie, să eficientizeze lanţurile de aprovizionare, iar în condiţiile pandemiei s-a dovedid că este o rotiţă slabă în acest proces economic. Astfel, acum are loc „marea recalibrare”, adică dorinţa companiilor de a readuce la origini fabricile de producţie, astfel încât să fie mai agile şi flexibile în ceea ce priveşte livrarea de produse.

Aici vorbim de o lipsă de componente, pentru că cererea crescută de produse a dus la o lipsă de componente, în condiţiile în care această digitalizare a făcut ca aproape tot ce este în economie să aibă nevoie de componente electronice. Pentru că industria de profil începuse să aibă aceste probleme înainte de pandemie, adică eram uşor afectaţi deja ca şi industrie, dar nu atât de profund. Iar pe lângă lipsa de componente au apărut problemele legate de logistică, pentru că s-a întârziat foarte mult livrarea – n-au fost vapoare, nu au fost containere, nu a fost forţă de muncă.

Anul trecut l-am încheiat cu rezultate excepţionale. Lenovo a încheiat anul trecut cu 72,6 miliarde de dolari, o creştere de 16% an la an, o companie care era undeva la 50 de miliarde de dolari.

Scăderea este normală, era aşteptată o scădere în piaţa de consumer, în sistemul educaţional - pentru că dacă ne gândim la sistemul educaţional, o scădere majoră este pe tablete şi pe Chromebook-uri care nu sunt foarte prezente în România, dar sunt foarte folosite în sistemul de educaţie la nivelul global, la nivel internaţional piaţa de Chromebook-uri a scăzut cu 60%, adică a scăzut dramatic pentru că acum copiii se duc la şcoală fizic. Dar am văzut o uşoară creştere în comercial - datorită cererii din ce în ce mai mari în vederea celebrului fenomen de digitalizare de care vorbeşte toată lumea.

Acum se livrează, nu mai e criza de componente, dar acum întârzierile sunt foarte mari pentru că transportul este mai greu, în urma conflictului armat de lângă graniţa României. Transportul aerian e foarte scump pentru că trebuie să ocolească o anumită zonă, trenul care venea prin Est caută rută alternativă.

Există această presiune a unor companii de a readuce angajaţii la birou. Dar s-ar putea ca anumiţi oameni să decidă să nu mai vină la birou sau să îşi dea demisia dacă sunt chemaţi la birou. În aceste condiţii, noi considerăm că echipamentele pe care le oferim rezolvă problemele atât la nivel mic, cât şi la nivel mare - companii mari care pot să organizeze conferinţe fără să aibă probleme în cele mai bune condiţii atât prin imagine, cât şi sunet.

Românii îşi doresc tehnologie, dar îşi doresc produse, nu servicii.

Obiective pentru 2022: să ne păstrăm şi chiar să ne întărim poziţia de lider pe piaţa de PC-uri într-o competiţie destul de acerbă în România. Suntem lideri în piaţa de tablete şi vrem să continuăm tot aşa. Vrem să creştem în zona de staţii grafice şi în zona de ataşare a serviciilor la produsele vândute. Şi să creştem echipa, să creştem oamenii din companie – să le dezvoltăm aptitudinile, skillurile, pentru a fi pregătiţi pentru viitor.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday