ZF TechDay

ZF Tech Day. Florin Popa, director B2B al Orange România: Veniturile Orange din servicii în segmentul B2B au crescut cu 6% în 2021. A fost un an bun, cu mai multe proiecte mai mici, şi în sectorul privat şi în cel public

11.03.2022, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

„În 2021 aş spune că mai degrabă soluţiile pe care şi le-au dorit companiile au fost legate de o nevoie continuă de digitalizare şi aş spune de adopţie de tehnologie legată atât de productivitatea angajaţilor, cât şi de acoperirea nevoilor diverse pe care le-au avut în acest mediu hibrid de lucru“

Anul 2021 a fost unul de creştere pentru divizia de business a Orange, liderul pieţei locale de telecom, creştere care a fost generată de mai multe proiecte mai mici derulate atât cu clienţi din mediul privat cât şi din sectorul public.

„Veniturile din servicii B2B pe care noi le-am facturat în 2021 au crescut cu 6 la sută faţă de anul 2020. Pentru segmentul de IT&C, de soluţii de digitalizare am observat o creştere chiar mai bună - de 8 la sută, deci un an bun una peste alta şi un an în care chiar dacă nu am mai avut proiecte la fel de mari, ca în primul an de pandemie, când au fost câteva proiecte cu adevărat mari ca valoare şi ca volum, anul acesta am continuat să creştem din proiecte mai mici, mai multe proiecte cu mai multe companii şi/sau autorităţi pentru că şi sectorul public a continuat să rămână dinamic, care ne-au condus la aceste cifre de creştere“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Florin Popa, director B2B al Orange România.

Deşi marcat, la fel ca 2020, de criza sanitară, 2021 a fost unul diferit pe piaţa de soluţii IT&C, a explicat reprezentantul Orange. „Întorcându-mă la la ce s-a întâmplat în 2021, aş spune că a fost un an uşor diferit. Deşi am avut aceeaşi incertitudine în mediul economico-social în continuă schimbare datorate crizei sanitare, pentru noi cumva au evoluat lucrurile aşa cum spuneam diferit datorită faptului că dacă în 2020 contextul a fost dominat de achiziţii - aş zice pentru continuitatea afacerii - pentru majoritatea companiilor, în 2021 aş spune că mai degrabă soluţiile pe care şi le-au dorit companiile au fost legate de o nevoie continuă de digitalizare şi aş spune de adopţie de tehnologie legată atât de productivitatea angajaţilor, cât şi de acoperirea nevoilor diverse pe care le-au avut în acest mediu hibrid de lucru. La nivelul pieţei de conectivitate, noi am făcut eforturi semnificative atât pentru extinderea reţelei, cât şi pentru dezvoltarea capabilităţilor de a obţine viteze şi lăţimi de bandă cât mai cât mai mari atât pentru consumatorii persoane fizice, cât şi pentru businessuri. Şi aici am făcut paşi semnificativi în 2021. În zona pieţei de IT&C am venit în sprijinul partenerilor noştri cu soluţii şi consultanţă legate de nevoia de digitalizare. Companiile au avut nevoie în special să-şi securizeze conexiunile şi infrastructura lor, au avut nevoie de infrastructură de cloud şi de lucru colaborativ pentru ca angajaţii lor să poată lucra de oriunde.“

Anul a fost marcat de numeroase proiecte interesante, chiar dacă acestea nu au fost la fel de mari ca proiectele din 2020, a adăugat Florin Popa.

„O să menţionez proiectul spre exemplu de la Compania de Apă Someş - care deserveşte judeţele Cluj şi Sălaj - alături de care au fost implementate soluţii de contorizare inteligentă prezentată de altfel pe larg şi în emisiunea ZF Tech Day, UNATC la fel a început să investească în 2020 dar a finalizat în 2021 un proiect foarte frumos cu echipamente şi aplicaţii pentru digitalizarea modului de lucru şi şi a interacţiunii între studenţi şi profesori pentru a ţine pasul cu schimbările dictate de pandemie. De asemenea cu Nooka Space unde Orange Business Services furnizează soluţii integrate de IoT, hardware şi software, inclusiv cele create de un start-up local pentru Nooka. Este un un partener care îşi propune să revoluţioneze piaţa de birouri din Europa prin crearea acestei reţele vaste de micro huburi. Suntem foarte mândri de acest proiect. Ar mai fi proiectul cu Primăria Satu Mare sau cel de la Baumit dar nu o să mai intru în detalii. Aş zice că a fost un an generos din punctul ăsta de vedere.“

O să anunţăm în curând - nu spun încă numele proiectului - pentru că aş vrea să facem chiar o întâlnire dedicată, dar o să anunţăm în curând cel mai mare proiect din Europa de Sud-Est de contorizare inteligentă, în care avem deja peste 50.000 de contoare conectate într-o reţea dedicată LoRaWAN şi care pentru prima oară ne-a dat, dacă vrei, înţelegerea unui proiect de o astfel de dimensiune, dar ne-a arătat care sunt provocările unei soluţii care ţine atât de crearea unei reţele dedicate la nivelul unui oraş plus implementarea unei platforme de management pentru toate aceste dispozitive conectate în acelaşi timp, cum spuneam în jur de 50.000 şi numărul lor va continua să crească.“

O zonă de interes la nivel de piaţă, care s-a observat şi la nivelul contractelor semnate de Orange, a fost cea a reţelelor virtuale. „Reţelele virtuale reperzintă un subiect foarte interesant pentru că atât la nivel global - de câţiva ani de zile e un subiect foarte fierbinte - dar acum vedem şi la nivel local un interes crescut pentru astfel de soluţii pentru că, după ce ani de zile s-a întâmplat ca infrastructura de computing să fie principala ţintă a virtualizării a venit şi rândul reţelelor pentru că practic despre asta vorbim când spunem despre reţele virtualizate. Ele au fost în prima linie de atenţie pentru pentru clienţii şi partenerii noştrii. De ce anume? Pentru că atunci când a început pandemia foarte multe companii care deja aveau multe locaţii la distanţă - cum ar fi sucursale, magazine cu amănuntul şi aşa mai departe, au trebuit să-şi introducă în aceste reţele şi angajaţii care lucrau de acasă, ceea ce presupune o mare provocare în ceea ce priveşte managementul a uneori mii de routere, spre exemplu, care facilitează comunicarea între reţelele locale - aşa numitele reţele LAN şi aplicaţiile pe care toţi aceşti clienţi le gestionează în cloud. În acest context aceste soluţii şi soluţia noastră de flexible SD-WAN au adus o simplificare şi o centralizare a procesului ca să nu mai vorbim de timpul redus de implementare pentru regulile de reţea necesare, pentru toate politicile - începând de la politici de reţea până la politici de securitate. Spre exemplu o nouă reprezentanţă sau o nouă aplicaţie în cloud poate fi integrată imediat în întreaga reţea a companiei. Principalele beneficii pe care o astfel de implementare o aduce ţin atât de agilitatea cât şi de controlul sporit pe care le oferă prin simplificarea procesului de configurare a politicilor de reţea. În acelaşi timp vorbim de costuri de operare reduse, de o mult mai bună experienţă a clienţilor finali şi a angajaţilor şi nu în ultimul rând foarte, foarte important, mai ales în această perioadă, de securitate ridicată prin politici dedicate de autentificare şi de criptare. Au fost cred câteva proiecte pe care le-am mai evidenţiat şi le-am prezentat public. Aş aminti doar în treacăt aici un proiect foarte mare, probabil cel mai mare implementat de Banca Transilvania împreună cu noi în 2020, dar şi unul implementat de colegii de la compania acum soră a noastră Orange România Communications la CEC.“

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday