ZF TechDay

ZF Tech Day. Mircea Mitu, fondator şi CTO, IT ASSIST: În România merg foarte bine lucrurile în zona de digitalizare comparativ cu alte ţări din regiune. Mă aştept ca până la sfârşitul anului 2024 cam toate companiile care sunt deja în cloud să aibă o componentă de AI live funcţională

22.02.2024, 00:07 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Piaţa românească se dezvoltă, se digitalizează, iar companiile adoptă cloudul cu o rată de creştere între 30-40% pe an, iar acesta este şi nivelul de creştere al adopţiei tehnologiilor cloud şi al digitalizării în zona asta a Europei. Microsoft spune că a avut o creştere de 50% anul trecut pe aceste soluţii, iar noi cu soluţia noastră am avut o creştere un pic mai mare decât media pieţei, de 70%.“

Antreprenorii şi managerii companiilor din România au înţeles că este mai facil să treacă în cloud şi să renunţe la serverele proprii care le stocau datele, a spus în cadrul emisiunii ZF Tech Day Mircea Mitu, fondator şi CTO, IT ASSIST - companie românească de servicii IT de outsourcing şi suport tehnic, cu o echipă de 50 de angajaţi cu expertiză în diverse domenii: infrastructură, administrare reţele, low cod - no cod development, cyber security şi tehnology cloud. El a adăugat că firmele adoptă cloudul cu o rată de creştere între 30-40% pe an.

„Practic, piaţa locală este la acelaşi nivel de creştere în ceea ce priveşte adopţia tehnologiilor cloud şi al digitalizării cu toată zona asta a Europei. Microsoft spune că a avut o creştere de 50% anul trecut pe aceste soluţii, iar noi cu soluţia noastră am avut o creştere un pic mai mare decât media pieţei, de 70%, iar asta ma face să fiu încrezător în potenţialul pieţei, nu doar româneşti, dar şi regionale. O bună parte din business-ul nostru este concentrat în jurul tehnologiilor cloud“, a spus Mircea Mitu.

El a spus că România este un catalizator de tehnologie şi de business în regiune, iar vecinii de pe lângă se uită şi încearcă să „copieze“ tehnologii şi strategii implementate deja de companii din România.

„În România merg foarte bine lucrurile în zona de digitalizare comparativ cu alte ţări din regiune. Am avut surprize plăcute în ţările din jur, în Bulgaria în special. Noi ştim că România şi Bulgaria sunt codaşele Europei, aşa ne vedem şi jucăm ping-pong, care e ultimul, care e penultimul. Dar bulgarii se uită cu un mare respect la România, cam cum ne uităm noi, de exemplu, la Germania. Asta pentru că noi suntem mai mari, suntem mai avansaţi, privim altfel lucrurile. M-a surprins lucrul ăsta pentru că eu ştiam că România e într-un fel anume. Când am întors cartea şi m-am uitat din partea cealaltă, mi-a dat seama că totuşi piaţa asta are un potenţial mare, pentru că avem jucători mari.“

Mircea Mitu a explicat în cadrul emisiunii că migrarea companiilor spre tehnologia cloud începuse înainte de anul pandemic 2020, însă, provocările aduse de COVID-19 au accelerat această migrare.

„Aceasta era o mişcare începută cu mult timp înainte de COVID, mă refer la a renunţa la «fiarele» din ograda proprie, din sediu, la servere, la a renunţa la propriile data centere şi a trece în cloud. S-a accelerat această migrare, această trecere, iar Microsoft Azure este un furnizor potrivit pentru companiile din zona asta, în sensul că oferă o trecere foarte uşoară de la server-ul de sub birou sau data centerul local, la o soluţie complet virtualizată în cloud, mult mai sigură şi scalabilă.“

Iar următorul pas după adopţia serviciilor şi tehnologiilor în cloud este implementarea şi utilizarea inteligenţei artificiale (AI) în cadrul diverselor procese şi activităţi desfăşurate de companiile din România, a adăugat fondatorul IT ASSIST.

„Mă aştept ca până la sfârşitul anului în curs cam toate companiile care sunt deja în cloud să aibă o componentă de AI live func­ţională. În prezent, la noi în companie urmează să investim în creşterea compe­tenţelor angajaţilor, atât de dezvoltare, dar şi de livrare de astfel de soluţii, pentru că în mod clar cererea de soluţii AI integrate va creşte foarte mult“, a spus Mircea Mitu.

El a punctat faptul că, în urma implementării inteligenţei artificiale, timpul de răspuns şi de rezolvare a unei probleme adresată de un client a scăzut cu jumătate faţă de cât era înainte de a folosi AI.

„Iar în anumite domenii specifice care sunt mai atent adresate de tehnologiile AI de astăzi, precum programare, de exemplu, în coding sau în domenii creative, datele arată un grad de creştere a productivităţii de patru ori mai mare.“

„Adică un programator poate să codeze de patru ori mai mult cod bun în aceeaşi unitate de timp.“

Obiectivele pentru anul în curs ale companiei IT ASSIST se numără, pe lângă dezvoltarea competenţelor echipei interne, şi creşterea cifrei de afaceri cu 40% faţă de anul precedent – mizând pe creşterea cererii de soluţii AI şi de securitate cibernetică.

„Avem două mari obiective. Unul de business, vrem să facem mai mulţi bani. Noi avem o rată de creştere, în medie, de 30% de la an la an. Ţinta noastră este ca, cu ajutorul tehnologiei AI şi cyber security să ducem această creştere spre 40% la sfârşitul anului. Dar acesta este un obiectiv pe care vom vedea la sfârşitul anului în ce măsură l-am îndeplinit. Obiectivul mai important este să ne creştem competenţele cu noile tehnologii, pentru că până la urmă noi vom forma piaţa de aici. Îl avem pe Microsoft, pe Amazon, pe Google, pe alţii în spate, care educă, dar la brutăria din colţ eu ajung, cu banca X eu lucrez, mai rar Amazon sau Microsoft. Şi atunci eu trebuie să am competenţele interne dezvoltate, astfel încât să pot să-i explic şi celui de la banca x cum se poate folosi AI-ul. Deci unul dintre obeictivele noastre este să ne creştem competenţele interne în livrarea soluţiilor AI“, a spus Mircea Mitu.

Compania a închis anul 2022 (ultimul an pentru care există date publice) cu afaceri de 11,7 mil. lei (2,3 mil. euro), în creştere cu 33% faţă de anul precedent.

 

AI, un subiect prezent în discuţiile cu diverşi clienţi

AI este un subiect prezent în toate discuţiile cu clienţii. Revenim la Microsoft Copilot, relansat anul acesta şi accesibil companiilor. El este un Chat GPT integrat în aplicaţiile office, în serviciul de mail, în serviciul de teams. Deocamdată asta ştie să facă. Ce ştie să facă cu el este să interpreteze datele deja prezente în mail, teams, documente, precum şi să te ajute să generezi conţinut nou. Este relativ simplu de folosit într-un Power Point „fă-mi şi mie, te rog frumos un Power Point un pitch deck pe tema asta şi cu datele mele“, şi-ţi face imediat şase slide-uri foarte ok, nu 100% bun dar mai munceşti 10 min şi e gata prezentarea.  În Word Excel îl foloseşti să ajustezi conţinut sau să creezi conţinut de la zero. Iar avantajul mare este în schimb în zona de Outlook, email şi teams. În Outlook are o mare secţiune şi este fix ceea ce folosim şi noi în acest Copilot zona de sumarizare. Primesc un mail care poate să fie mare cu 20 de mail-uri înainte, forward la forward ş.a.m.d. pe care rareori îl citeşti. Copilotul ştie să sumarizeze şi spune „uite, astea sunt, despre asta e vorba în propoziţie şi cam asta trebuie să faci. Apropo, vezi că acum o săptămână ai mai vorbit cu Adrian pe tema asta şi ai uitat să-i trimiţi un ataşament“. Îţi spune şi acest lucru, ceea ce pe mine ca utilizator mă ajută să câştig timp foarte mult timp.

În partea de Teams avem o altă abordare şi implementare mult mai interesantă. Noi, de exemplu, de când cu COVID-ul, ne-am mutat online. Am reuşit să lucrăm online. Povestim eventual şi despre această trecere bruscă cu altă ocazie. Şi am mutat conversaţiile în Teams - documente, chaturi, şedinţe audio-video cu clienţii. Foarte multă interacţiune internă şi externă este în Teams. Iar Copilot în Teams are suport pentru limba română destul de decent. E foarte ok, ştie să facă în principiu cam două chestii: să facă o transcriere în timp real a conversaţiilor, înţelege română, ştie cine vorbeşte şi ia notiţe. Iar după ce ia notiţe pot să am un dialog şi pot să-i spun „noi am stat două ore în conversaţia asta şi am fost 10 oameni. Dă-mi şi mie sumaru şi ce a rămas de făcut.“ Apoi, pot să vin cu întrebări suplimentare, iar asta am văzut că este foarte interesant pentru partenerii noştri. Şi zic, am discutat 10 oameni în şedinţa asta, nu sunt toţi foarte vesel şi încântaţi, dornici să facă chestia asta. Unii au o zi proastă, alţii nu au chef, fă o  analiză a sentimentelor participanţilor şi Copilotul spune „Mircea a fost foarte încântat, era vesel, dar Silviu nu prea avea chef şi a mai şi cascat, iar X a fost mai absent.“ Sunt informaţii care trebuie să rămână în cadrul companiei. Se pot face cu Open AI, Chat GPT, dar sunt date mai private. Aşa trebuie să rămână într-un mod controlat şi doar HR-ul are voie să facă asta. Şi înainte toţi cei prezenţi în şedinţa online sunt notificaţi că şedinţa este înregistrată, se face procesarea informaţiei de acolo. Dar cu acele date poţi să iei decizii mai smart.

E un moment interesant în domeniul inteligenţei artificiale şi asta din perspectiva faptului că piaţa este educată şi expusă unei tehnologii care nu este nouă. În România se făcea inteligenţa artificială de acum 20 şi ceva de ani, la nivel foarte avansat. Cam ceea ce ne uimeşte astăzi că putem face cu Chat GPT sau soluţii similare se făcea cu tehnologie românească acum 20 de ani. Am avut oportunitatea de a lucra în Bitdefender cinci ani şi să învăţ foarte mult din expertiza celor de acolo, să „fur“ meserie de la Florin Talpeş, de la oameni care au pus umărul la construirea acestei companii, şi acum 20 de ani Bitdefender făcea AI la acelaşi nivel pe care îl percepem astăzi. Era un AI aplicat, nu se chema AI, se chema machine learning, se cheama filtru baizian, euristică, altfel. Dar era o tehnologie generată şi implementată aici în România, în antivirus, filtre antispam, produse de security. Şi atunci am avut contact prima oară cu denumiri precum reţele neurale, k-NN şi alte lucruri pe care astăzi le citim în white-paper-uri de inteligenţă artificială. Fix aceleaşi denumiri. Acum avem avantajul ca tehnologiile astea au fost puse într-o formă comercială, a fost democratizat accesul la ele. Acum 20 de ani trebuia să fii super developer, matematician, savant, dacă vrei sau, mă rog, expert în anumit domeniu ca să poţi să înţelegi conceptul şi să şi poţi aplica. Astăzi nu mai este nevoie să ai această expertiză şi accesul la AI este foarte facil. Evident că a explodat sau s-a democratizat accesul la AI odată cu Chat GPT, care a fost o lovitură de piaţă senzaţională. A adus probabil vreo 500 de miliarde lui Microsoft de când a apărut şi de când Microsoft a început să pompeze în această tehnologie. Asta a schimbat cumva modul de a lucra totuşi Open AI şi Chat GPT şi tehnologiile de acest gen au fost cumva până anul trecut rezervate companiilor mari şi developerilor. Zic companiilor mari, pentru că, de exemplu, tehnologiile Microsoft Copilot care sunt de fapt în Open AI într-un mediu securizat în Azure, cu un control, un un mediu de control de tip enterprise pentru fiecare companie. Această tehnologie era prohibitivă companiilor de rând, în sensul că, ca să poţi să beneficiezi de ea, în primul rând trebuia să te pui pe o listă de aşteptare. Dacă erai aprobat, primeai acces. Apoi, după ce primeai acces, trebuia să cumperi minim 300 de licenţe pe an plătite out front, adică minim 100.000 de euro daţi înainte, ca după aceea să începi să foloseşti. În România, foarte puţine companii s-ar califica şi şi-ar permite o astfel de investiţie fără să ştie dinainte ce obţine. Aşa s-a întâmplat până în ianuarie anul ăsta. În ianuarie, anul 2024, în România este disponibilă tehnologia Microsoft Copilot tuturor companiilor din România cu o singură licenţă. Nu mai există o limită că trebuie să cumperi 300 de licenţe pe un an. Este o plată out front pe un an, dar poţi să cumperi una singură. Asta a însemnat că de când s-a dărâmat bariera asta, restricţia de intrare, în primul rând, noi, ca partener Microsoft, am îmbrăţişat tehnologia să vedem despre ce este vorba, să ne jucăm pe ea, s-o adoptăm şi avem din cei 300 de parteneri ai noştri, peste 100 care deja testează, folosesc şi descoperă modalităţi noi de a o folosi, cum o folosim noi, de exemplu.

 

Chat GPT vs. o soluţie de tip enterprise

Să începem cu beneficiile. Să foloseşti Chat GPT azi e foarte simplu şi inclusiv gratuit, nu e versiunea cea mai performantă aia gratuită, dar nu te costă mai ai nimic s-o foloseşti. Acesta e beneficiul. În schimb, are foarte multe riscuri şi sunt deja publice situaţiile în care date furnizate de către utilizatori au fost incorporate în răspunsurile Chat GPT oferite către alţi utilizatori. Şi atunci sfătuiesc pe toată lumea să fie foarte precaută la ce discută cu Chat GPT. În niciun caz nu puneţi date personale despre familie, despre colegi, date de companie sau despre clienţi, pentru că acele date sunt folosite în primul rând pentru a antrena întreg modelul al AI din spate.

Chat GPT e bun pentru învăţat şi testat. Vrei să-l foloseşti în producţie, în business? Nu folosi Chat GPT-ul varianta free. Există un Chat GPT enterprise sau există implementarea foarte sigură Azure Open AI care garantează că datele pe care le dai acolo nu părăsesc organizaţia ta şi, mai mult, poţi să şi spui că au dreptul să folosească, să consume datele astea doar echipa de dezvoltare şi de HR. Deci nu folosiţi Chat GPT cu date confidenţiale.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday