ZF TechDay

ZF Tech Day. Studiu Orange: Aproape 40% dintre companiile din România nu au realizat niciodată un audit al propriei reţele IT. Fără o asemenea „poză“ a reţelei, adopţia de tehnologii noi e riscantă. Este recomandat ca un audit să fie făcut cel puţin o dată la doi-trei ani

05.11.2021, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

Auditul este o fotografie de moment a infrastructurii în care vezi exact ce echipamente ai, cât de actualizat e software-ul, ce capabilităţi sunt pe cablurile respective.

Companiile şi instituţiile ar trebui să realizeze o dată la câţiva ani un audit al reţelelor proprii de IT pentru a descoperi eventuale riscuri de securitate sau de alt tip dar şi pentru a şti dacă infrastructura lor poate susţine migrarea la tehnologii noi şi mai performante, au declarat reprezentanţi ai Orange Business Services, divizia de soluţii IT&C a Orange - liderul pieţei locale de telecom - în cadrul emisiunii ZF Tech Day.

Chiar dacă acest audit este unul vital pentru evaluarea infrastructurii de IT, un număr semnificativ de companii din România nu a realizat niciodată o asemenea evaluare, situaţia începând să se schimbe odată cu izbucnirea pandemiei de Covid-19.

„Un studiu pe care l-am realizat foarte recent arată că aproximativ 38 la sută dintre companii nu au realizat niciodată un asemenea audit. Dat fiind şi contextul din ultimii doi ani, din ce în ce mai multe companii constată practic că există o foarte mare presiune pe businessul lor atunci când nu au un plan de continuitate. Pandemia a forţat foarte multe business-uri să treacă într-un mod de lucru ori hibrid ori chiar de la distanţă. Acest lucru a determinat foarte multe firme să-şi dea seama că exact infrastructura pe care ei voiau să-şi dezvolte afacerea nu este foarte potrivită pentru acest mod de lucru. Din acest motiv foarte multe companii au început să fie mai atente şi mai conştiente la gradul de pregătire şi de maturitate al infrastructurilor“, a declarat Vlad Săcăluş-Văduva - senior business solutions consultant în cadrul Orange Business Services. „Un audit de infrastructură practic reprezintă o cartografiere sau o radiografie a întregii infrastructuri dintr-o organizaţie cu scopul de a identifica punctele nevralgice, punctele critice, care este gradul de maturitate al infrastructurii, de a obţine un inventar detaliat pentru toate echipamentele, de a obţine un set de recomandări foarte utile pentru a dezvolta un plan de business continuity“, a adăugat el. Auditul de reţea se află în portofoliul Orange de peste un deceniu, a adăugat Cristian Turcin - cloud services & professional product manager în cadrul companiei.

„Orange Business Services oferă acest serviciu în cadrul serviciilor de consultanţă şi administrare a soluţiilor de date fixe şi facem acest lucru de mai bine de 10 ani atât pentru clienţii noştri din domeniul privat cât şi pentru cei din sectorul public. Aceste servicii ale Orange Business Services de administrare şi consultanţă a soluţiilor de date fixe şi a infrastructurilor de date fixe sunt oferite o dată prin capabilităţile şi capacităţile specialiştilor noştri care sunt certificaţi pe mai multe soluţii de infrastructuri fizice, specialişti care se certifică continuu. De asemenea Orange Business Services are un ecosistem de parteneri la nivel naţional cu care colaborează de mult timp, sunt nişte parteneri bine stabiliţi, e o relaţie de lungă durată. Sunt parteneri cu care am furnizat soluţii de-a lungul timpului şi care ne-au ajutat să implementăm astfel de servicii pe plan naţional pentru că un audit de infrastructură poate să presupună mai multe locaţii şi atunci e nevoie ca cineva să se ducă la faţa locului, să aibă expertiza necesară să facă măsurătorile respective pe cablurile instalate.“

Presiunea ridicată exercitată pe aceste infrastructuri în noul context creat de pandemie a dus la o creştere a cererii pentru aceste servicii, a explicat Cristian Turcin. „De-a lungul timpului cererea a crescut odată cu nevoia de îmbunătăţire a reţelelor şi actualizare a tehnologiilor de reţea care să suporte servicii convergente moderne. Asta datorită şi creşterii vitezei de transfer, nevoii de calitate a transferului datelor. Aş vrea să aduc un pic în lumină ultimii doi ani, care devin din ce în ce mai importanţi în contextul situaţiei pandemice în special prin prisma adaptării la noul format de muncă.“

„ Ştim foarte bine companiile au luat decizia şi în anumite momente angajaţii au fost nevoiţi să lucreze de acasă, în sistem remote working ceea ce înseamnă că practic au avut nevoie în primul rând să îşi cunoască poza de moment a infrastructurii fizice care s-a translatat nu doar în interiorul companiei ci şi la domiciliile fiecărui angajat sau la locul din care lucrează fiecare angajat. Aceasta înseamnă că firmele au trebuit să cunoască exact ce echipamente au, cât de actualizate sunt cât de la zi sunt din punct de vedere al software-ului, să aibă o viziune în primul rând asupra nevoilor de adaptare din punct de vedere al securităţii la modul de lucru remote. Unele companii în acest sistem au trebuit să adopte soluţii de VPN de exemplu, iar pentru a adopta aceste soluţii trebuie să ştii că infrastructura ta pe care o ai în sediul tău suportă această scalare. Au fost companii care înainte nu aveau nevoie de aceste servicii şi atunci acest audit al infrastructurii oferă o poză de moment în care companiile să ştie cum pot să scaleze, ce trebuie să actualizeze în primul rând şi dacă infrastructura - aşa cum există ea în acest moment suportă expansiunea sau e nevoie de îmbunătăţirea ei, atât a cablurilor cât şi a echipamentelor, a softurilor.“

 

Ce a mai declarat în cadrul emisiunii Cristian Turcin - cloud services & professional product manager în cadrul Orange Business Services

► A început să existe un interes crescut în special în perioada pandemică datorită scalării şi nevoii în primul rând de soluţii pentru munca la distanţă şi de colaborare între angajaţii companiilor, ba chiar în unele industrii de dezvoltare a industriei respective. Iar în urma unor analize de piaţă efectuate de Orange, am constatat - pe baza informaţiilor furnizate de clienţii noştri - că zona de servicii de consultanţă şi administrare de infrastructuri fizice se află pe primul loc în ceea ce priveşte nevoile lor, tocmai pentru că a existat o presiune pe aceste infrastructuri fizice. Prin înţelegerea faptului că auditul este o fotografie de moment a infrastructurii în care vezi exact ce echipamente ai, cât de actualizat e software-ul, ce capabilităţi sunt pe cablurile respective, beneficiile pe care le poate aduce un audit ar putea fi de exemplu reprezentat de eficientizarea investiţiilor viitoare. Ştii unde să-ţi aduci banii şi unde să investeşti prioritizând practic aceste investiţii.

► Un alt beneficiu este acela că prin acest audit, în această poză a realităţii pe care ţi-o oferă auditul, poţi şti dacă infrastructura ta suportă tehnologii noi care au anumite cerinţe clare din punct de vedere al vitezei de transfer, din punct de vedere al calităţii. De multe ori am observat că sunt clienţi care au infrastructuri sau nişte cabluri în infrastructură care nu mai suportă vitezele cerute de serviciile moderne şi trebuie să ştie exact ce cablu să înlocuieşti sau unde trebuie să aduci un echipament modern care să poată să susţină aceste lucruri. Nu în ultimul rând în anumite domenii şi în special în domeniul public este o legătură între audit şi certificările solicitate şi reglementările pieţei respective.

► În continuare. aşteptările sunt pozitive prin prisma a ceea ce s a întâmplat în ultima perioadă şi aici aş vrea să aduc în faţă un exemplu extrem de pozitiv spunem noi prin care am furnizat un serviciu de audit de infrastructură de reţea la Institutul Regional de Oncologie Iaşi care a dorit să implementeze un serviciu modern de voce fixă care în acelaşi timp să fie integrat în infrastructura lor. Am recomandat şi au înţeles această nevoie de a avea un audit, de a înţelege exact poza pe care o au acolo, a infrastructurii lor. Acest exemplu este un exemplu pozitiv mai ales că vine din sectorul public. Acest audit le-a oferit o poză, au înţeles exact acolo unde trebuie să facă o înlocuire de echipamente cât de la zi sunt echipamentele respective şi câte dintre ele suportă acele tehnologii pe care au dorit să le adopte. Bineînţeles serviciile de voce fixă sunt servicii de telecomunicaţii într-un spital sunt echipamente moderne care odată achiziţionate au nevoie de o infrastructură adaptată nevoilor moderne. Cum spuneam anterior de viteză, de scalabilitate, de securitate adică să nu mai ajungem în situaţia în care ne cumpărăm un echipament şi nu mai poate fi folosit pentru că infrastructura respectivă este prea veche să spunem sau este expusă la riscuri.

► Ceea ce ne bucură şi vedem o apetenţă din zona de sector public şi este clar că această cerere este determinată nu doar prin nevoia de certificare sau de compliance în domeniul lor, este şi o înţelegere în a avea aceste audituri, aceste poze de moment pe baza cărora pot să îşi orienteze sau să înţeleagă de fapt unde sunt şi ce ar trebui să facă şi că ar trebui să rezolve şi problemele de infrastructură în principal acestea fiind de fapt o fundaţie a adăugării de tehnologii noi.

► Aşa cum îţi construieşti o casă şi ai nevoie de un proiect de arhitectură detaliat să ştii acolo exact cotele respective unde fiecare element e în poza respectivă îţi dă posibilitatea în viitor să şi adaugi, să poţi să faci adăugiri acelei construcţii, iar acele adăugiri să fie integrate într-un tot. Exact cum spuneam mai devreme: dacă vin cu o tehnologie nouă trebuie şi priza să funcţioneze şi cablul de reţea să funcţioneze la parametrii solicitaţi de tehnologia respectivă.

► Noi, la Orange Business Services considerăm şi recomandăm în aceeaşi măsură ca orice companie sau instituţie publică să aplice acest audit înainte de orice implementare complexă de tehnologie modernă care are nişte cerinţe - pentru a beneficia sută la sută de acea tehnologie. Se vede o creştere de cerere în zona aceasta de infrastructuri fizice şi în zona de audit pentru că pare că este clar că e nevoie de transformarea digitală de care vorbim de atâta timp şi prin adopţia de tehnologii moderne şi aceste tehnologii moderne necesită şi nişte infrastructuri fizice moderne.

 

Ce a mai declarat în cadrul emisiunii  Vlad Săcăluş-Văduva - senior business solutions consultant în cadrul Orange Business Services

► Un audit de infrastructură practic reprezintă o cartografiere sau o radiografie a întregii infrastructuri dintr-o organizaţie cu scopul de a identifica punctele nevralgice, punctele critice, care este gradul de maturitate al infrastructurii, de a obţine un inventar detaliat pentru toate echipamentele, de a obţine un set de recomandări foarte utile pentru a dezvolta un plan de business continuity.

► Practic nu putem spune că un audit durează o zi sau două pentru că durata lui este efectiv variabilă şi depinde de mai mulţi factori - cum ar fi complexitatea reţelei, pe câte nivele este structurată ea, de localizarea reţelei adică dacă este distribuită pe mai multe locaţii, regiuni sau sedii sau clădiri, etaje. În acelaşi timp durata depinde de informaţia iniţială pe care ne o punem la dispoziţie clientul, adică depinde de cât de mult ştie el despre infrastructura sa. Durata depinde chiar şi de scopul pe care îl vom defini pentru acest audit, de livrabilele auditului. Analiza complexităţii auditului se face într-o etapă de precalificare, este faza în care au loc discuţii şi cu clientul şi în care se vor stabili care sunt datele iniţiale pe care le are el, se va defini efectiv scopul, se va defini motivul auditului, se vor defini şi livrabilele auditului, se stabileşte când se poate efectiv lucra pentru audit, se vor defini resursele umane pe care clientul le poate pune la dispoziţie aceasta în situaţia în care infrastructura lui este distribuită pe mai multe locaţii şi se face auditul simultan. Se defineşte care este magnitudinea auditului adică aflăm cât de mult vrem să mergem în adâncime şi în detaliu pentru acest audit. Toate aceste elemente fac parte din analiza care o ne ajută să aflăm cât de complex este şi cât va dura auditul de infrastructură de reţea.

► Auditul nu se adresează unui anumit tip de client sau de organizaţie - el se pretează pentru toate organizaţiile indiferent de cât de mici sau mari sunt. Mai curând ar trebui luat în calcul auditul pentru acele companii care nu au făcut un audit în ultimii ani, pentru acele companii care doresc să dezvolte soluţii noi sau să adopte tehnologii avansate. Auditul se pretează pentru acele companii care doresc să afle cât de pregătită este infrastructura lor pentru a migra către soluţii noi sau pentru a face digitalizarea pentru acele fluxuri de business. Cu alte cuvinte nu contează efectiv dimensiunea businessului ci este recomandat ca un audit să fie făcut cel puţin o dată la doi-trei ani.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday