ZF TechDay

ZF TECH DAY. Liviu Lucaci, rectorul UNATC: Din 2021 am început să gândim întreaga structură digitală pe care se va baza Universitatea de acum încolo

21.01.2022, 00:07 Autor: Ioana Nita

„Doar în 2020 am investit jumătate de milion de euro în echipamente.“

Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti (UNATC) a început încă din 2020 să investească în echipamente şi aplicaţii pentru digitalizarea modului de lucru şi de interacţiune dintre studenţi şi profesori, pentru a ţine pasul cu schimbările dictate de pandemie, iar de anul trecut a demarat un întreg proces pentru construirea infrastructurii digitale care integrează cele mai noi tehnologii şi pe care se va baza în viitor instituţia.

„Începutul pandemiei mai ales, atunci când comanda a fost ca lumea să stea acasă şi să lucreze de acasă, a avut pentru noi un impact ucigător. Noroc că n-a durat decât foarte puţin, două luni, dar două luni în care noi de la început ne-am gândit ce este de făcut şi ne-am gândit că tehnologia este cea care ne poate salva. Tehnologia poate strânge, poate aduna oamenii, chiar dacă între ei sunt distanţe fizice uneori uriaşe. Şi atunci am investit foarte mult, ne-am dus către Ministerul Educaţiei şi am cerut sprijin. Nu am aşteptat noi două luni, am aşteptat 10 zile, circa două săptămâni, şi am zis că noi nu putem termina anul universitar aşa, adică cu studenţii noştri stând acasă şi nici n-am făcut acest lucru. Sprijinul a fost imediat şi am investit în tehnologie”, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day, Liviu Lucaci, rectorul UNATC.

El a adăugat că instituţia a investit în principal în aparatură, în echipamente care să îi ajute pe studenţi şi profesori să fie în conexiune cât mai directă.

„La noi pe partea de film, la Facultatea de Film, echipamentele sunt foarte complexe pentru că nu este o filmare pentru televiziune numai, calitatea este mult mai ridicată. Pe partea de teatru, eram complet descoperiţi pentru că noi nu am fost puşi în situaţia în care oamenii de la teatru să relaţioneze între ei cu ajutorul tehnologiei. Şi investiţia a fost majoră.“

„Am regândit felul în care se conectează studenţii între ei ca să formeze comunităţi cu profesorii lor, cu tehnicienii, cu cei care prelucrează materialele dacă vorbim de peliculă, pentru că noi suntem una dintre foarte puţinele facultăţi de film din lume care încă mai lucrează pe peliculă, ş.a.m.d. Deci toate aceste detalii tehnologice ne-au schimbat viaţa, iar eu aş zice că mai mult în bine pentru că au stimulat creativitatea studenţilor şi a profesorilor noştri.”

Pentru a decide exact în ce să investească, conducerea UNATC a identificat întâi nevoile universităţii. „De exemplu, dacă eşti profesor de arta actorului şi urmăreşti un student evoluând, având un moment, spunând un monolog sau susţinând o scenă, tu trebuie să fii extrem de aproape de el, iar tehnologia să te ajute să vezi acea scenă de teatru din mai multe unghiuri şi această filmare să fie dinamică. Aşa cum probabil aţi văzut în timpul pandemiei, au apărut tot felul de filmări dinaintea pandemiei, de spectacole de teatru care nu au făcut deloc bine după părerea mea teatrului, pentru că acele filmări erau neprofesioniste şi nepregătite pentru a apărea în faţa publicului. A durat cam un an până când în teatrele din toată lumea sau în instituţiile de spectacol ca să fiu mai precis, pentru că este vorba şi de operă, şi-au calibrat echipamentele în aşa fel încât filmările să reproducă măcar o parte din senzaţia pe care o ai atunci când ar trebui să fii de faţă la spectacolul de balet sau la spectacolul de teatru”, a explicat Liviu Lucaci.

Printre echipamentele achiziţionate de UNATC pentru Facultatea de Teatru s-au numărat microfoane, mixere de diferite feluri, echipamente care să calibereze sunetul, imaginea, şi o serie de aplicaţii pentru ca filmarea să fie mobilă, să se poată schimba mai multe camere de filmat în timp real. „Ca un fel de studio de emisie TV unde se filmează cu mai multe camere, se trece de pe una pe alta, de la un prim plan la plan general şi aşa mai departe. Totodată am investit în lumini pentru că de fapt ceea ce vă impresionează când vedeţi un film, de exemplu, este calitatea luminii foarte mult. Aici investiţia este în calitate.”

Pe lângă echipamente, investiţiile UNATC au mers şi către partea de conectivitate şi de relaţionare între studenţi şi profesori, iar Orange a fost partenerul care a asigurat

„Domnul rector Liviu Lucaci, cât şi departamentul pentru inovaţie din cadrul UNATC au un plan foarte clar de modernizare a modului de interacţionare cu elevii. Aşadar, de la început ne-am setat un cadru al discuţiilor în care Orange era clar un consultant de business. Am ascultat şi am vizualizat împreună cu ei imaginea universităţii peste câţiva ani. Nevoia lor se axa pe conectivitate - pe internet de mare viteză, pe platforme şi pe aplicaţii pentru elevi şi profesori. Universitatea urmează să aibă o singură platformă în care elevii şi profesorii vor avea totul la dispoziţie - de la catalogul electronic, la bibliotecă, la tot. Arhiva de filme a universităţii trebuie mutată şi salvată într-un mod digital, pentru că sunt filme pe peliculă”, a precizat Maria Ciobanu, senior business development executive în cadrul Orange România.
Nu în ultimul rând, a adăugat ea, toată infrastructura trebuie securizată.

„Vorbim de o universitate unde produsul finit, fie ea piesă de teatru sau film, este supus unor drepturi de autor. Aşadar, cuvântul securitate cibernetică este cumva cap de afiş şi prioritatea lor numărul unu. Pentru a începe procesul de digitalizare de pe o fundaţie puternică am recomandat încă de la început efectuarea unui audit de reţea.”

Ce a însemnat mai exact auditul de reţea? „În primul rând validarea arhitecturii de reţea versus nevoile noului mod de business, adica ce vroiau ei pentru viitor, inventarul hardware şi software a ce exista în momentul acela, update de documentaţie de reţea pentru că peste câţiva ani de zile trebuie să ne uităm în spate şi să vedem exact de unde s-a pornit şi ce este acolo şi identificarea problemelor pe zona de securitate cibernetică adică exact ce noua ne trebuia şi ce nu aveam. Degeaba vorbim de soluţii de digitalizare cu orice companie, fie ea din mediul public sau privat dacă nu ştim pe ce infrastructură stăm. Tocmai de aceea am recomandat acest audit de securitate, de hardware, de software, audit de reţea de fapt, în urma căruia primul pas a fost cablarea structurată a celor două clădiri. Ele nu erau cablate structurate, bineînţeles că existau cablaje de ani de zile, însă nu exista o hartă a întregii infrastructuri şi de aici am început. Asta a fost fundaţia, iar de aici în continuare mai sunt multe de făcut”, a explicat Maria Ciobanu.

În afară de proiectul demarat în cadrul UNATC, Orange Business Services este implicat în multe alte proiecte din zona educaţională, pornind chiar de la învăţământul primar şi gimnazial.

„Am livrat în unităţile de învăţământ soluţii de conectivitate mobilă unde am livrat dispozitive mobile cu acces la internet  - laptopuri, notebookuri, tablete, iar acestea au fost oferite atât pentru profesori cât şi pentru elevi. Totodată, discutăm şi despre soluţii de conectivitate fixă cu referire la servicii de tip internet garantat Wi-Fi şi nu în ultimul rând servicii de securitate cibernetică pentru a proteja elevul de un conţinut digital neadecvat. Este foarte important acest subiect de securitate cibernetică şi nu trebuie să îl ignorăm. Discutăm despre soluţii care implică echipamente de tipul table inteligente, videoproiectoare, echipamente pentru videoconferinţă şi alte tipuri de echipamente care facilitează comunicarea la o calitate înaltă. Mai amintesc şi despre soluţiile software, despre platforme de business adaptate pentru pentru mediul educaţional şi aici mă refer la platforme educaţionale care includ catalog electronic, bibliotecă electronică, module de management al resurselor interne, al resurselor umane, module de raportare şi aşa mai departe. Mergând către învăţământul superior, discutăm despre soluţii similare precum cele menţionate mai devreme, dar aici nevoile sunt mult mai elaborate şi începem să discutăm despre soluţii cu un nivel ridicat de complexitate, atât pentru zona hardware, cât şi pentru pentru zona software”, a declarat Adrian Manea, ICT Business Development Manager, Orange Business Services.

Proiectele din mediul universitar sunt într-adevăr mult mai complexe decât cele din învăţământul pre-universitar, proiectul din cadrul UNATC fiind un astfel de exemplu.

„În 2021 am început să ne facem planuri pentru ani mulţi de aici înainte, am înţeles cum merge treaba,, n-am mai cumpărat orice. Ne-am făcut planuri în aşa fel încât aceste lucruri să facă parte dintr-o structură bine gândită, mai nou, de exemplu, o structură care să ne armonizeze cu ceea ce fac celelalte universtiţii importante. Dau un exemplu: în momentul acesta lucrăm cu Universitatea de Medicină pentru crearea unui mediu virtual, la telemedicină ne gândim, să reproducem condiţiile pacientului de la el de acasă în aşa fel încât când el este urmărit de medici acasă să avem un număr important de senzori în casa lui, pe frigider, pe uşa de la toaletă, pe alimentele principale, umiditate, temperatură, ritm cardiac în aşa fel încât să poată urmări medicii în timp real cum este evoluţia pacientului odată ce se intervine medical asupra lui. Atunci ştii că dacă a mâncat mai multe alimente de un fel, ar trebui să reducem nu ştiu ce medicament. Ce fac oamenii noştrii? Scenografii, regizorii de teatru construiesc mediul de la pacient de acasă, au camere pe care le construiesc cu scenografie, cu regie, în aşa fel încât să fie cât mai aproape de pacient la el acasă”, a punctat Liviu Lucaci.

UNATC foloseşte de asemenea cele mai noi tehnologii, precum realitatea virtuală şi realitatea augmentată, în cadrul mai multor proiecte culturale. Spre exemplu, în cadrul caravanei UNATC pentru diaspora se proiectează tururi virtuale, în cadrul cărora, atât românii din străinătate, cât şi publicul local, pot călători digital în locuri emblematice din România şi se pot întâlni cu personalităţi culturale şi istorice. De asemenea, UNATC are dezvoltată o aplicaţie de realitate augmentată pentru galeria personalităţilor din cadrul universităţii.

„Vrem să dezvoltăm proiecte care să aducă bani în plus şi pentru asta vrem să ne îndreptăm către marile companii. Vrem ca Orange spre exemplu să devină un partener stabil al nostru şi de dezvoltare a unor proiecte”, a conchis rectorul UNATC.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday