ZF TechDay

ZF Tech Day. Bogdan Ivaşcu, country manager, ASUS România: Cererea de laptopuri s-a menţinut la nivelul anului trecut, iar valoarea achiziţiilor a crescut

20.10.2022, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

♦„Suntem numărul unu pe laptopuri - unu din patru laptopuri vândute în România a fost ASUS, iar pe segmentul laptopurilor de gaming cam unu din două laptopuri vândute în România a fost produs de noi“.

Cererea pentru laptopuri s-a păstrat în primele trei trimestre din acest an la un nivel apropiat cu cel din 2021, în timp ce valoarea  a fost mai mare.

„Până în momentul de faţă, cu datele pe care le avem putem spune că a fost un an neobişnuit pentru piaţa de IT. Au fost foarte multe evenimente din afara pieţei care au afectat mersul lucrurilor şi una peste alta a fost un an foarte greu de anticipat şi de planificat. Avem şi nişte cifre de vânzări până la nivelul trimestrului 3. În ciuda evenimentelor despre care spuneam şi care ne-au afectat în toate privinţele - că vorbim de război, că vorbim de sfârşitul pandemiei sau de continuarea ei într-o formă sau alta - piaţa de IT în cifre nu pare să înregistreze un impact prea mare, în sensul în care o scădere de doar 10% după primele trei trimestre nu părea de anticipat în prima parte a anului, după începutul războiului. Părea cumva că o să fie mai grav. Însă rezultatele de până acum arată doar o scădere de 10% în privinţa importurilor, a produselor aduse în piaţă, iar în privinţa vânzărilor efective - practic acolo unde măsurăm şi cererea - se constată că este o cerere cam la acelaşi nivel cu anul trecut până la nivel de trimestrul 3, iar în valoare se constată că s-a cheltuit mai mult pe laptopurile cumpărate în acest an“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Bogdan Ivaşcu, country manager pentru compania taiwaneză ASUS în România.

El a adăugăt că producătorul din Taiwan şi-a păstrat poziţia de lider pe piaţa locală de PC-uri. „Suntem la nivel de trim. 3 în continuare, pe aceeaşi poziţie pe care am avut-o şi anul trecut. Am făcut mari eforturi să ne menţinem această poziţie din cauza dificultăţilor de care vorbeam anterior. Aceasta înseamnă că suntem numărul unu pe laptopuri - unu din patru laptopuri vândute în România a fost ASUS, iar pe segmentul laptopurilor de gaming cam unu din două laptopuri vândute în România a fost produs de noi. Per total, pe segmentul de PC-uri, pentru că vorbim şi de laptopuri, de desktopuri şi de tot ce înseamnă dispo­zitive IT, până acum suntem pe locul numărul doi.“

Spre deosebire de alţi ani cererea a venit şi din partea sectorului public, a adăugat Ivaşcu. „Este o uşoară schimbare în publicul care a căutat aceste dispozitive, în sensul în care se observă o mişcare mai bună şi în zona guvernamentală, a instituţiilor publice şi de învăţământ, unde există şi câteva proiecte la nivel european pentru digitalizare şi îmbunătăţirea infrastructurii. O cerere susţinută a venit şi din sectorul privat, cred că sunt multe firme care încearcă să-şi consolideze infrastructura de IT şi de aceea în momentele în care din punct de vedere social au fost mai multe tulburări - apropo de vestea războiului şi tot ce a fost imediat după - scumpiri şi aşa mai departe - sectorul privat a fost cel care a susţinut cererea constantă, spre deosebire de alţi ani în care poate componenta de retail sau consumer era mult mai stabilă şi cea probabil care ducea grosul vânzărilor.“

Ce a mai declarat Bogdan Ivaşcu, country manager, ASUS România în cadrul emisiunii:

⇒ Se vorbeşte de inflaţie, se vorbeşte de nesiguranţă economică, socială şi aşa mai departe. În schimb în privinţa cererii de dispozitive de calcul de PC-uri vedem un mare volum în zona de dispozitive cu putere de procesare mai mare, putere de calcul mai mare, şi iarăşi o zonă în care cererea a crescut foarte mult este zona de dispozitive cu ecran OLED, acolo unde noi deja am început să aducem de anul trecut produse şi am reuşit să şi extindem prezenţa acestui ecran în portofoliul nostru. Nu am fost dezamăgiţi de această mişcare pentru că piaţa într-adevăr înregistrează aici o cerere în creştere. De fapt, dacă este să urmărim anumite studii, se pare că şi datorită pandemiei dar şi a proceselor de digitalizare, timpul petrecut de un individ în faţa calculatorului s-a dublat faţă de perioada anterioară pandemiei. Potrivit unor alte statistici efectele nocive asupra vederii asociate cu utilizarea îndelungată a ecranului au crescut cam cu 30-40%. De aceea şi mutarea noastră de a extinde ecranele OLED în portofoliul nostru, am venit în întâmpinarea acestei cereri. A fost cumva o evoluţie anticipată, dar nu ştiam evident ce avea să se întâmple.

⇒ S-a observat o cerere foarte mare pe puteri mari de procesare şi dacă ar fi să extind un pic pe performanţe ridicată, dispozitive cu o performanţă ridicată. Iar aici iarăşi am fost surprinşi oarecum să vedem că laptopurile noastre cu două ecrane au fost iarăşi bine primite, suntem deja la ediţiile 2 şi 3 ale seriilor cu două ecrane. Asta înseamnă că în continuare este cerere în creştere aici şi asta ne-a surprins în mod plăcut.

⇒  Planul pentru trimestrul 4 este planul standard. Am spus de la început că este foarte greu să estimăm tot ce se întâmplă în acest an. Ne-a fost greu până acum, ne va fi greu probabil să estimăm şi în continuare. Avem un plan ca pentru orice an pentru trim. 4, este planificată şi campania de Black Friday în care vom participa. În momentul de faţă suntem în discuţii. Într-adevăr pentru acest trimestru vorbim de ceva nou în privinţa posibilităţilor de aprovizionare pentru că cel puţin începând cu sfârşitul trimestrului al doilea se observă dificultăţi în această zonă, dificultăţi la nivel mondial nu doar în România. Pe întreg lanţul logistic şi de aproximare sunt anumite sincope. Într-adevăr pentru trim. 4 avem acest specific, însă ne aşteptăm la vânzări bune. Dacă ar fi să discutăm despre cifrele pe întreg anul, cred că faţă de anul trecut vom avea o uşoară scădere undeva până în 10 la sută . Am spus că până la nivel de trim. 3 în privinţa vânzărilor, a cererii se observă cam aceeaşi cerere, însă cred eu că până la sfârşitul anului se va înregistra o uşoară scădere. Ne-am dori să avem poate aceleaşi vânzări ca anul trecut dar tare mi-e că vom fi afectaţi de contextul social şi economic prezent.

 

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday